Jan 7, 2010

Pengalaman ke2: Siapakah aku?

Setiap orang memang memiliki rupa dan wajah tersendiri. Dalam pada itu, iras wajah memainkan peranan tentang klasifikasi kelompok rupa dan wajah. Hinggakan ada pendapat lisan yang mengatakan bahawa ada 7 orang yang sama iras wajahnya. Pernahkah anda ketemui 6 orang lagi yang memiliki iras yangs ama dengan anda?

Namun, kelompok wajah inilah yang menjadi tandatanya. Jika berjanggut dan ada nama 'Mohd' di awalnya pasti akan ditahan di Airport US. Ini kerana klasifikasi itu dikelompokkan dan dikaitkan dengan 'penjenayah'.

Kesimpulannya, setiap wajah ada kelompok masing-masing. Ada yang dikaitkan dengan keturunan dan jenis warga. Begitu juga dengan aku. Hehehhe. Inilah dia pengalaman aku...Agak menarik bagi aku. Hehehe

**********************
Pengalaman 1:

Tahun 1992:

Hari Ahad, di kala menaiki bas ekspress daripada Pantai Remis untuk ke Ipoh. Situasi itu, sewaktu hendak pulang ke Maktab Perguruan. Di awal semester masih menaiki bas untuk berulang-alik. Bas yang aku naiki berhenti di sekatan jalan raya berhadapan dengan Balai Polis. Abang polis naik dan melihat wajah-wajah penumpang dalam bas tersebut. Abang polis terus bergerak hingga ke belakang. Abang polis merapati aku.

"Encik, minta IC..", kata abang Polis.

Aku hulurkan IC.

"Kenapa encik?"
.
"Kami nak buat semakan untuk warga asing."
balas abang Polis itu.

"Wajah saya ada iras warga asing ke, encik?" tanya aku sambil tersenyum.

Abang polis tersenyum. Dia hulurkan semula IC aku. Dia berlalu dan turun daripada bas. Aku masih tersenyum. Dalam ramai-ramai penumpang, aku seorang saja yang diminta tunjukkan IC. Hehehhe.

Penumpang di sebelah aku juga ketawa apabila topik itu kami bualkan di sepanjang perjalanan ke Ipoh. Akhirnya, penumpang sebelah aku terus menjadi 'kawan' kerana ia juga sedang belajar di Ipoh ketika itu. Kini, aku pun tak tahu lagi di mananya sekarang kerana terputus hubungan. Masing-masing dengan urusan kehidupan masing-masing.

****************
Pengalaman 2 :

07-01-2010 - 9 pagi.

Aku memasuki biliknya untuk berbincang perihal Rancangan Khas Daerah. Dia menerima tetamu walaupun sedang melakarkan sesuatu di buku catatannya. Perbincangan diteruskan. Akhirnya, dia perlukan sesuatu kepastian. Sememanglah itu sewajarnya. Jika aku berada di tempatkan, begitu juga tindakan aku.

"Maaf ye, saya perlukan tanya juga. Encik memang warga sini?" tanya orang itu.

"Ya, saya." balas aku.

"Saya bukan apa. Saya perlu pastikan bahawa pengambilan ini tidak terlibat dengan bukan warga kita. Maklum le, rupa orang ada macam-macam rupa. Encik pun tahu, yang bukan warga kita pun memang ramai di sini dan rupa mereka memang sama dengan kita. Maaf encik ye." terangnya dengan berhemah untuk mengelakkan persepsi.

"Takpa. Itu satu cara untuk dapatkan kepastian. Betul le tu. It's ok." balas aku dengan tersenyum. Kami sama-sama tersenyum.

Aku tersenyum. Akhirnya perbincangan kami diteruskan berkaitan kemasukan ke sekolah yang ada Rancangan Khas Daerah. Keputusan perbincangan memuaskan. Seolah-olah, saling perlu-memerlukan.

Selesai satu urusan berkaitan itu. Moga-moga, keputusan perbincangan akan ke arah positif untuk hasilnya nanti. Insyaallah.

5 Coretan Lain:

Che' Pit on 1/07/2010 2:46 PM said...

uiks.. hmm nasib baik dia mnta dgn berhemah.. x delah rasa nak marah sgt kan..

DUN Behrang 2020 on 1/07/2010 3:32 PM said...

Jap...aku nk refresh memory...ye la bro...mmg ada ropa warga asing la...warga mana tu aku tak nak bagitahu...bio ko cari sendiri...kira tak la aku kutuk ko belakang2....hahahahahaha...

Ala bro...janji kita orang Malaysia...hehehehe!

Shifu67 on 1/07/2010 6:50 PM said...

errr... iras warga mana tu

Kujie on 1/07/2010 8:41 PM said...

masa ngandung anak pertama, misi kt hospital mintak ic
dia kata mcm bawah umur... muahahaha...tak kan belum akil baligh dah gatai nak kawen...

masa tu dah 25thn lah....

GPI SKSV on 1/07/2010 8:42 PM said...

Emm.. saya nak teka.. Warga... warga..

****A* .... betul?

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template