Sep 28, 2007

Bas Loncat

Apabila kami bertiga tiba di Tol Ayer Hitam pada jam 5.00 petang, Izwan turun dan menunggu memnya datang mengambilnya. Dia pelawa juga aku utk mengikutinya untuk ke Kluang. Terima kasih je aku ucapkan. Adakah aku sukar menerima pelawaan orang? Adakah aku dah setkan dalam kepala aku untuk menaiki bas?

Yang pastinya, aku teringin nak naik bas sebagai alternatif aku untuk ke Kluang. Mungkin aku terbiasa menyusahkan diri aku sendiri untuk aku nakkan sesuatu. Tambahan pula mem aku masih di sekolah. Sesi sekolah tamat jam 5.30 petang. Aku dah bercongak-congak cara dan kaedah untuk aku sampai di Kluang. Aku nak rasa naik bas loncat di Ayer Hitam!

Bas loncat ini memberi banyak pengalaman untuk aku mengenali tentang "berani" walaupun aku ni bukannya berani sangat. Bas loncat di Pantai Remis terkenal dan masih ada lagi perkhidmatannya iaitu Blue Omnibus (betul ke ejaannnya?). Bas inilah aku selalu naik jika nak ke bandar Taiping... Ada juga kekadang aku curi-curi ke Taiping dengan kawan-kawan.

Dulu juga, aku belajar naik bas dari Beruas ke Pantai Remis ketika aku masih bersekolah di SMK Raja Shahriman. Hati aku resah juga utk balik ke kg jika hujung minggu. Maklum la, aku tak pernah naik bas dari Beruas. Aku dah berpakat dengan Bitah (adik Cikgu Tapa) yang sama bersekolah dengan aku. Bitah ni, walaupun sekampung dgn aku tetapi dia lebih awal bersekolah di sana. Maka dia lebih terer daripada aku.

Jika dari Beruas, aku akan naiki bas yang akan ke Taiping dan berhenti di Batu Hampar. Di Batu Hampar aku akan naik bas yang datang dari Pantai Remis ke Batu Hampar dan ke Pantai Remis semula. Menunggu yang macam tu yang amat aku tak tahan!. Bila tiba di Pantai Remis pula, aku akan menapak ke Batu 51. Dalam masa menapak ni aku akan singgah di beberapa kedai kegemaran aku untuk mengelakkan aku rasa bosan dan jauh. Cuma kekadang je aku naik bas ke Batu 51 apabila ada bas yang nak ke Damar Laut. Ini berlaku jika kena "time"nya.


Tapi hari ni, bila aku naik bas di Ayer Hitam, kenangan lama aku di sini menerpa semula. Seingat aku habis saja STPM, aku ikut Bangcik dan KakDah ke Batu Pahat. Ketika itu, Bangcik masih bertugas di Politeknik (Kuitho kut la ni). Di Johor, aku kerja kilang yang mana semasa aku mohon kerja kilang, Bangcik ketawakan aku sebab aku pakai "tai" dengan baju kemeja lengan pendek berjalur merah - putih. Hahaahha. Mana la aku tau dan aku pulak jenis muka "sekupang". Hahahha.

Yang menariknya, satu ketika dalam tempoh aku bekerja kilang ceramic di Batu Pahat, aku pulang ke kpg. Apabila aku ke Johor semula, menaiki bas ekspres. Dalam perjalanan, aku tertidur dan tak sedar yang aku dah terlajak. Aku tiba di Ayer Hitam pada jam 7.00 pagi, suatu pekan yang asing untuk aku. Maka aku naik le bas loncat untuk ke Batu Pahat semula. Apabila aku nak membayar tiket apabila bas mulai bergerak, "kolet" bas tu ketawakan aku. Mana le idaknya, aku dah salah naik bas! Aku naik bas menghala ke Yong Peng. Kolet bas tu memicit loceng untuk aku turun. Bila dah turun, aku tak tahu nak ke stesyen bas itu semula.

Maka, aku tunggu bas di tempat aku diturunkan. Akhirnya aku ditegur oleh seorang pakcik (Wak) yang naik basikal tua. Dia merasakan pelik pada aku kerana awal-awal pagi aku menunggu bas di tepi jalan yang sememangnya orang takkan menunggu bas di kawasan itu. Aku ceritakan le bahawa aku nak Batu Pahat dan sedang menunggu bas. Dia terus mengajak aku naik basikal tuanya dan membawa aku ke Stesyen bas Ayer Hitam semula.

Cit....rupa2nya, dekat saja tempat aku menunggu bas dengan Stesyen Bas Ayer Hitam. Lebih kurang 100 meter jer. Patut la muka orang tua tu berkerut bila aku menyebut sedang menunggu bas nak ke Stesyen Bas Ayer Hitam. Maklum le tempat aku menunggu bas tadi berada di selekoh menghala ke Yong Peng selepas traficlight pekan Ayer Hitam. Ketika tahun 1990 dulu kawasan itu semak samun dan sekarang dah lapang tempatnya. Hahaahhaha. TERIMA KASIH WAK!

Aku tak pernah ceritakan hal ini pada sesapa. Apabila sampai di Batu Pahat, Bangcik dah pergi kerja. KakDah terkejut juga kerana aku terlewat sampai. Muka aku tetap SEMPOI!
Ini le panorama Stesyen bas Ayer Hitam yang masih berfungsi.

Ini le bas aku naik untuk ke Kluang.

Panorama deretan kedai menjual "jajan" yang masih sama corak
pembinaannya dengan tahun 90an dulu.

Aku ambil gambar "kolet" bas nak bagi tiket ikut harga lokasi.
Aku kena bayar RM1.90 dari Ayer Hitam ke Kluang.

6 Coretan Lain:

Pak Ngah on 9/29/2007 11:41 AM said...

:: Namanya... The Blue Omnibus Co. Ltd... punya 3 rona... berjenama MERC... dan di Pekan Bt. Hampar tu... ada kedai munuman (Melayu)jual kueh pau... besar, sedap & putih gebu... murah... sebiji dua kupang je... pasti Pak Ngah beli dalam perjalanan balik dari Ipoh ke Pantai Remis... borong 10 biji... sedap... ada inti kaya dan inti kacang merah... tu sekitar tahun 1973 - 1974 ketika bersekolah di SMK Raja Chulan le...

Pak Ngah on 9/29/2007 11:44 AM said...

:: bila semak kamus dewan... tak dak perkataan "munuman"... yang ada cuma "minuman"... hehehe

azlanlin on 9/29/2007 10:07 PM said...

PAKNGAH: a'a...baru le teringan nama bas di Pantai... Complate no...mcm ada saham je dlm syarikat tu..

BATU HAMPAR: Kedai tu dah tak wujud lagi la ni..sejak2 dibuat jalan higway dr beruas mengahala ke Taiping. Maka kedai tu dah jadi rumah yang cantik kerana dibina semula.

MUNGKIN : Pengguna bas dah tak seramai macam dulu lagi. Masing2 dah ada transport sendiri..maka kedai tu pun idup segan, mati tak mau! -

MEMORI : Pernah tersesat semasa mengecam kedai tu diwaktu malam sehinggakan terlajak hampir ke Sg Rotan...asyik kelapa sawit kiri dan kanan. Rupa-rupanya, penanda kedai tu dah tak boleh pakai lagi.

arsaili on 10/03/2007 8:31 AM said...

adesss..lawaknya..interview keje kilang pakai necktie...ekekekekek

TokNabe on 10/03/2007 7:29 PM said...

Kesian ko...aku nak hantor pun dah tersasar jauh perjalanan aku. Sori bro....

p/s : Harap kaki ko dah baik,kesian nengok naik bas loncat. Ada kekawan kat kluang pun tak leh nak numpang sekaki.

sathyam on 8/07/2010 5:20 AM said...

Thank's
www.cluetechnologies.com
Welcome to clueTechnologies Forum
U want any software tell us proved them
more system problems solved in this forum

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template