Mar 11, 2009

Merapat jurang...

Perkongsian makna dalam entri Seramai Mungkin, amat penting untuk kita semua. Dalam apa jua keadaan, ada ketikanya kita akan merindui rakan-rakan dan sahabat-sahabat kita. Ada yang semakin dekat dengan kita, ada juga yang semakin jauh daripada kita. Kekadang, adakalanya kita yang menjauhkan diri daripada mereka. Itulah kita selagi kita memiliki sekeping hati, segumpal emosi dan sebongkah minda.

Tatkala kesyahduan menyapa, semua orang yang pernah berada disekeliling kita akan menerpa masuk di kotak minda kita. Pernahkah kita terfikir bahawa, mengapa rakan menjarakkan diri dengan kita atau kita yang menjarakkan diri dengan mereka? Kekadang, kita alpa. Ada kata-kata, perbuatan dan janji tak tertunai yang membuatkan kita berada dalam keadaan kehilangan dan menghilangkan.

Oleh itu, mari kita lihat entri dari sahabat ini. Kujie namanya. Etika bersahabat entri itu diberi judul. Beberapa garis panduan yang sememangnya kita ketahui..cuma, untuk melaksanakannya yang kita dalam kelalaian. Fahami dan perhalusi agar kita sentiasa dalam lingkungan rakan-rakan dan sahabat yang sentiasa bersama-sama kita untuk ke luruh sama dituruni dan ke gunung sama didaki.

Gambar hiasan

************************************

ETIKA BERSAHABAT
Dalam kita menjalinkan persahabatan tentu kadangkala ada masalah atau problem yang melanda. Ini berlaku kadangkala kerana tiada persefahaman atau saling tidak mengalah. Dalam mencari penyelesaian ini, marilah kita sama-sama merenung dan beramal bagaimana untuk mengeratkan persahabatan kita.

1. KESABARAN
Belajarlah bersabar sekiranya sikap teman baikmu itu menyinggung perasaanmu, mungkin dengan kesabaranmu, temanmu itu akan mulai berubah dan mula berfikir tentang hati dan perasaan orang lain.

2. BERTERUS TERANG
Jangan sesekali kamu memendam perasaan jika kamu tidak menyenangi sikap teman - teman di sekelilingmu. Cuba berbincang dan berterus terang agar masalah yang membelenggu dirimu akan selesai dan jangan meninggikan suara ketika berbincang.

3. IKHLAS
Sentiasa bersikap ikhlas dan jangan terlalu berkira dengan orang lain. Sikap ikhlas kita akan menjadikan teman disekeliling akan lebih menghormati kita.

4. SALING MENGHORMATI
Saling hormat menghormati. Hormatilah orang disekelilingmu dan sudah tentu orang lain juga akan menghormatimu.

5. JUJUR
Belajarlah menjadi seorang yang jujur. Saling percaya mempercayai menjadi hubungan persahabatan yang dijalinkan akan berjaya. Sebaiknya, buang jauh - jauh sikap bermuka-muka kerana ianya sikap merenggangkan persahabatan.

6. SALING FAHAM MEMAHAMI
Saling faham memahami dan tidak berprasangka buruk adalah resepi utama dalam membina sebuah persahabatan yang berjaya.

7. SALING MEMAAFKAN
Jadilah seorang yang pemaaf sekiranya teman baikmu menyinggung perasaanmu. Dan ketahuilah, sikap pemaaf itu merupakan satu perbuatan yang mulia. Malah dia dapat memberikan kesan positif terhadap diri kamu sendiri.

8. BERTOLAK ANSUR
Saling bertolak ansur juga merupakan satu faktor penting untuk membina sebuah perhubungan yang murni. Sifat begini akan memberi manfaat pada diri kamu dan orang lain. Namun usah mengharapkan hanya orang lain yang perlu bertolak ansur dengan kamu dan dalam masa yang sama kamu pula mengambil kesempatan ke atas mereka. Ini tidak adil namanya!

9. JAGA TUTUR KATA
Jagalah tutur kata dan jangan terlalu celupar ketika berbicara bersama teman-teman sekeliling kamu. Sikap lepas kata begini akan mengundang perselisihan faham antara satu sama lain.

10. NASIHAT MENASIHATI
Saling tegur menegur dan nasihat menasihati antara satu sama lain.Teguran hendaklah secara baik dan bukannya dengan melulu dan mengkritik. Bukankah saling ingat mengingatkan itu satu perbuatan yang mulia?

11. AMBIL BERAT
Jangan pentingkan diri sendiri, sebaliknya ambil berat antara satu sama lain. Contohnya, jika temanmu sedang dilanda masalah. Berada disisinya ketika dia sedang susah merupakan satu pengorbanan besar dan tanda setia kawan. Ia memberikan kekuatan dan sedikit beban masalah yang ditanggunginya akan berkurangan. Tapi awas! Jangan nanti sampai kamu tak tahan telinga jika saban hari terpaksa mendengar luahan masalahnya. Kadangkala kamu juga punya masalah yang perlu diselasaikan!

12. SALING BERHUBUNG
Jauh di mata, dekat di hati. Walaupun mungkin kamu dipisahkan oleh jarak dan kesibukan, apa kata kamu eratkan persahabatan dengan bertanya khabar. Telefon @ sekadar menghantar sms pun dah mencukupi tanda ingatan kamu kepadanya.

13. BERTELINGKAH
Sesekali bertelingkah yang berlaku akan menjadikan perhubungan bertambah baik. Kita lebih saling mengenali dan memahami antara satu sama lain. Tapi haruslah diingat, bergaduh tanpa bermaafan tak guna juga. Sekurang kurangnya kita kenalah beralah dan bermaaf-maafan agar kekeruhan yang melanda akan jernih semula.

************************
WWK - azlanlin :

Aku bukanlah sahabat yang sempurna yang mampu membuatkan semua orang disekeliling aku akan bersenang hati. Adakalanya tutur kata, gurau senda, tingkah laku yang membuatkan orang sekeliling aku berasa kecewa. Maafkan aku.

>> Ular menyusur akar, takkan hilang bisanya...
>> Itulah prinsip aku dalam bersahabat walau di mana jua.....

2 Coretan Lain:

ticnube on 3/09/2009 5:01 PM said...

saye pun bukan sahabat yang baik.. tapi kadang2 melayan sahabat yang tak braper nak kene ngan selera kite buat saye ilang sabo...? bab sabar mmg x leh nak lari lagih.. tp akn cube untuk dibuang.. :)

- jinggo - on 3/09/2009 6:12 PM said...

N3 yg menarik untuk dikongsikan...
saya copy.
.......nak kongsikan dengan pelatih di kem...
terima kasih

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template