Mar 11, 2008

Melayan manja

Malamnya, si Amira merengek-rengek nakkan buku novel. Di musim cuti ni takde aktiviti yang nak dibuat. Amira dah nakkan novel sejak semalam lagi ketika aku membawa anak-anak aku di Alamanda, Putrajaya. Aku tengok, pilihannya tak banyak. Aku bagi peluang dia memilih novel-novel yang lebih relevan ngan peringkat umurnya, tetapi perlu di Kluang.

Akhirnya, dia kompius sendiri semasa memilih. Aku bagi peluang dia memilih berdasarkan tajuk dan sinopsis di belakang novel tersebut. Aku minta dia kumpulkan mana-mana buku yang dia berkenan. Nanti, mamanya akan cuba kelas2kan ikut kesesuaian. Akhirnya, dapat juga novel yang difikirkan sesuai utknya. Selamat membaca di musim cuti sekolah.

Gambar novel yang dipegang Amira, sekadar hiasan gambar...


Sinopsis Novel:
Novel yang telah di benarnya dengan peringkat umur Amira untuk dia berfikir


aA+bB

Inilah... sebuah kisah perjalanan; perjalanan bersama masa; perjalanan cerita aA + bB. Semua orang belajar, semua orang membesar; tetapi tidak semua orang menjadi dewasa. Selagi hidup bersama masa, maka selagi itu juga yang hidup itu dewasa bersama usia.

Addin mengemukakan teorinya begini:

  1. membesar dan belajar dengan pengetahuan serta pengalaman adalah suatu cabaran
  2. membesar dan belajar tentang hidup serta mengenal diri sendiri adalah suatu hakikat yang tidak dapat dielak
seterusnya...

4 Coretan Lain:

*SiRibenMerah on 3/12/2008 9:17 PM said...

hye cikgu..
salam kenal..
hehehe =)
cube ajar anak baca buku karya ramlee awang murshid.. bahasa dan intonasi cerita agak bagus untuk pemahaman sastera..hehehe =P

echah_syed on 3/12/2008 9:46 PM said...

tahniah abah mithali :)

DUNIABUDIN on 3/12/2008 10:57 PM said...

hai cikgu...salam kenal... sonok tak jadi wakil rakyat baru...???

Pak Ngah: on 3/16/2008 9:12 AM said...

:: salam... tapi kalau diminta anak yang memilih sendiri... bukan campurtangan ayah atau mamanya... baru kita dapat tau akan tahap sebenar "kematangan" anak kita itu...

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template