Feb 17, 2009

Kategori ikan

Bila aku check kantung email, aku terjumpa spesis ikan yang macam-macam bentuk. Malangnya, imej ikan ini dibuat satu generalisasi berkaitan dengan manusia.

Pastinya, ada yang suka, ada yang geram, ada yang menyengih, ada yang berbulu, ada urghhh... Sama-sama kita buat analisa.

+++++++++++++++++++

Jika Wanita diumpamakan Ikan, kategori ikan apakah yang jadi favorite anda?


IKAN SALMON
Bentuknya OK, indah, dagingnya pink muda dan enak dimakan.
Tapi sayangnya mahal, soalnya masih boleh diimport. Sesuai… ada nilai, ada kualiti….
INI WANITA BERKERJAYA.. ...






IKAN ARWANA
Kalo yang ini kalau di aquarium memperlihatkan kesombongan dan keangkuhan kerana tau tubuhnya indah, langkahnya lemah gemalai dan memancing mata.. nakal melihatnya di manapun dia bergaya.....
So pasti harganya mahal kalau ingin memilikinya.. ...
INI PERAGAWATI
, CELEBRITY or keatas...... ..



IKAN MAS KOKI
ini jenis ikan lumayan mahal, indah bentuknya, warnanya, dan lenggang- lenggoknya.
Sayangnya hanya boleh dilihat, dikagumi, tak boleh dimakan, kerana termasuk kategori ikan hiasan.....
INI BINI ORANG.......







IKAN BANDARAYA
Jenis ini murah dan selalu menempel di kaca aquarium.
Kalo sudah menempel, susah sgt nk lepaskannya. ... mcm gam...
INI AWEK ALIM, ANAK USTAD nii.......







IKAN KELI
Kalo yang ini harganya murah, bisa dimakan dimana saja.
Banyak dijual di tepi jalan, harus hati-hati
INI AWEK TEPI JALAN....... .





IKAN BILIS
Bentuk dan rasanya gitu- gituuu... saja.
Selalu sedap dimakan kalau tidak ada sayur atau tidak ada lauk yang lain....
INI BINI SENDIRI....

+++++++++++++
Komen aku:

Kui..kui..kui..APA KATA KORANG? Ada berani komen ke?

20 Coretan Lain:

*SiRibenMerah on 2/17/2009 4:34 PM said...

wahhh.. neh maut le kalo mem besar baca nehhh.. hahahahaha...

tatau.. tatau.. tatau...ngutuk bini sendiri..

Mak Su on 2/17/2009 4:46 PM said...

saya ikan bilis? uwaaaaa, uwaaaaa

Miss Jaz on 2/17/2009 5:27 PM said...

he..he..nak jadi ikan salmon larrrr...he..he...

DUN A. RANI on 2/18/2009 3:22 PM said...

waduh pak...gawat nih....makan ikan bilis je la hari-hari lps ni bro! Harap2 mem beso tak baca...

art4334 on 2/18/2009 8:54 PM said...

Ikan bilis ni jenis yg ruji; kalu x pekena tiap2 pagi ngan nasi lemak, mesti ada ngan kuah roti canai. Arowana, salmon or bandaraya hanya diibaratkan sebagai 'side dish', hanya utk 'comparison' kat pitstop tertentu saje...

TokNabe on 2/20/2009 8:01 PM said...

ikan sardin? ......... atau ikan kering?

Sharifah Hassan on 2/20/2009 10:03 PM said...

Hmmm... kalau dipatah balik buat kaum abang-abang...apa pulale analoginya???

azlanlin on 2/21/2009 10:20 PM said...

To SiRibenMerah:

Jgn citer kat org..mem besor baca, dia pun...hahahahah... apa nak dikato?

azlanlin on 2/21/2009 10:22 PM said...

To MakSu:

Ikan bilis...macam-macam boleh dipelbagaikan utk masakan.. Ermm.. Dulu ikan salmon ke?

azlanlin on 2/21/2009 10:23 PM said...

To Miss Jazz :

Esok-esok berubah jadi bilis pulak kot? Silap2 dr salmon berubah jadi jaws...hehehhe

azlanlin on 2/21/2009 10:24 PM said...

To DUN:

Mmg sentiasa ada hidangan ikan bilis.. mahupun sewaktu menaiki unta... hehehhe

azlanlin on 2/21/2009 10:27 PM said...

To Art4334:

Heheheh...ikan bilis sentiasa jadi hidangan tak kira waktu.. Errr..sanggup ke nak makan ikan salmon, arwana, mas koki @ bandaraya?

Tak tau la pulak jika selera yang pelbagai... ikan bilis juga yang boleh dipelbagaikan jenis hidangan..bergantung pada tukang masak je ler.. tak gitu art4334?

azlanlin on 2/21/2009 10:28 PM said...

To Tok Nabe:

Ikan kering @ ikan sardin..belum jumpa analoginya...ada ke?

azlanlin on 2/21/2009 10:30 PM said...

To Sharifah Hassan:

Untuk cik abag2nya pulak boleh tak jika dianalogikan sebagai sebagai "tukang sauk" dan "tukang masak" utnuk menyediakan hidangan dengan pelbagai rencah untuk kenakan selera dengan jenis ikannya? Boleh ke gitu? Heheheh

GPI SKSV on 2/22/2009 8:52 AM said...

tersenyum aku kesorangan baca tajuk ni!!!

PERJALANAN DUNIAKU on 2/28/2009 1:35 AM said...

Khasiat ikan bilis telah diiktiraf....... jangan x caya!

CIKGU PANJI on 2/28/2009 3:34 PM said...

sampainya hati....ikan bilis je.

azlanlin on 2/28/2009 6:18 PM said...

To GPI:

senyum ..jgn tak senyum..mungkin senyum tu ada maknyanya...kan?

azlanlin on 2/28/2009 6:20 PM said...

To Perjalanan Duniaku:

Percaya..memng percaya.... Khasiatnya sangat2 diperlukan setiap masa dan boleh dimakan di mana jua.. Ikan lain-lainya sekadar hiasan.... hehehhe

azlanlin on 2/28/2009 6:21 PM said...

To Cikgu Panji:

Sebab sampai hati tu la, ikan bilis juga yang dicari....

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template