Jan 19, 2009

Perjalanan yang memusing..

Aku sefamili bergegas ke Seri Iskandar lepas Maghrib hari Sabtu. Urusan rumah sewa aku dah dikosongkan. Sebelum ni, student UiTM Seri Iskandar menyewa. Aku fikir, aku adalah tuan rumah yang sempoi, yang penting korang tahu tanggungjawab korang sebagai penyewa. Ada masalah, laporkan ajer...mudah bukan?

Aku mengejar masa. Jam 9.00 malam aku tiba di Seri Iskandar. Aku jumpa dengan wakil penyewa yang berani berjumpa dan berbincang dengan aku.. Amirul namanya. Dia ambil HR di UiTM. Menarik berbual dan berbincang dengan budak ni. Bijak dan smart in communication. Bagus budak ni jika dia jadi ketua... Sayangnya, ketua dalam di kalangan penyewa tu ialah orang lain. Aku dah pesan kat diaorang semasa mula menyewa dulu. Aku nak tahu, siapa yang akan jadi ketua dikalangan diorang. Akan mudah banyak urusan. Sayang sekali, ada juga yang offer diri jadi ketua dan ceritakan jawatan-jawatannya di UiTM.

Malangnya, banyak urusan yang tersangkut. Hahahha. Sampai kesudah budak tu tak berani jumpa aku. Hahahhahah. Porrraaacit!

Perbincangan aku dan Amirul selesai dan dapat kata putus untuk memudahkan kedua-dua pihak. Untung mak-bapak budak tu dapat anak yang macam tu. Mem Besar dan anak-anak berehat di rumah Seri Iskandar saja. Boleh mengemas apa-apa yang patut. Kami bermalam di rumah Seri Iskandar. Jam 11.30 mlm dpt sms drp PakNdak tentang Chaq, pangkat tok pupu dah meninggal jam 8.00 malam td.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Pagi Ahad, Mem Besor sattlekan urusan menampal iklan. Tulisannya memang cantik... kalu aku yang menulis...hancus! Jam 10 pagi kami bergegas ke Pantai Remis, untuk ziarah arwah Chaq. Selesai urusan pengkebumian, lepak kejap di rumah PakNdak. Pekena sup tulang.. Perut kenyang, kami bergegas ke rumah pusaka Batu 51. Nak jumpa MakNjang dan PakNjang. Ada urusan sulit...hehehhe.



Jam 4.00 petang kami bergerak ke Tanjong Malim. Singgah di Seri Manjung, layan mata dan selera. The Store jadi sasaran. Lama dah aku tak tengok longgokan baju-baju dan seluar. Kelabu bijik mata jadinya! Hahhahaha. Mem Besor dah kenal bebenor pe'el laki dia! Bila keluar je dari longgokan kain baju, hari dah gelap! Waaaaa...lamanya! Tq mem, dapat melayan. Hahhahah



Kami menyambung perjalanan bergerak ke TM. Aku dapat sms :

"Slm, saya Wahi***. nk btnya harga umah sewa kt bdr sri iskndr..."

Aku capai hp, terus call untuk berbual dgn orgnya. "Assalamualaikum... Ini cik ke puan. Mudah saya nak memanggilnya". Itulah ayat mula aku yang membuatkan Mem Besor menjeling manjaaaaa!! Hahahhahah.

Alhamdulillah, area Bandar Seri Iskandar adalah lokasi perumahan yang berhampiran dengan UiTM. Maka, setiap tahun, student yang naik sem 2 dah tak boleh tinggal di hostel. Maka diaorang akn menyusup setiap jalan di taman perumahan itu untuk mencari rumah sewa. Aku mengganggap diaorang macam adik-adik aku jer yg sedang menuntut ilmu. Harga sewa rumah aku memang murah berbanding dengan rumah di sekeliling rumah aku. Aku sediakan kemudahan dapur, peti ais dan mesih basuh. Itu adalah asas keperluan diorang. Yang penting diaorang duduk dengan tenteram dan aman untuk menuntut ilmu. Mungkinkah aku dan mem besor jenis baik hatiiiiii???? Waduhhh....

12 Coretan Lain:

ujie on 1/19/2009 12:29 PM said...

heheh..susah zaman sekrang ni nk cari tuan umah baik hati mcm tu he..bagus2

DUN A. RANI on 1/19/2009 12:38 PM said...

memang cantik tulisan tu...jelas mata memandang...dan salam takziah!

azlanlin on 1/19/2009 1:41 PM said...

To Ujie:

kalu kena gayanya...senang jer...

azlanlin on 1/19/2009 1:42 PM said...

To DUN:

Tulisan je ke yang cantik? Hahahhaha. Bila jelas mata memandang, apa persepsi yang bermain di kepala? Hahahha

TokNabe on 1/19/2009 6:20 PM said...

salam bro.. Nampak gaya lama juga kau tukar tempat 'berkubang' yek.

azlanlin on 1/19/2009 9:45 PM said...

To TokNabe:

Nak buek camno...tempat berkubang juga yang syiok...kan..kan..kan? Hehehhe

echah_syed on 1/20/2009 8:16 AM said...

dari air muka dah tau ko mmg baik hati.. :)*ayat bodek

*SiRibenMerah on 1/20/2009 9:35 AM said...

adeshhh.. x de ke umah nk bg sewa area SP neh?? hahahaha.. best gak kalo dpt tuan umah camneh.. =P~

*Takziah.. semoga roh Arwah diberkati Allah.. saya pon kehilangan bapa sedara ahad lepas..

azlanlin on 1/20/2009 9:00 PM said...

Nanti kita beli umah area SP ek? Boleh ek?

azlanlin on 1/20/2009 9:01 PM said...

To Echah@ Chombi:

Waaa...syahdunya...aku kena ngayat.. heheh. First time in my life..

>> ngeh..ngeh..ngeh..<<

Kujie on 1/24/2009 3:19 PM said...

Penyewa rmh saya studen UNITEN pun mudah berurusan...tiap bln bank in dan sy hantar resit saja

Anonymous said...

Salam, en azlan ade rumah/bilik utk disewa lagi??? saya sdg mencari utk kemasukan 9/01/12, harap en. boleh tolong - 0123392267

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template