Jan 3, 2009

Hamster, hobi baru

"Ayah, Amir tengok gambar hamster kat internet, cantik la..."

"Apa yang cantiknya pada hamster tu?" tanya aku.

"Bulu dia cantik la... hamster boleh 'up' kaki dia kat atas la ayahhh. Jom beli ayah?" balasnya lagi.

Aku belum punya masa senggang. Aku, Amir dan Amirul dah singgah kat kedai hamster lepas sembahyang Jumaat baru-baru ni.

***************
Hari ni, aku tak ke kuliah. Sejak pagi, bebudak tu asyik menyebut hamster je. Bebudak tu memang boring jika minta sesuatu drp aku. Aku pulak jenis suka menyakat. Banyak perkara dan janji yang diaorang perlu laksanakan jika nak juga hamster tu. Aku bukan mudah nak memberi sesuatu pada anak-anak. Selagi aku tak puashati dengan jawapan diaorang, kompom tak dapat.



"Buat apa nak beli 3 ekor hamster? Apa kata kalau beli sekor je dulu. Jaga hamster tu sama-sama. Kalau dapat jaga baik-baik, baru tambah hamster lagi. Ok?" kata aku.

"Ok, ok, ok..." balas diaorang.

Aku tau, bila diaorang dah setuju, kompom diaorang kena belit dengan aku. Minda diaorang dah set, apa cara pun mesti dapatkan hamster. Hati tengah membuak-buak hendakkan hamster, apa jua syarat pun akan diikuti.. Itu proses biasa untuk minda manusia.

"Ermmm... apa kata, setiap orang kumpulkan RM15.00. Kita dah ada RM45.00. Kalau tak cukup, ayah tambahkan. Kalau setuju, baru boleh dapat hamster..."

"Banyaknya nak kena bagi duit...hamster kan RM10.00 jer" balas Amir.

"Takkan kita nak beli hamster jer... Sangkarnya macam mana? Tempat airnya macam mana? Habuk kayunya macam mana? Makanannya macam mana? Boleh kan sorang kumpulkan Rm15.00?. Bincang dulu 3 beradik..." balas aku lagi...

Aku peratikan. Kakak dan Amirul sanggup...yang penting dapat! Si Amirnya duit tak cukup. Dok membodek kakak dan abangnya, Amirul. Pandai-pandai le korang. Last sekali, ketiga-tiga anak aku lari masuk bilik diaorang.

"Ok, la ayah... kami dah ada duit. Jom la pi beli hamster" kata si kakak.

Aku sengih..selamat duit aku! Hahahhaha.


"Jom, jangan buat-buat lupa pulak bawa duit!" kata aku. Aku capai kunci kancil hitam.

**************
Aku pilih hamster betina. Aku minta tokey tu cari yang dah nak beranak. Nanti boleh ada banyak hamster dalam tempuh 2 minggu lagi...Boleh beli sangkar yang besar pulak! Hehehheh.

**********************

Diaorang dok berpakat-pakat untuk pilih nama yang sesuai...macam-macam cadangan yang timbul. Aku pun naik tergelak dengan nama-nama yang diaorang dok sok-sek.... Aku tunggu je..apa nama hamster tu. Hehehhe

9 Coretan Lain:

zino on 1/03/2009 7:23 PM said...

seorang ayah yg bijak hehe.. tunjuk la gambar hamster nya hehe

azlanlin on 1/03/2009 7:43 PM said...

Tak sanggup nak ambik gambor hamsternya..Ayahnya 'penggeli' pada binatang yang berbulu... heheh. Kalu orang berbulu, idak le pulak! Hehehhe

GPI SKSV on 1/03/2009 11:49 PM said...

amboi2... baik punya no...

Bro.. sabtu dpn teman dpt jmputan ke 'kona lot' kat blkg rmh kamu tu... ada kduri cucu...

*SiRibenMerah on 1/04/2009 12:15 AM said...

hehehe.. untung abah I ada anak cam I.. x suke animals n pets dalam umah.. wakakaka...
Camne diorg bg tugas menjaga hamster tuh??.

azlanlin on 1/04/2009 7:51 AM said...

To GPI:

Untung la ko... dapat jemputan kat 'kona lot'...ko cerita jer, x bleh d wakil utk jemput aku sama ka? waduh..waduh..waduh...

azlanlin on 1/04/2009 7:53 AM said...

To SiRibenMerah:

Rasanya, lagi UNTUNG sesapa yg dapat SiRibenMerah....kan..kan..kan..?

>> Setakat ni, x susah nak menjaga si hamster tu..

Shifu67 on 1/05/2009 2:14 PM said...

Aku bela kura2 pasal mem aku geli dgn pet yg berbulu.... hehehe.

DUN A. RANI on 1/06/2009 11:02 AM said...

Hahaha...siapkan le rumah yang beso lps ni bro...time ujan ni lg galak le harmster tu...ari tu beli harmster yg kuat menggigit ke yg x kuat menggigit...ada dua jenis tu! Tokeh cina tu cam biasa tgk je...hehehe!

miss cloudy on 1/13/2009 7:32 PM said...

salam singgah.. eee..geliii la hamster... hehe

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template