Oct 3, 2009

Raya : Pelbagai dalam satu...

Bagi orang Melayu, bidang perniagaan bukan menjadi budaya dalam kehidupan kita turun-temurun. Bagi generasi baru yang ingin dan baru menapak dalam dunia perniagaan ini menjadi satu amalan yang agak sukar untuk diamalkan. Beberapa amalan yang tidak menjadi budaya dan tabiat, memerlukan kesabaran untuk mengamalkannya.

Kebiasaannya, kita terbiasa dengan mentaliti makan gaji. Malahan budaya sebagai 'pekerja' memang menjadi tabiat kita. Untuk itu, upgrade minda dan cara berfikir harus ditekankan. Penekanan ini memerlukan kesabaran dan ketekalan jiwa. Beberapa pengalaman untuk aku membentuk dan upgrade minda seorang pekerja kepada pengurusan memang menguji kesabaran aku. Dalam pada itu, kesabaran dan kekuatan jiwa kita sangat-sangat teruji. Itulah niat dan impian aku dan mem besor.. Insyallah, akan terlaksana di masa akan datang.


Hari raya ke7 lalu, aku kembali ke Melaka. Kami sekeluarga menginap di Strait Meredian. Aku ambil keputusan untuk membuat refleksi dan melihat perkembangan dan penguncupan yang berlaku dalam urusan perniagaan yang diuruskan. Alhamdulillah, semakin baik perkembangannya. Moga-moga impian aku dan mem besor akan tercapai. Semoga kami berjaya membentuk waris yang kami miliki akan berjaya dalam bidang perniagaan suatu hari nanti. Insyallah.


Saja discuss2 apa-apa yang patut untuk pengurusan 2010. Alhamdulillah, minda semakin terbuka.... Moga-moga kedua waris kami akan memiliki perniagaan sendiri.

2 Coretan Lain:

Kunang-Kunang on 10/08/2009 1:11 AM said...

Sebenarnya susah juga nak ubah minda makan gaji ni kepada kerja sendiri khasnya berniaga.

Bila orang ada degree tak nak makan gaji utk jadi pegawai tapi berminat untuk berniaga kebanyakan mak bapak susah hati. Tak kata orang lain, akak sendiri pun sama.

k hanim

Shifu67 on 10/11/2009 5:10 PM said...

aku tak minat bizness... mujur dapat keje gomen

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template