Aug 1, 2009

Bagusnya mandi...


KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh.. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus.

Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.

Gambar hiasan

Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya.

Mengeluarkan racun:

Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.

Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.


Jangkitan kulit : Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit..


Selesema dan sakit kepala : Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk.Lakukannya
selama 10 hingga 20 minit.


Insomnia : Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan hidung, selsema dan sembelit.

Sumber : Taman2Syurga

*********************
Mandi, memang ada macam-macam jenis mandi. Ada yang mandi cepat, mandi lama, ada yang mandi kecil, ada yang mandi besar. Ada yang mmg suka mandi, ada yang tak suka mandi, ada yang mandi kambing, ada yang mandi kerbau. Itulah macam jenis-jenis mandi. Apa-apa pun mandi mmg boleh menyegarkan badan.. Hehehhe. Saja je entri ni..

5 Coretan Lain:

Pak Ngah: on 8/01/2009 8:45 AM said...

:: salam... mandi/jirus dari kaki ke atas (ke kepala) banyak manfaatnya berbanding dari kepala ke kaki... petua tuuu...

ONE ZABA on 8/01/2009 9:09 AM said...

Kat atas ni wajib la mandi air panas...kalau mandi air sejuk..boleh beku gengran dibuatnya.

sonata anak kancil on 8/01/2009 1:20 PM said...

sekarang ni lagi le kena rajin mandi - bersih kan kuman2 / virus yang bertempiaran ni - yang boleh melekat2 kat badan kita!!!bahaya tu...

LiNda on 8/01/2009 10:52 PM said...

owh.. memang best mandi. Dapat
menyegarkan urat saraf dan menyegarkan badan .

Paling utama... menghilangkan bau masam !

aineeA.S on 8/02/2009 3:08 AM said...

dgn iklim kt Msia nih, kalau ade org yg x mandi tak tahu-lahh..hoho

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template