Aug 5, 2009

Poligami : Anda lelaki istimewa?

Aku baca entri Camni-camtu. Suko sama suko : Petua orang negori - mana asal-usul petua tu, aku pun tak tau sebab yang melaporkan petua tu pun cuma sekadar melapor. Bagi lelaki, yang baru nak masuk 40-an, isu ni memang jadi bualan. Aku pun dalam tara-tara umog mcm tu jugak. Jangan dok pemuhong kalau takdak hasrat macam tu. Hehehhe. Kata kawan aku, tak normal jadi lelaki kalau takdak rasa-rasa nak ke situ.. hehhe

Rasa terpanggil juga untuk meletakkan entri ni untuk bacaan dan tatapan umum untuk difikir-fikirkan. Apa kata anda?

*******************************************

Keharusan berpoligami dibolehkan kepada semua lelaki Islam. Walau bagaimanapun, tidak semua lelaki Islam boleh berpoligami. Poligami sebenarnya khusus untuk lelaki atau suami yang istimewa sahaja. Lelaki atau suami istimewa ialah suami yang mempunyai kelebihan-kelebihan khas, yang tidak terdapat pada lelaki-lelaki lain. Kelebihan-kelebihan ini membolehkan dia mengatasi segala cabaran, halangan dan rintangan yang perlu ditempuhi, apabila berhasrat untuk berpoligami. Cabaran, halangan dan rintangan ini bukan sahaja selepas berpoligami, malah sebelum berpoligami. Jika halangan dan rintangan ini berjaya ditempuhi, barulah dia seorang lelaki istimewa dan layak untuk berpoligami.


Gambar Hiasan

Kelebihan utama yang perlu ada pada seorang suami yang ingin berpoligami ialah mampu dan berkuasa menanggung nafkah isteri-isteri dan orang dibawah tanggungannya. Nafkah adalah perkara penting dalam rumahtangga, dan ia menjadi kewajipan suami. Bahkan haram hukumnya seseorang itu berkahwin, sedangkan tidak mampu memenuhi keperluan nafkah isterinya. Firman Allah s. w. t. (Al-Baqarah: 233) yang bermaksud : ``Dan kewajipan suami memberi makan dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik.'' Rasulullah s. a. w. juga bersabda yang bermaksud : ``Takutilah Allah dalam urusan kaum wanita.. Kerana kamu mengambil mereka dengan amanah Allah dan kamu menghalalkan persetubuhan dengan mereka dengan nama Allah. Bagi mereka tanggungjawab atas kamu untuk memberi nafkah makan minum dan pakaian dengan cara yang baik.''

Tidak semua lelaki mampu dan memiliki keistimewaan untuk menanggung nafkah ramai isteri dan ramai tanggungan. Kemampuan untuk menanggung nafkah ini adalah bermaksud ``menggandakan tanggungjawab' ' bukan ``mengurangkan tanggungjawab sedia ada''. Apabila seseorang suami berpoligami, tanggungjawabnya bertambah, sama ada tanggungjawab ekonomi, sosial dan keagamaan. Suami yang berpoligami, tetapi kemudian mengurangkan komitmen kepada isteri sedia ada dan anak-anak, maka sebenarnya dia bukanlah lelaki istimewa yang layak untuk berpoligami. Jika selepas berpoligami memudaratkan isteri dan anak-anak, misalnya makan minum tidak mencukupi, tempat tinggal tidak terurus dan sebagainya, suami tidak layak. Dan hukum berpoligami boleh membawa kepada haram.

Sebab itu, ramai suami yang tidak mempunyai ciri-ciri keistimewaan ini, mengambil jalan alternatif berkahwin tanpa kebenaran Mahkamah. Kemudian timbul masalah tidak dapat menanggung nafkah isteri-isteri serta anak-anak.

Makan minum tidak cukup, yuran dan buku sekolah anak-anak tidak berbayar. Ada kes isteri kedua memohon cerai kerana suami tidak memberi nafkah.

Ciri keistimewaan berikutnya, ialah kebolehan untuk berlaku adil. Adil adalah syarat utama untuk suami berpoligami. Ayat al-Quran tentang keharusan berpoligami (surah An-Nisa' ayat 3) jelas menyebutkan perkataan `adil', yang bermaksud: ``Kahwinilah wanita-wanita yang kamu sukai, dua, tiga dan empat.

Tetapi jika kamu khuatir tidak dapat berlaku adil (antara wanita-wanita itu), hendaklah satu sahaja atau budak yang dalam milikmu. Ini paling dekat kepada kamu supaya tidak berlaku curang.''

Keadilan yang dimaksudkan di dalam ayat di atas ialah perkara-perkara yang boleh dilakukan mengikut fitrah kejadian manusia, seperti keadilan dari segi makan minum, pakaian, tempat tinggal, giliran bermalam serta waktu yang dihabiskan oleh seorang suami dengan tiap-tiap isterinya). Walau bagaimanapun, tidak semua lelaki mempunyai keistimewaan untuk membahagi-bahagikan perkara ini secara adil. Lelaki yang ingin berpoligami perlu berfikir, menilai dan mengkaji perkara ini terlebih dahulu, adakah dia boleh berlaku adil kepada isteri-isterinya? Arahan supaya berfikir, menilai dan mengkaji terlebih dahulu ini adalah arahan Allah s. w. t. dalam ayat di atas. Perkataan `jika kamu khuatir tidak dapat berlaku adil' menghendaki suami berfikir, mengkaji dan membuat penilaian terlebih dahulu, sebelum berpoligami. Bolehkah adil atau tidak? Kalau yakin boleh, kahwinlah sehingga empat sekalipun. Tetapi jika tidak yakin boleh, atau lebih kepada tidak berlaku adil, satu sahaja sudah cukup. Bukannya disuruh berkahwin dahulu, kemudian baru hendak berfikir soal keadilan.

Cabaran seterusnya yang perlu dihadapi oleh suami yang ingin berpoligami ialah cabaran untuk menerangkan maksud hati kepada isteri yang sedia ada. Kemudian cabaran bagi menghadapi respons isteri, setelah diberitahu hasrat untuk berpoligami. Bolehkah isteri menerima dengan hati terbuka? Jika ya, alhamdulillah. Ataupun sebaliknya, isteri tidak boleh menerima. Majoriti wanita fobia apabila suami menyebut perkataan `poligami'; marah, bermasam muka, tidak mahu bercakap, tidur berpaling muka dan sebagainya. Paling dahsyat diiringi sumpah seranah dan maki hamun atau sampai ke tahap meminta cerai. Inilah antara cabaran-cabaran yang perlu dihadapi oleh seorang suami yang berhasrat untuk berpoligami.

Realitinya, lelaki atau suami yang istimewa, dia langsung tidak gentar untuk memberitahu isteri mengenai hasratnya. Secara `gentlemen' dan berhati waja, dia juga tidak gentar dan bersedia menghadapi apa jua respons daripada isteri. Dan hanya lelaki atau suami istimewa sahaja yang mempunyai sifat keberanian ini. Lelaki istimewa tidak akan berkahwin senyap-senyap atau kahwin dahulu, kemudian baru hendak memberitahu isteri. Ada suami yang tidak istimewa, tetapi masih hendak berpoligami. Sebab itu ada yang mengambil jalan alternatif, berkahwin senyap-senyap. Apabila isteri mengetahui selepas itu, isteri marah pun tidak mengapa, sebab sudah berkahwin. Apa yang isteri boleh buat? Sesetengah kes, kerukunan rumahtangga tergugat akibat perkara ini.

Isteri mendakwa suami menipu, berkahwin tidak memberitahu dan sebagainya. Lelaki yang ingin berpoligami perlu bermuhasabah, menilai dan mengkaji diri sendiri, adakah dia lelaki istimewa yang dianugerahkan oleh Allah s. w. t. dengan ciri-ciri tersebut di atas. Adakah dia berani memberitahu isteri tentang hasratnya? Adakah dia boleh menanggung nafkah isteri dan anak-anak lebih daripada seorang? Adakah dia boleh berlaku adil kepada isteri-isterinya? Arahan supaya berfikir, mengkaji dan menilai terlebih dahulu ini adalah arahan Allah s. w. t. dalam surah an-Nisa' di atas.

Lelaki atau suami yang ingin berpoligami juga perlu membuat siasatan terperinci, kaji selidik dan buat paper work untuk menentukan apa kelebihan dan apa keburukannya jika dia berpoligami. Tiga persoalan diatas

perlu diberi jawapan dengan ikhlas. ``Adakah aku boleh menanggung nafkah isteri-isteri dan anak-anak (yang sedia ada dan bakal lahir)? Adakah aku boleh berlaku adil kepada isteri-isteri, dan adil kepada anak-anakku nanti? Dan ketiga, beranikah aku memberitahu isteri pertama, dan beranikah aku menghadapi apa jua tindakan isteri?'' Kajian juga hendaklah mengambil kira adakah perkahwinan poligami itu akan mendatangkan darar syarie kepada isteri yang sedia ada dan anak-anaknya. Darar syarie maksudnya apa sahaja kemudaratan fizikal dan mental, rohani dan jasmani kepada isteri dan anak-anak.

Siasatan dan kajian ini perlu dibuat sebelum berpoligami, bukannya berkahwin dahulu, kemudian jadikan perkahwinan itu satu `eksperimen' untuk menentukan mampu atau tidak, adil tidaknya dan sebagainya. Segelintir orang Islam berpoligami tetapi kemudian mengabaikan tanggungjawab, tidak adil dan mendatangkan kemudaratan kepada isteri-isterinya dan anak-anaknya. Akibatya Islam yang dikutuk. Yang bersalah dan patut dikutuk ialah orang itu, bukan Islam. Orang itu ialah suami yang tidak mempunyai ciri-ciri keistimewaan, tetapi masih ingin berpoligami, lantaran hanya berpegang kepada satu prinsip sahaja, iaitu poligami hak mutlak lelaki.

Musa Awang ialah seorang Peguam Syarie.

Sumber : Taman2Syurga

*******************************

Nak jadi "lelaki istimewa" bukan susah dan juga bukan senang. Kalau lelaki yang suka bermain dengan masalah, boleh le teruskan niat tu. Mungkin setiap masalah yang wujud membuatkan minda berfikir untuk cari jalan penyelesaian, cuba la.. Sebab, dengan adanya masalah untuk di selesaikan membuatkan dirinya segar atau sihat. Kalau tak mampu jangan nak gatal jerumuskan diri.

Kekuatan mental sangat perlu kerana lelaki istimewa perlu melayan emosi wanita di sekelilingnya agar suasana jadi ceria. Lelaki yang ego mencanak toksah dok menghala ke arah tu. Ini kerana ego lelaki itu membuatkan emosi wanita di sekelilingnya akan remuk-redam.

Juga lelaki bijak untuk menjadi lelaki istimewa, seharusnya menggunakan pendekatan mewujudkan suasana ceria di kalangan wanita di sekelilingnya. Lawaknya, guraunya, muka toyanya, muka seposennya... Malahan, lelaki istimewa harus menwujudkan suasana perbincangan antara wanita-wanita disekelilingnya. Hanya jadi moderator jika kata sepakat di kalangan wanita itu sendiri untuk berbincang sesama sendiri. Jika lelaki istimewa yang mewujudkan suasana berbincang tanpa kesediaan emosi dan mental di kalanagan wanita, jangan dok berangan bahawa keadaan akan ceria sepanjang masa! Hehehhe

Mampu ke kita menjadi lelaki istimewa? Tepuk dada tanya selera...

3 Coretan Lain:

ONE ZABA on 8/05/2009 10:11 AM said...

selagi boleh bernafas pun kira dah istimewa la tu...

hani@debumelukut on 8/05/2009 3:49 PM said...

sah lelaki yg berpoligami tu ada kelebihan/istimewa..4 kali lebih bermasaaalah, 4 kali lebih pening kepala dan 4 kali lebih banyak makan panadol...

BelalangDewa on 8/05/2009 9:39 PM said...

seorang anak bertanya ibunya, 'poligami tu apa mak..?' Maka dijawab ibunya... "Oh... macam polygram kot...?''

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template