Aug 30, 2009

GERBANG MALAM : Riuh dalam sunyi

Malam tadi, cuaca agak dingin. Amirul masih demam, Mem besor pulak udah kebah badannya. Dok umah pulak memang agak lemau. SMS adik ipar di KL, mereka sekeluarga sudah pulang ke Melaka. Waduuuuhhh..

Asalnya, plan malam ni nak ke KL. Boleh juga bersahur di rumah adik ipar. Maka, plan berubah.

"Jom kita ke Ipoh ja.." ajak aku untuk anak-anak.

Mereka semua jadi ajer. Bergerak ke Ipoh membelah dingin. Saja nak jalan-jalan ambil angin. Semenjak cuti belajar hampir setahun ni, badan dan kepala otak aku jadi lemau. Boring jugak. Aku telefon kawan lama yang berada di Ipoh.

"Mana tempat yang best di Ipoh malam-malam ni?" tanya aku.

"Gerbang Malam" katanya ringkas.

Kat mana pulak tempat tu. Dalam tahun 90an dulu mana ada sewaktu 2 setengah tahun aku berada di Hulu Kinta. Waduhhh.. yang pasti ia berada di tengah-tengah bandar Ipoh.

Nampak gayanya, highway Ipoh Selatan sudah siap dan sudah adanya signboard. Mudah la jugak. Malangnya, exit tol Ipoh Selatan terasa macam baru. Aku dah tak cam! Nak ke bandar Ipoh pun aku dah tak tau. Terpaksa bertanyakan orang yang sedang membaiki jalan lebih kurang jam 11 malam.

Merayau-rayau aku di tegah bandar Ipoh. Akhirnya jumpa juga. Tu dia...

Panorama Gerbang Malam : Riuh dalam sunyi

GERBANG MALAM. Aku tak bawa kamera. Gambar-gambar ni just cilok dari internet dan tempek ka sini.. hehhehe


8 Coretan Lain:

LiNda on 8/30/2009 7:36 AM said...

Salam,

Yup. Ipoh semakin berubah seiring dengan pembangunannya yg semakin pesat . Yang lebih saya suka , prasarananya tersusun and bandarnya aman dari kesesakkan

Gerbang Malam . hermm menarik . Menjadi hiburan kepada warganya .

Riuh dalam sunyi .. Saya suka perkataan itu .

jane on 8/30/2009 8:51 AM said...

salam cikgu,

ipoh....saya suker ipoh. start dok ipoh dari 1982 - masuk sek taayah. sampai la dah beranak pinak dan kalau panjang umur bercucu pulak...!!!aman damai.

hidup ipoh (tetibe)!!

azlanlin on 8/30/2009 9:56 PM said...

To Linda:

Apa yang tertarik dengan perkataan tu? Ada maksud2 yang ingin disebut? Silakan...

azlanlin on 8/30/2009 9:57 PM said...

To Jane:

Masih di Ipoh ka? Di mana tu?

LiNda on 8/30/2009 11:25 PM said...

Salam .

Yup . Ada yang ingin diperkatakan .

Bukankah seharusnya Kepekatan malam itu adalah sunyi ? nikmat yang diberikan kepada kita utk merehatkan fikiran, muhasabah diri dan melapangkan segala urusan setelah penat lelah disiang harinya ..

Seolah melawan fitrah yang telah ditetapkan .

Namun, itulah kehidupan . Tidak akan berhenti walau sekejap cuma . Selagi ada denyutan nadi selagi itulah tenaga diperlukan .. mencari rezeki utk kelangsungan hidup keesokkan harinya .

Riuh dalam sunyi..

mewakili diri saya sendiri . mungkin awak.. juga utk dia..atau mereka dan sesiapa sahaja . Itulah hakikat yang mesti ditempuhi.

DUN Behrang 2020 on 9/01/2009 9:35 AM said...

Gerbang malam sesuai dengan namanya...kalau ke Ipoh selalu gak ke sini...macam2 ada!

Kunang-Kunang on 9/03/2009 12:25 PM said...

Masa tol baru jelapang tu baru di buka kak hanim pernah juga terlajak ke ipah yang mana sepatutnya kami ke Taiping. Sekarang setiap kali nak ke utara, bila tiba di kawasan tu selalu kami akan lebih berhati-hati.

k hanim

Bapak on 9/06/2009 4:53 PM said...

Gerbang Malam adalah lokasi pertama Bapak pergi apabila jejakkan kaki ke Ipoh tiga tahun lalu..

Darinya Bapak belajar apa itu dunia Ipoh...

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template