Jun 24, 2008

Melompat kotak

Banyak prinsip sains ditemui secara tidak sengaja atas sesuatu sebab yang mendesak; kadang-kadang melibatkan soal hidup mati. Barangkali prinsip tuas ditemui oleh seorang penghuni gua. Ceritanya adalah seperti begini:

Pada zaman dahulu, seorang yang tinggal di dalam sebuah gua meninggalkan tempat diamannya untuk mencari makanan. Ketika dia berada di luar, seketul batu yang besar terjatuh dan tertutup pintu gua itu. Apabila orang itu kembali, dia tidak dapat masuk ke dalam gua itu. Batu itu terlalu berat untuk digerakkan. Jika orang itu tidak dapat masuk ke dalam gua itu, kemungkinan besar dia akan mati kesejukan pada waktu malam. Orang itu berfikir dengan kuat. Dia, yang masih mempunyai masa depan yang panjang dan cerah, tidak mudah menyerahkan nasib kepada seketul batu sebegitu sahaja. Setelah banyak kali berusaha melalui kaedah cuba jaya, dia akhirnya berjaya menggerakkan batu itu dengan bantuan sebatang kayu yang panjang. Secara tidak sedar, dia telah menggunakan prinsip tuas (yang kedua).

Dalam keadaan terdesak, otak akan ligat berfikir

Dalam kehidupan sehari-hari, kita sering kali perlu menyelesaikan pelbagai jenis masalah. Tidak semua masalah dapat kita selesaikan dengan kaedah yang biasa. Oleh itu kemahiran berfikir 'luar dari kotak' seperti orang gua itu adalah penting. Pemikiran seperti ini sentiasa menjadi asas kepada penemuan dalam bidang sains. Kita perlu memberi diri kita peluang dan masa untuk memikir dan tidak mudah berputus asa jika bertemu dengan situasi atau masalah yang baru. Kemahiran berfikir boleh dilatih dan akan semakin meningkat jika kita sentiasa mencabar norma (challenge the norm). Banyak kepuasan akan diperoleh jika kita dapat mengawal situasi dan bukan dikawal oleh situasi atas kebolehan kita berfikir.


Sumber : MrYew.
+++++++
:: KOMEN AKU ::
Entri saya yang berkaitan BANYAK CARANYA... adalah salah satu cara daripada pelbagai cara untuk kaedah penyelesaian masalah. Kebanyakan daripada kita termasuk juga saya..kekadang telah meletakkan sesuatu skop boleh dan tak boleh dalam meneliti kaedah/alternatif untuk mencapai matlamat. Situasi ini lebih membantutkan pemikiran kita untuk terus berfikir dalam menyelesaikan masalah dan mencapai matlamat. Ermmmm... fikir-fikirkanlah...

4 Coretan Lain:

MOLY on 6/24/2008 11:16 AM said...

betol tuh .. seharusnya kita yang mengawal situasi ... bukan situasi mengawal kita...

barulah kita boleh membuat satu keputusan yang bijak ..

;)

Tirai Hidup on 6/27/2008 9:12 PM said...

kita yg kene kawal situasi..
tapi kadang airmata keluar juga..makumlah aku pompuan..
aku suka org pujuk..
betul ko kata memang di saat sedih kalau der org usap usap kan best!rasa donia ana yg empunyaaa!!!!

CikguZue on 6/28/2008 1:09 PM said...

kepelbagaian cara mengatasi sesuatu...
ermm...memangkan.
kadang skop kita fikir terlalu kecil. bila kecil lagi la tension....

Jie on 6/30/2008 11:12 PM said...

mereka yang paling dekat dengan kebahagiaan adalah mereka yang memiliki harapan

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template