Jun 6, 2009

Ayaahhhh.....GATALLLLLL!!!!!

"Gatalllll....gataaaallll..................", gerutu si Amir malam tadi.

Aku menjeling ke arahnya.

"Ayahhhhh...gataaaallllll", jeritnya makin kuat.

Aku menjeling lagi ke arah anak ke3 aku, si Amir. Aku jeling juga di sekeliling. Kut-kut ada orang lain dengar ke tidak. Kalau orang lain mendengar dengan salah tafsiran, mampus aku. Ayah yang gatal atau Si Amir menyatakan kegatalan di badannya. Heheheh.

Badannya agak panas. Badannya juga mula ditumbuhi bintik-bintik, semacam ruam. KOMPOM, demam campak. Aku tempekkan coolfever kat dahi untuk turunkan suhu badannya. Tuala lembab, dilapkan di kepala dan badannya.

Tertidur.....

******************************

Pepagi lagi, aku ajak mem besor beli sarapan. Amir dan menyeringai menampakkan dua batang gigi kapak kekal. Nampak gayanya, demamnya dah berkurangan. Alhamdulillah. Badannya sudah mula menampakkan bintik-bintik kandung air. Campak!

Kami bersarapan roti canai.... berselera sekali si Amir yang suka-suka dia kata AYAH GATALLLL. Jam 10 pagi, aku ke Farmasi. Dapat le beberapa botol ubat untuk demam campak. Teringat aku sewaktu aku kecik-kecik. Kudis penuh di badan. Nakal, selal main tanah. Ubat akan disapu seluruh badan. Macam "orang putih" jer...



Dulu-dulu, kalu kena demam campa, arwah mak akan mencari daun semambu(mambu). Boleh alas kat tempat tidur. Boleh kibas-kibas kat badan...sedaaaaaap. Hilang gatal! Tapi...sekarang, aku nak cari kat mana daun semambu (Mambu).



Orang tua-tua juga kata, jika dah kena sekali demam campak ni, Insyaallah...tak kena lagi. Nampak gayanya, Si Amir baru first time kena demam campak. Akhirnya, ubat sapu untuk menghilangkan gatal, aku tenyeh di seluruh badannya. Menyengih je dia...eksyen pulak tu. Geram aku!


2 Coretan Lain:

armouris on 6/07/2009 12:32 AM said...

info tentang demam campak kat sini - Demam Campak Berjangkit

ain fathihah on 6/07/2009 3:15 AM said...

bgusnya info ni

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template