Apr 12, 2009

Kena buka pintu...

Isu 1:

Beberapa hari kebelakangan ini, isu KJ tidak dilantik dalam kabinet Najib menjadi perbualan di merata-rata dalam media alternatif. Ada yang positif, ada juga yang negatif. Malangnya, ada sesetengahnya hanya memberikan pandangan dan pendapat berdasarkan pemikirannya sahaja. Seolah-olah mereka memberi pandangan tanpa memahami situasi sebenar. POLITIK - berkaitan dengan persepsi... Maka DS Najib memberi penjelasan akan perkara itu.

************************************************
PATTAYA 11 April — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar tidak diberi jawatan dalam senarai Kabinet baru kerana memberi kerjasama kepada Khairy untuk menjalankan tugasnya. [Selanjutnya]

************************************************

Isu 2:

Aku percaya bahawa sebilangan besar masyarakat Melayu masih sayangkan UMNO. Malangnya "banyak kemelut" yang menimpa UMNO telah menjadi satu tsunami politik negara. Tapi...percayakah kita bahawa untuk bergiat/menyumbang tenaga dalam parti politik tidak semudah disangka seperti badan sukarela yang terbuka kepada sesiapa sahaja.. Ini kerana tidak ramai pemimpin setempat dalam UMNO tidak cuba membuka pintu seluas-luasnya kepada golongan muda yang berbakat....

Aku terbaca komen Sinatra_Z dalam blog Dr Khir Toyo untuk kupasannya berkaitan PRK di Bukit Gantang [Selanjutnya].

************************************************
Membuka peluang lebih, kepada golongan muda untuk masuk dalam Pemuda UMNO dengan lebih mudah, cepat dan dialu-alukan. UMNO nampakna kekurangan pemimpin muda lantang yang pandai berpidato untuk menangkis serangan dakyah-dakyah pembangkang.

Teringat saya tentang pengalaman sendiri ketika memasuki pemuda UMNO di Gombak. Saya ternampak papan tanda Pemuda Umno Gombak di atas rumah kedai di Taman Permata dan naik ke atas. Sejurus masuk ke dalam pejabat saya pun bertanya bagaimanakah boleh saya mendaftar sebagai ahli?

Bayangkan ayat pertama yang timbul sebaik sahaja saya bertanyakan begitu

"Siapa hantar awak?"

Saya yang menjawab tiada siapa kemudian menerangkan bahawa saya datang sini kerana saya nampak papan tanda di luar. Tiada siapa yang menyuruh saya ke sini, ketika itu saya hairan mengapa perlu ada orang untuk menyuruh saya masuk UMNO. Rupanya ianya adalah kerana hendak mendapat sokongan.

Tak lupa juga beberapa minggu sebelum pilihanraya umum ke 12. Di hadapan markas PAS di Taman Permata kain rentang besar tertulis "Kami mengalukan sukarelawan pilihanraya PAS" dan menerangkan bagaimana hendak menawarkan diri dan sebagainya. Saya selaku ahli Pemuda yang baru ingin berkerja demi parti namun seolah tiada saluran yang mengalukan saya. Saya dengan muka tebal seolah-olah rusa masuk kampung berdiri di tengah-tengah bilik gerakan yang masing-masing sibuk berkerja berkata

"Assalamualaikum, ehh saya ni nak jadi Sukarelawan pilihanraya, macamana nak jadi?"

Cuba teka apa ayat pertama yang keluar....

macam biasalah...

"Siapa hantar awak?"

Saya jawab "Takde siapa hantar saya."

"Habis tu macamana awak tahu datang ke sini?"

Akhirnya saya menjawab "Sebab dekat luar ada poster BN banyak-banyak jadi saya masuklah."

Kemudian ada beberapa hari yang saya sendiri datang macam muka tebal berdiri situ tanpa diberi panduan ataupun kerja sehinggalah salah satu ketua cawangan menghantar saya ke bilik gerakan cawangan yang berhampiran.

Bayangkan nak gantung poster sukarela pun susah.

Saya ingat, apa kata kita, semua bahagian pemuda Selangor mualakan aktiviti rekrut secara aktif. Jalankan aktiviti perkhemahan dan bengkel untuk memantapkan lagi barisan pekerja parti dan menanam jati diri perjuangan parti kedalam golongan muda. Selangor nampak macam agak lemah dalam bab ini, tak banyak aktiviti pemuda yang telah dijalankan sejak tewas pilihanraya tempoh hari.

Nah kini Pemilihan parti dah habis, apa lagi... Giatkan gerakan Pemuda kembali. Saya ada ramai Pemuda berminat, cuma tiada ruang sahaja.

***************************************

Ramai juga golongan muda yang tertanya-tanya, bagaimana untuk menyertainya....kan?


Ini tugas baru KJ. Beliau akan melalui saat getir untuk melaksanakan tindakan ini (program sukan dsb) dengan tiada peruntukan khas dari mana-mana kementerian. Jika menggunakan peruntukan Belia dan Sukan, pastinya beliau tidak boleh merasmikan program itu kerana Naib Ketua Pemuda Malaysia yang menjadi Tim Menteri. Nanti langkah bendul pulak. Walau bagaimanapun, pastinya beliau ada caranya yang tersendiri. Sekiranya KJ mampu menunjukkan kreadibilitinya, semuanya akan berjalan dengan lancar. Ujian yang dilaluinya tidak seperti ujian-ujian Ketua Pemuda Malaysia sebelum ini. Pastinya ada cara untuk beliau laksanakannya... sama-sama kita saksikan.... golongan muda menjadi penentu arah tuju PRU 13.

2 Coretan Lain:

xiiinam on 4/14/2009 3:12 PM said...

Salam cikgu...

Ada 3 blog...nanti saya selongkar yang mana satu saya nak pilih untuk lepak-lepak di sini...he..he..


Pasal pegawai bertugas pilihanraya tu...
Hmmmmm....cikgu mengawas peperiksaan SPM dekat sebulan baru dapat kurang lima ringgit dari dua ratus....

Makcik bertugas jaga peti undi...sehari dah dapat dua ratus....


Apakah?

Bukit Teluk Sera on 4/14/2009 6:42 PM said...

salam tuan blog @ pro-kj.

hehe. politik malaysia itu satu seni mempengaruhi orang lain, by $hook$ or by cr00k. hehe.

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template