Jul 21, 2008

Mana satu.....antara kita

Suatu ketika dahulu, seorang pedagang keluar berniaga dengan membawa dua ekor keldai. Keldai hitam dan keldai putih. Keldai hitam ini berasa dirinya lebih bertenaga berbanding kawannya. Untuk itu, ia sentiasa cuba menarik perhatian tuannya dengan mengangkat beban yang lebih banyak serta berjalan lebih pantas berbanding keldai putih.

Sebaliknya, keldai putih berjalan pada kelajuan yang biasa dan mengankat barang dagangan setakat yang termampu sahaja. Pedagang mula marah kerana keldai putih tidak setangkas keldai hitam, lalu dia pun memukulnya.

Malam itu, sewaktu mereka berehat, keldai putih datang mendekati keldai hitam.

"Kawanku, hanya kita berdua saja di sini, jadi kenapa kita nak bersaing sesama sendiri? Bukankah elok kalu kita bawa barang yang sama berat, berjalan sama-sama..." ucap keldai putih sambil menggosok badannya yang teruk dibantai tuannya.

Tetapi keldai hitam tidak mengendahkannya, malah esoknya dia berjalan lebih laju lagi dan membawa lebih banyak barang. Dia tersenyum bila dipuji tuannya dan gembira apabila melihat keldai putih dimarah serta dipukul kerana tidak berjalan pantas dan membawa barang sebanyak dirinya.

Tetapi hari-hari berikutnya, keldai hitam berasa tenaganya mula susut. Seluruh badannya sakit-sakit dan dia tidak mampu untuk berjalan selaju dulu. Siatu petang, ketika matahari sedang terik, keldai hitam terjerembap ke tanah. Dia tidak mampu lagi untuk bangun walaupun teruk dipukul dan dimarah tuannya.

Pedagang meradang kerana perjalanan merentas bukit-bukau itu masih ada beberapa hari lagi. Sedangkan keldai hitam sudah tidak mampu lagi untuk bangun. Lantas pedagang pun mengeluarkan pisau.

sebelum keldai hitam disembelih, kawannya si putih datang berbisik.
"Kawan, aku sudah katakan dulu, jangan suka menunjuk-nunjuk untuk mendapatkan pujian, jangan malukan sahabat sendiri dan jangan berasa gembira bila melihat sahabat ditekan atau ditindas. Aku sudah pesan padamu banyak kali, tapi kau tidak mahu dengar. Hari ini aku tidak dapat menyelamatkan kau lagi...."

Keldai hitam menangis dan beberapa minit kemudian, dia pun disembelih...

>> Fikir-fikirlah....

10 Coretan Lain:

mama ranggie on 7/21/2008 6:17 PM said...

org yg mcmni,jgn dibuat kawan pon...

arsaili on 7/21/2008 8:13 PM said...

salam...a very good reminder

echah_syed on 7/22/2008 12:52 AM said...

dlm dunia bloging pun ade yg nak jadi keldai hitam & putih.. :D

sabo jelaaa :p

sgt teruja dgn citer ni *thumbs up*

muadzlife on 7/22/2008 10:25 AM said...

berat sama dijinjing..

ringan sama dipikul..kannn buleh ke ??

azlanlin on 7/22/2008 1:39 PM said...

To mamaranggie:

Kawan mcm ni perlu juga utk menilai semula diri kita... jika tiada seperti itu, kita pulak tak tau kat mana kedudukan kita. Kata nenek saya, umpama cermin diri kita...

Cuma perlu ada nilai tolak ansur..kan? jangan le sorang diri je yg kena paham...sembelih kang..! wakakaka

azlanlin on 7/22/2008 1:42 PM said...

To arsaili:

sesama le kita amati...jika perlu diamati....

azlanlin on 7/22/2008 1:43 PM said...

To Combi:

Di mana-mana ajer...perkara ini tetap wujud...kan? Selagi kita memiliki perasaan & akal....

azlanlin on 7/22/2008 1:44 PM said...

To Muadzlife:

Memang boleh...cuma time jinjing jer ada yang nak nolong dan bantu. Time memikul plak, pikul le ko sesorang... kekadang time pikul juga, kawan lain tak mampu nak pikul, maka sendiri pikul juga... wakakakaka. Jawabnya, lu pikir le sendiri SABIL....!

aNgRiAni on 7/23/2008 4:02 PM said...

tepuk dada tanya iman...
baguslaaa n3 ni daklan...
reminder untuk diri riani...

azlanlin on 7/23/2008 4:24 PM said...

To Angriani:

Tepuk dada terus batukkkk..ini kes yang kuat merokok..

Sesama le kita ambil iktibar, kan?

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template