May 3, 2015

RAHSIA : Berasa aliran elektrik di tubuh badan

Assalamualaikum WBT dan Salam Bahagia buat pembaca..


Sekian lama tersimpan dan direndamkan sesuatu ilmu pengetahuan kerna belum bersedia untuk dikongsikan. Kini, barulah terdetik di hati untuk dikongsikan bersama pembaca. Apakah kita ini, rata-ratanya boleh diumpamakan seperti lena dalam sedar? Ia membawa maksud bahawa dalam kesedaran hidup ini, masih gagal mengerti akan hal-hal yang tersirat. Akibat daripada gagal memaknakan sesuatu hal dari perspektif yang berbeda.

Ini berlarutan daripada hasil doktrinisasi minda dengan pengamalan dan penggunaan alam fikiran semata-mata dalam kehidupan. Maka, apabila berlaku sesuatu kejadian di luar kotak fikiran, manusia mula kebingungan. Inilah impak yang bakal diterima bahawa rakyat Malaysia sedang didoktrin ke arah masyarakat cetakan. 

Namun, kini sudah bermula sistem pendidikan di Malaysia yang diwar-warkan ke arah melahirkan masyarakat anak bangsa yang memiliki tahap pemikiran aras tinggi (Hots). Apakah impian ini dapat dicapai? Asasnya, beberapa perubahan dalam sistem pendidikan telah berubah, namun masih terikat dengan alam fikiran semata-mata dan akan berterusan dengan hal sangka-sangka @ persepsi. Maka, aku amat yakini bahawa matlamat pencapaian ke arah ini sukar dicapai dalam tempoh sebelum tibanya Wawasan 2020. 

Misalnya, kita belajar tentang elektrik statik dalam mata pelajaran Sains di sekolah. Ujikaji dilakukan dengan memegang kain di tangan kiri dan pembaris plastik di tangan kanan. Gosokkan objek ini antara satu sama lain dalam tempoh beberapa minit yang ditentukan. Kemudian, pembaris plastik yang sudah ada arus elektrik statik itu diletakkan pada rambut rakan sebelah. Kita diminta memerhati bahawa rambut akan bergerak-gerak menghampiri pembaris itu. Done,,!!. Setakat itu saja minda kita dididik dalam menimba ilmu. PERHATIKAN BUKTI. 

Contoh kesan elektrik statik rangsangan luar ke tubuh badan
Hakikatnya, apakah pelajar kita diajar untuk mengkaji dalam mengaji? Misalnya, bagaimana elektrik statik itu terbentuk? Setakat ini, minda anak-anak murid hanya berhenti berfikir apabila mendapat bukti pada lapisan pertama saja. Mereka tidak dididik untuk mengkaji dengan lebih mendalam. Contoh, apakah benar elektrik statik itu wujud hasil gosokan semata-mata? Jika benar, cuba alihkan kain dan pembaris itu pada alatan mesin untuk menggosokkannya. Apakah benar, hasil gosokan itu menghasilkan eletrik statik. Cuba pula dengan persoalan bahawa apakah arus elektrik itu terbentuk asalnya dari tubuh badan manusia sendiri dan dialirkan pada objek dipegang. Hasil arus dari tubuh mansuia itu sendiri sebagai puncanya.... cubalah ketuk kepala, tanya akal sehat.

Perkaitan tenaga dalam - dalam persilatan

Selanjutnya, daripada situasi di atas inilah, aku berhajat untuk membawa minda pembaca untuk terus mengikut perkembangan persoalan demi persoalan yang dibentuk agar kita mula mengenali diri masing-masing. Asasnya dalam Al-Quran jelas untuk kita telitikan makhluk ciptaanNya termasuk diri manusia itu sendiri. Aku berhenti setakat ini berkenaan mengenali diri. Aku tidak berhajat untuk menjelaskan selanjutnya kerana tidak mahu disalahtafsirkan oleh pembaca.

Aku lebih gemar menjelaskan tentang aliran elektrik di dalam tubuh badan manusia itu sendiri. Kekadang, ada sesetengah individu akan merasakan seperti terkena renjatan elektrik di dalam tubuh badan apabila menyentuh sesuatu. Kebiasaannya kita alami secara tidak langsung tanpa kawalan minda (sedar).

Pembaca boleh membaca hal ini mengikut urutan link yang diberikan di bawah sekadar perkongsian asas :

1. Kosmo : 2010 - Elektrik Dalam Tubuh
2. Serikandiku : 2011 - Sistem Saraf adalah wayar elektrik
4. Rumbiariswan : 2013 - Elektrik dan tenaga di badan

Malahan, di bawah ini juga aku paparkan berkaitan video perihal perkaitan aliran elektrik dan tenaga dalam dari negara luar. Aku tidak berminat dengan memaparkan kemampuan sebahagian rakyat Malaysia dalam bidang ini. Ini kerana, minda rakyat Malaysia yang telah tercetak sekian lama akan mengaitkan dengan hal-hal agama yang difahami berasaskan tahap pengetahuan sedia ada. Malah, sukar untuk meningkat dan memperkembangkan ilmu ke tahap yang lebih tinggi... PASTI terkait dengan jin, iblis, hantu, syirik dan bermacam-macam tujahan dan tuduhan. Maka, saya DIAM dari perspektif ini. Jika hal agama, sebaiknya ditanya pada ahli agamawan. Saya tidak tahu.

Perkaitan aliran elektrik dan tenaga dalam


Di sini, saya lebih tertarik melihat kerahsiaan aliran elektrik dan tenaga dalam seseorang dari sudut ilmu sahaja. Apabila berbicara hal ilmu, ia dapat dibincangkan dengan lebih terbuka dan mampu melewati negara, bangsa, kaum tanpa menyentuh perihal agama sesuatu kaum. Sekiranya ilmu ini bertunjangkan bidang keagamaan, pemikiran manusia akan lebih terikat dengan salah dan betul dalam ertikata jatuh hukum!. Maka, saya lebih gemar menulis dari sudut ilmu pengetahuan sahaja. Untuk pengetahuan selanjutnya, sila rujuk individu-individu yang lebih mengerti akan hal tersebut.

"Biarkan Si Luncai terjun dengan labu-labunya.."


Sesekali, mari kita menonton filem LUCY


Salam bahagia daripada saya.......

3 Coretan Lain:

Brahim Nyior on 5/17/2015 11:11 AM said...

Ion positif dan negatif pada tubuh badan memang ada, tetapi nilai arus elektrik dalam badan kita tidak mampu menjana sebiji mentol pun, jika dibandingkan dengan segelas air limau yang disambung pada mentol.
Apa maknanya Tuan Azlan?

azlanlin on 5/18/2015 1:49 AM said...

maknanya, haruslah ditambahkuatkan cas tersebut agar semakin ber'tenaga'.. :)

yer dak?

Ann on 7/16/2019 4:57 PM said...

Sehari dua ne sy sllu rasa mcm ada aliran eletrik di bhgian muka,pipi dan lidah..dan selalu sakit dada.. sy risau.. ape ptt sy buat

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template