Jul 18, 2013

GURU DITEMBAK : Berpunca kerjaya guru @ kerjaya sampingan?

Kejadian tembak jarak dekat menjadi satu kaedah mematikan nyawa dan watak seseorang. Ini pasti berpunca daripada "penyakit hati" yang tidak dididik dengan baik. Tambahan pula kejadian mangsa mati ditembak jarak dekat ini adalah berkerjaya guru. Mengapa terjadi demikian..?

 Hasil buatan manusia

“Tuhan (Allah) tidak menzalimi mereka itu (maksudnya manusia), 
tetapi merekalah yang menzalimi diri mereka sendiri.” 
(Ar Rum: 9)

Kes Pertama :

Beberapa minggu lalu (08/07.2013), timbul kes yang menggemparkan apabila seorang guru yang dibunuh sebaik keluar daripada sekolah selepas waktu bertugas. Mangsa tersebut berusia lebih kurang 40 an ditembak mati berhampiran Sekolah Keb. Beris Panchor, Bachok pada pukul 2.00 Petang

 
Sumber : DI SINI
 Siasatan awal pihak polis

MAKLUMAT MANGSA :
NAMA     :   HASHIM BIN MAT ZAIN
UMUR     :   43 TAHUN
KERJA    :   GURU PEN. KANAN HEM SEK. KEB BERIS PANCHOR, BACHOK
TEMPAT KEJADIAN : SIMPANG TIGA JALAN BERIS PANCHOR, TAWANG KE KOTA BHARU (BERHAMPIRAN SRK BERIS PANCHOR)
Siasatan awal mendapati mangsa selain bertugas sebagai guru turut menjalankan pelbagai perniagaan seperti perniagaan balak, shakle( Direct Selling), kontrak kantin sekolah dll .
Mengikut maklumat, mangsa dipercayai mempunyai masalah hutang dari beberapa pihak dan perkara ini sedang dlm siasatan. Mayat mangsa telah di hantar ke Hospital RPZ II Kota Bharu untuk bedah siasat.

 Kes Kedua :

Hari ini (18/07.2013), isu terkini ialah seorang guru berbangsa India, Shanmugan a/l Krishnasamy (55) seorang guru di Sekolah Kebangsaan Berapit, Bukit Mertajam, Pulau Pinang ditembak mati sewaktu mangsa dalam perjalanan ke sekolah untuk bertugas. 
 
Sumber : DI SINI

Siasatan awal pihak polis

Mengikut siasatan awal mangsa tiada kes lampau kecuali pernah ditangkap kes samun pada Jun 2013 di daerah Kulim. Mangsa juga dikatakan seorang ahli geng 36 dan terlibat dengan pengedaran dadah.

** Bila dilihat fakta geng 36, aku cuba tanya pada Pakcik Google tentang apakah itu Geng 36. Wow...agak menarik. Lihat DI SINI.

******************
 Komen aku 
Hasil siasatan awal pihak polis, jelas menunjukkan bahawa kerjaya sampingan yang dilakukan oleh kedua orang guru ini mampu memberi impak  dan merangsang 'penyakit hati' semakin merebak. Tindakan dan tingkahlaku diluar waktu tugas seorang guru itulah yang memberi kesan akan kejadian tembak jarak dekat itu berlaku. 

Jika difikirkan secara logik, bolehkah kerjaya guru  menyebabkan kejadian tembak dan "penyakit hati" orang lain itu memuncak? 

Inilah persoalannya. Jika diperhatikan secara halus, benarlah latar belakang kerjaya sampingan yang dilakukan oleh kedua mangsa yang juga berkerjaya guru memberi implikasi terhadap "penyakit hati". Penyakit hati ini tiada ubatnya secara moden...Akibatnya, jalan singkat dengan menamatkan riwayat hidup mangsa mampu memuaskan "penyakit hati" ini.

Namun, demi meningkatkan "rating" pembaca untuk isu yang dipaparkan dalam media, sememanglah perkataan 'guru'  itu wajar diketengahkan sebagai tajuk berita yang menarik. Guru Mati Ditembak. Fuhhh...tentulah pembaca tertanya-tanya. Begitulah keadaan sekarang, nyawa umpama telur dihujung tanduk. Mati, sememangnyalah semua makhluk di muka bumi ini akan mati. Cumanya kita tak tahu cara mana kita meninggalkan alam fana ini. 

7 Coretan Lain:

Ayah Zain on 7/18/2013 11:01 PM said...

salam ziarah tuan

nyanyisunyi on 7/18/2013 11:07 PM said...

nilai kemanusiaan semakin pupus..

akuzle ayu on 7/19/2013 2:37 AM said...

Gaji guru x cukup nk cover mcm2. Kje pun dah takder spesifikasi dah. Semua kena buat tanpa byk bunyi. Pihak atasan kena bertanggungjwb juga sebenarnya..

ejaescobart on 7/19/2013 5:17 AM said...

Setuju... banyak faktor yg jadikan perkara ni berlaku.. nak salahkan siapa? Masing2 tak mo mengaku..

ejaescobart on 7/19/2013 5:20 AM said...

Setuju... banyak faktor yg jadikan perkara ni berlaku.. nak salahkan siapa? Masing2 tak mo mengaku..

zino on 7/19/2013 5:33 AM said...

Sangat malang...

Rose Azadir on 7/19/2013 11:33 AM said...

Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com

 

Blog Archive

About Me :

My Photo

sebelum ini:
15,jln perwira 1/9,
tmn titiwangsa,
86000 kluang,jhr
(kini)
no9, jln pelangi 2,
Tmn pelangi,
tjg malim.
Email : azlanlinn@yahoo.com
Tel : 019-7779327

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template