May 18, 2013

Orang Ketiga : Luahan hati biar bertempat.

Kisah orang ketiga sangat berpengaruh dalam rumah tangga. Orang ketiga yang menyebabkan sepasang suami isteri yang sebelumnya hidup harmoni dan penuh kasih sayang, berakhir dengan memutuskan semua yang telah terjalin. Saya tidak tahu mengapa hati manusia begitu mudah berubah dan diubah. Jika sebelum ini, tidak terbayang oleh mereka rumah tangga yang dibina, roboh kerana cinta mereka begitu tebal tetapi kemunculan pihak ketiga, ketika ombak sedang membadai, menyebabkan pantai hati turut berubah.

Kadangkala pengaruh luar berjaya mendedangkan lagu merdu, berbanding irama lama di rumah sendiri. Bukan sedikit pasangan suami isteri membatalkan perkahwinan mereka dengan melafazkan gara-gara faktor luar. Apatah lagi hari ini faktor luar itu boleh masuk terus ke rumah tanpa perlu orang di rumah itu keluar mencarinya. Pengaruh internet sungguh besar. menguasai kehidupan manusia hari ini. Ia boleh berlegar-legar dan mengintai-ngintai mangsa yang rapuh perasaan dan setia meluahkan kekecewaan di alam maya. 

Hari ini bukan perkara tabu lagi orang mencari cinta melalui laman maya. Ada juga yang menagih cinta lama di laman siber ini dengan meluahkan perasaan kepada rakan lama ketika mereka sedang bergelut dengan masalah di dalam rumah tangga sendiri.

Besarnya risiko luahan hati ini jika berlaku terutamanya jika kita sudah dimiliki dan memiliki. Perasaan 'jahat' seperti ini kadangkala tidak dapat dielakkan oleh segelintir wanita @ lelaki yang sudah bergelar isteri @ suami .Pada mulanya mungkin kita tidak terfikir ia bakal mengundang padah, kerana kita hanya meluah rasa hati untuk meringankan beban. Lagipun kita bukannya bertemu empat mata dengan orang itu. Hanya berbicara di depan skrin komputer. Ia tidak mungkin memudaratkan. Itulah anggapan kebanyakan mereka yang akhirnya terjebak dengan cinta tiga segi di alam maya. 


Luahan seperti ini biasanya datang ketika seseorang itu menghadapi masalah rumah tangga seperti di abaikan oleh pasangan, bosan dengan kehidupan harian yang tiada perubahan, isteri @ suami yang jarang ada di sisi kerana kesibukan bekerja, isteri @ suami yang suka mendera mental dan fizikal kerana ego, isteri @ suami kesunyian dan isteri @ suamiyang mudah terpengaruh dengan kata-kata manis orang lain.

Ramai yang beranggapan, menceritakan masalah kepada pihak ketiga terutama yang berlainan jenis, tambahan pula pernah ada perasaan antara satu sama lain suatu ketika dulu, akan meringankan beban perasaan. Mereka tidak sedar bahawa cara yang dilakukan itu sebenarnya, mereka sedang menggali lubang atau sedang menjerat diri untuk dibelenggu oleh masalah yang lebih besar. Kerana itu jangan mulakan sesuatu yang kita rasa boleh membuatkan kita terperangkap di dalamnya.

Terlalu banyak kisah-kisah seperti ini yang terjadi dalam sesebuah rumah tangga. Akibat mengikut rasa hati atau sekadar mahu mencuba-cuba 'saham', akhirnya terjebak dalam dilema yang paling rumit dan runcing. Banyak rumah tangga yang sepatutnya boleh diselamatkan tetapi tergadai gara-gara tersalah langkah seperti ini.

Dengan itu, berhati-hatilah ketika bertemu dengan kekasih lama, atau wanita@lelaki yang begitu prihatin dengan masalah anda. Sebab di sebalik niat sekadar menjalin perhubungan biasa sebagai kawan, ia mungkin mengundang padah dalam rumah tangga. Selesaikan masalah yang dihadapi itu dengan pasangan sendiri. Tak perlu orang lain apalagi bukan pakar. Masalah kalian berdua, cuba selesaikan berdua sebelum dibawa ke pihak ketiga iaitu mahkamah syariah.

Untuk itu berhati-hati ketika berbicara masalah hati di ruang terbuka. Jangan mengundang masalah. Apa pun yang diciptakan untuk kebaikan jika disalahgunakan ia menjadi senjata menikam diri.

** adaptasi daripada nukilan Nuri Supian dalam Majalah Mingguan Wanita.
 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template