Dec 28, 2010

KAD : Biru VS Hijau

28.12.2010 - Selasa :

Dalam kehidupan kita, ada beberapa jenis kad yang pelbagai warna telah digunakan sebagai kad pengenalan diri. Kad pengenalan diri itu berfungsi mengikut kesesuaian masanya. Begitu juga dalam kerjaya yang kita lakukan. Pelbagai kad identiti diri dalam kerjaya pastinya dipamer di kocek baju atau bertali yang digantung di leher. Kerjaya guru juga tidak ketinggalan akan kad pengenalan diri. Bawalah ke mana jua sewaktu dalam tempoh waktu bekerja.

Contoh kad pengenalan diri
bagi guru-guru di Sabah.
(Sumber : Internet)

Hingga ke hari ini, aku masih dhaif berkaitan pengetahuan di luar bidang kerjaya aku. Rupanya masih terdapat pelbagai ruang dan peluang yang mampu kita terokai. Penerokaan ini perlu disusuli dengan semangat dan iltizam yang tekal dan utuh. Segalanya harus bermula dari bawah... Oleh itu, aku akan cuba dapatkan KAD HIJAU pula dalam bulan Januari 2011. Klik DI SINI. Bermula dengan kad hijau inilah, pelbagai ruang kemahiran yang mampu aku terokai.

Contoh Kad Hijau
(Sumber : Internet)

Atas dasar itulah hari ini aku meneroka ruang untuk mendapatkan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan. Walaupun agak terlewat akan pengetahuan berkaitan bidang baru, masih belum terlambat. Aku masih punya masa jika diizinkan Allah SWT untu memudahkan laluan untuk aku mula meneroka. Terbuka hati untuk ke arah itu juga adalah satu hidayah daripadaNya. Aku percaya akan konsep keterbukaan pintu hati itu.

Nampak gayanya inilah target aku untuk azam 2011. Azam ini juga seharusnya dijadikan sebagai satu keutamaan dalam mencapai tarikh keramat 17.10.2011. Tarikh keramat ini telah aku letakkan dalam entri 5 tahun lalu. Apakah yang akan aku capai pada tarikh tersebut dalam entri ini (35 tahun mengenal kehidupan dan potensi diri). Klik DI SINI. Pelbagai persoalan yang telah aku letakkan dalam entri tersebut...

Beberapa pejabat kerajaan berkaitan hal Kad Hijau ini telah aku hubungi. Beberapa gambaran maklumat telah aku perolehi. Langkah bergerak ke arah itu mula disusun. InsyaAllah..semoga aku dimudahkan laluan oleh Nya.


Program Kad Hijau ialah program keselamatan yang mewajibkan semua personel binaan menjalani ’Kursus Induksi Keselamatan Dan Kesihatan Untuk Pekerja Binaan’ selama sehari. Peserta kursus akan didaftarkan dengan CIDB dan diberikan Kad Hijau. Disamping itu peserta juga akan dibekalkan buku panduan keselamatan serta perlindungan Takaful secara percuma.

Kad hijau adalah kad yang dikeluarkan oleh CIDB bagi mendaftarkan semua pekerja yang terlibat di tapak bina. Tanpa kad hijau mereka tidak dibenarkan memasuki tapak binaan. Melalui kad ini seseorang personel itu dapat dikenalpasti bidang kerja serta tahap kemahiran yang dimilikinya.

Pemohon mestilah mematuhi perkara berikut :

  • terdiri dari individu yang bekerja di tapak binaan.
  • mempunyai dokumen pengenalan diri yang sah.
  • berumur tidak kurang dari 16 tahun

Pemohon mestilah mengisi ’Borang UPP1’ dengan lengkap dan lampirkan dokumen sokongan serta bayaran yang diperlukan. Borang boleh dicetak melalui laman web http://www.cidb.gov.my. Hantar permohonan ke pejabat CIDB terdekat.

Pihak CIDB seterusnya akan mengatur ’Kursus Induksi Keselamatan dan Kesihatan bagi Personel Binaan’ selama satu hari untuk setiap pemohon. Kad Hijau akan diserahkan selepas pemohon menghadiri kursus ini.


0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template