Oct 26, 2023

26.10.2023 - Tersentuh emosi : Mendaftarkan nama di Klinik Berhenti Merokok

Hampir sebulan, amat berkurangan jumlah rokok yang diambil. Seingat aku tak sampai 4 kotak dihabis untuk tempoh sebulan. Perubahan yang baik. Kini, semakin kurang dan disusuli dengan batuk dan demam. Hal ini menyebabkan ketagih rokok dapat dikurangkan. 




Hari ini, aku ambil keputusan untuk ke arah berhenti merokok. Selama sebulan, pelbagai simptom awal pada badan kian terasa. Seolah bingung, pening, mual dan emosi kurang stabil. Benarlah begitu apabila aku buat sedikit bacaan di internet tentang kesan pada tubuh badan untuk tempoh berhenti merokok.

Simptom yang awal sedang lalui. Beberapa simptom lain bakal berlaku adalah seperti ini :

·       Sakit kepala

·       Mual

·       Insomnia 

·       Nafsu makan meningkat

·       Tidak dapat menumpukan perhatian

·       Berpeluh

·       Gelisah

·       Cepat marah dan hilang sabar

·       Kemurungan


Sumber : Klik di sini

Alang-alang aku melalui dan menempuh hal ini, ada baiknya aku ambil keputusan untuk berhenti merokok secara beransur dan dengan bimbingan serta pemantauan doktor pakar. Aku ada dua pilihan. Pertama, aku berhenti merokok dengan lakukan sendiri tanpa pemantauan mana-mana pihak. Kedua, aku berhenti merokok dengan pemantauan daripada doktor di Klinik Berhenti Merokok yang berhampiran. Jadi, aku memilih pilihan kedua. Sekurang-kurangnya ada juga sijil berhenti merokok apabila selesai proses ini nanti.

Aku yakin bahawa bukan mudah untuk berhenti merokok. Tubuh badan berasa kurang selesa. Tumpuan semakin berkurangan. Haisss.... aku perlu lalui juga.

Hari ni, 26.10.2023, aku telah ke Klinik Berhenti Merokok (KBM) untuk mendaftar tarikh pertemuan dengan doktor untuk sesi 1. Aku akan ke KBM pada 10.11.2023 (Jumaat) - 2 minggu lagi.


Aku juga telah membuat bacaan tambahan perihal Klinik Berhenti Merokok. Ada modul yang disediakan untuk perokok yang mahu berhenti. Pihak KBM menggunakan modul ini untuk membantu perokok tegar yang berniat dan bertindak untuk berhenti..



Sumber : Klik di sini

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template