Feb 17, 2013

KENANGAN : Cara gunting rambut anak lelaki


Esok, bermula kembali minggu persekolahan di Batu Pahat. Tak kira sekolah menengah mahupun sekolah rendah. Barangkali ada juga sekolah yang tidak bercuti hingga seminggu. Ini kerana pentadbir sekolah tak mengambil cuti peristiwa dan tidak mahu berganti pada hari Sabtu sebagai hari persekolahan.

Apabila buka semula minggu persekolahan, aku teringat sewaktu aku bersekolah rendah. Pasti rambut akan digunting supaya nampak ciri-ciri budak sekolah. Setiap anak-anak yang bersekolah akan melalui situasi ini. Tak kira anak-anak zaman dulu atau anak zaman sekarang. Jika bergelar budak sekolah, rambut mesti kena gunting apabila panjang menyentuh telinga atau kolar baju.

Dulu-dulu

Selepas Zohor, tentunya aku dan abang-abang yang lain bersiap-sedia di pangkin tepi rumah. Arwah Ayah akan bawa 'tong ajaib'. Tong ini berisi alat-alat gunting rambut. Ada 'ketam' rambut, sikat merah/putih (sikat percuma apabila beli minyak rambut Brylcreem dan pisau cukur). Anak-anak zaman sekarang tentunya tidak lagi melihat 'ketam' rambut itu. 

Aku menyebut 'ketam rambut'.
~ perlu rendam dalam minyak tanah supaya tidak karat~

Anak-anak zaman dulu, tidak berpeluang nak meminta fesyen rambut untuk mengikut trend. Maklumlah, dulu-dulu tidak banyak fesyen rambut yang seperti sekarang. Anak-anak dulu juga tadah kepala saja.

Contoh brylcreem zaman dulu
Aku dan abang-abang hanya ada satu fesyen rambut saja. Ini kerana Arwah Ayah akan menggunting rambut hanya dengan satu style saja. Tiada lain-lain pilihan.Makanya, itulah style rambut aku dan abang di zaman itu. Rambut budak sekolah.

Sorry la nak dapat rambut berfesyen-fesyen

Meningkat remaja


Apabila meningkat remaja, ayah telah dijemput pulang ke sisiNya. (semoga roh arwah ayah dan ibu di tempatkan bersama orang-orang yang beriman. InsyaAllah). Aku lebih suka untuk gunting rambut sendiri. Guna dua cermin. Pandang cermin depan untuk melihat cermin di belakang yang menampakkan rambut belakang untuk digunting. Tangan kanan dan tangan kiri digunakan serentak. Otak kanak dan otak kiri juga digunakan serentak. Sedikit sukar tetapi apabila sudah menjadi kebiasaan, tidak lagi menjadi masalah. Situasi ini berlaku ketika terdapat alat penipis rambut berbentuk segi tiga. Setiap seginya berbentuk sikat yang ada bilah-bilahnya. Boleh diletakkan mata pencukur (belum jumpa di internet).

Zaman berlalu, kaedah berlalu. Kini, mesin gunting rambut elektrik mengambil tempat. Penggunaannya sangat mudah. Tarah saja dengan meletakkan tapak di mata mesin tersebut. Tukar-tukar saja saiz tapak untuk ketebalan rambut yang hendak digunting. Alhamdulillah, dapat juga salah satu bakat arwah ayah yang ada dalam diri aku. Gunting rambut.

WAHL - memudahkan kerja

Kini

Seingat aku, rambut anak-anak lelaki dan anak perempuan  aku yang mengguntingnya. Semenjak kecil hinggalah sekarang. Mesin rambut elektrik memudahkan kerja. Hanya kekadang di kala sibuk, kedai gunting rambut yang berbayar akan mengambil tempat. Alhamdulillah, anak-anak tidak komplen. Terima saja apa fesyen yang aku guntingkan. Bagaimana agaknya apabila anak-anak lelaki aku meningkat dewasa..? Mahukah lagi mereka tadah kepala untuk diguntingkan rambut mereka. Wallahualam.

Mr Castello : Rambut aku ditarah oleh Pak Arab...

4 Coretan Lain:

Aku Bapak on 2/18/2013 7:36 AM said...

kali terakhir rambut Bapak digunting dengan ketam rambut manual tu ketika darjah 3 kalau x silap.. rindu nostalgia tu.. :)

ain fathihah on 2/18/2013 6:32 PM said...

dulu masa saya sek ren, rambut sentiasa boycut. baba yg tarah kepala guna mesin ketam rambut. bila fikir2 balik, huduh betul style rambut saya masa kecik. haha

azlanlin on 2/18/2013 7:24 PM said...

-----> Bapak :
Tentunya Bapak cuba gunting rambut anak-anak..kan..?

azlanlin on 2/18/2013 7:25 PM said...

----> Ain
macam mana style rambut la ni... Masih bertarah mcm boycut juga..?

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template