Feb 1, 2012

OTAK TENGAH : Ada ke otak tengah di antara otak kanan dan otak kiri?

01.02.2012 - Rabu, Batu Pahat :

Sedari dulu, kita sudah terbiasa dengan konsep otak kanan dan otak kiri. Setiap otak kiri dan kanan ada fungsinya. Itu sememangnya kita ketahui. Banyak info tentang hal itu.


Berdasarkan gambar di atas menjelaskan gambaran tentang fungsi otak kanan dan otak kiri. Ada sesetengah orang yang teralu aktif otak kanan tetapi otak kiri kurang aktif. Begitu juga sebaliknya. Bagaimanakah untuk kita aktifkan otak kanan dan otak kiri secara seimbang?

Justeru, mari kita renungkan bahawa apakah yang terdapat di antara otak kanan dan kiri itu? Ada atau tidak OTAK TENGAH yang mampu menyimbangkan otak kanan dan otak kiri.


Persoalan ini kerap kali bermain di minda aku. Alhamdulillah, aku menjumpai huraian konsep tentang otak tengah. Pengaktifan otak tengah ini sudah berzaman dilakukan di Jepun, negara barat dan Indonesia. Malahan, di Malaysia, kaum cina sudah lama mengamalkan pengaktifan otak tengah. Bagaimana dengan orang kita, ORANG MELAYU? Adakah semakin me-LAYU? Pastinya amat menarik, jika kita mampu mengaktifkan otak tengah anak-anak kita dan diri kita sendiri...

Semalam, aku meneliti video rakaman di youtube. Aku terpana terhadap kemampuan kanak-kanak melaksanakan aktiviti hasil daripada pengaktifan otak tengah. Malahan, aku mula meneliti jurnal-jurnal barat berkaitan otak tengah ini. Aku berminat untuk menerokai akan hal ini. Walau bagaimanapun, aku yakini bahawa pastinya ramai pembaca yang telah ketahui dan aku tergolong dalam kumpulan yang terlewat untuk mengetahui akan hal otak tengah ini.

4 Coretan Lain:

RIZZNA on 6/23/2012 2:52 AM said...

Alhamdulillah...saya sudah mengaktifkan otak tengah anak saya tahun lepas dan kini saya berpuas hati dengan prestasi akademiknya. Kini dia lebih fokus dlm segala hal & yang lebih terharu bila sudah tidak meninggalkan solat. Kini sudah darjah 3, minta disunatkan tahun lepas sebab dah tak mahu sembahyang dgn kanak2 lagi di belakang.

Anak saya bukan saja mampu membaca dgn menutup mata, malah boleh berbasikal, bermain bola, berkasut roda dgn menutup mata.

Tiada penipuan dalam mengaktifkan otak tengah seperti yg ramai perkatakan. saya boleh buktikan. Sama2 kita kongsikan keajaiban Allah s.w.t. ini...

annazanariah on 2/22/2013 11:43 AM said...

Puan Cinta Misteri, tahniah telah berjaya mendapat maklumat dari awal. tahniah mempunyai anak yg bijak.. saya sgt kagum. sy antara yg terlewat menyedari kehebatan midbrain. Puan, kalau boleh sy nk berinteraksi dgn puan. boleh puan email sy? sitizanariah307@gmail.com.. Terima kasih..

JoeSticker on 1/15/2017 8:17 PM said...

Kat mana nk buat ye..bleh kongsi.ank sy dh 4 tahun tp bcakap ckit2 je

JoeSticker on 1/15/2017 8:18 PM said...

Kat mana nk buat ye..bleh kongsi.ank sy dh 4 tahun tp bcakap ckit2 je

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template