Nov 24, 2023

24.11.2023 : Klinik Kesihatan Chemor : Temujanji di Klinik Berhenti Merokok

Hari ini aku perlu ikuti temujanji dengan doktor Klinik Berhenti Merokok di Klinik Kesihatan Chemor. Ini pertemuan kali ke-2. 

Berada di ruang pendaftaran


Dua minggu lalu, aku telah datang untuk pertemuan utk kali pertama. Ada beritanya yang telah dicatatkan. KLIK di sini.

Malam tadi, aku telah ambil kad temujanji dalam fail rawatan dan letakkan di atas meja di sebelah kunci kereta. Di usia ni, aku sering lupa dan bersahaja (daya fokus hilang). 

Menunggu nombor dipanggil di Unit Pendaftaran


Temujanji kali kedua ini tentunya doktor ingin tahu kemajuan tentang keazaman berhenti merokok dan kesan gula-gula getah yang telah dibekalkan sebelum ini. 

Untuk setakat ini, aku kurang selesa dengan gula-gula getah. Kunyahan gula² getah menghasilkan air liur dan perut berasa kembung (berangin). Kali ini, aku cuba berbincang dengan doktor untuk menggunakan kaedah tampalan di bawah ketiak pula.  

Apa kata doktor?

Kting.. kting..

Loceng berbunyi. Nombor 4005 terpamer di skrin. Aku melangkah masuk ke Bilik 4. Pintu dikuak, doktor menyapa.

"Silakan masuk En Azlan." 
"Terima kasih", doktor, balas aku. 

Aku mula bercerita situasi terkini tentang kondisi badan. Doktor check penafasan. Ada bunyi katanya. 

Doktor cadangkan aku ambil "gas" untuk melegakan pernafasan. Juga ambil darah untuk doktor melihat kandungannya. 


Aku ke bahagian kecemasan untuk ambil tindakan selanjut seperti doktor cadangkan. 

Ambil "gas" bagi melegakan paru-paru.

Ambil darah untuk menghurai kandungannya.

Selesai ambil 'gas' dan darah, aku kembali berjumpa doktor. Keputusan darah sudah di tangan doktor. 

"Cantik, kandungan darah ni. Semua result ni memang bagus", kata doktor.

Begitulah, keputusan darah agak memberangsangkan. Kandungan dalam darah, semuanya dalam kawalan. Aku berasa lega. 

Ubat apa aku dapat hari ni?

Aku bergerak ke Farmasi pula. Aku dapat jajan untuk dibawa balik. Ada "pacth' bernikotin. 1Pacth ini untuk gantikan gula-gula getah bernikotin. Ini berguna untuk membekalkan nikotin dan tidak lagi merokok. 

Juga, semburan gas secara manual (inhaler) sekiranya sesak nafas berlaku.
Sebahagian ubatan yang dibekalkan untuk tempoh 2 minggu.

Selamat menjalani kehidupan tanpa merokok..!!

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template