May 8, 2018

IMPIAN Budak Kurang Pandai, Menggapai KENYATAAN

"Amirul, apa yang awak tulis ni?"
"Saya suka lukis bentuk kereta di tahun 2050 nanti."
"Kan saya suruh tulis karangan tentang suasana bandaraya negara kita di tahun 2050 nanti. Saya suruh tulis. Siapa yang suruh lukis?"
"Ya, cikgu. Saya tak pandai nak mengarang ayat tentang bandar. Tetapi saya boleh melukis kenderaan di bandar. Maafkan saya cikgu..." semakin merendah suara budak kurang pandai itu.

Budak kurang pandai itu terus menyuap nasi lemak yang dibeli di kantin sekolah. Berbekalkan air sirap yang dibawa dari rumahnya. Sambal nasi lemak yang pedas di tolak ke tepi pinggan. Telur goreng mata kerbau dirincik halus itu, digaul dengan nasi lemak.

Loceng sudah berbunyi. Murid mula bergegas beratur di tepi bilik darjah. Suasana sedikit keriuhan dengan suara kanak-kanak. Itulah penanda selesainya waktu rehat.

"Assalamualaikum Cikgu" lantang suara Ketua Kelas 5 Amanah dan diikuti pelajar-pelajar lain.
Cikgu Rozita menguntum senyuman di bibir. Lirik matanya terus memerhati wajah-wajah suci anak muridnya. Wajah yang dahagakan ilmu demi mencungkil bakat dan potensi diri mereka.

"Hari ini kita akan buat model kerete futuristik. Bentuk kereta masa akan datang  di tahun 2050. Cikgu tahu, murid cikgu memang bijak melukis model kereta. Ketua kumpulan, sila ambil kertas A4 di atas meja cikgu", lantunan suara Cikgu Rozita yang memang lembut dan mengasyikkan.

Ketua kumpulan mengambil kertas A4 dan mengagihkan kepada pelajar lain. Amirul, budak kurang pandai itu mula senyum dan mencapai pensel dan pemadam.

"Bestnya. Aku nak lukis kereta ada sayap. Enjin turbo. Lampu ada LED," hati Amirul mula berkata tanpa huruf. Mindanya mula memasuki ruang imaginasi. Melakar gambaran kereta furutistik.















Continue Reading...

Jan 1, 2018

Manusia Spiritual / Makhluk Langit

SELAMAT TAHUN BARU 2018

Kita adalah MAKHLUK SPIRITUAL yang mengalami pengalaman-pengalaman manusiawi.

"Kita bukanlah manusia yang mengalami pengalaman-pengalaman spiritual, kita adalah makhluk spiritual yang mengalami pengalaman-pengalaman manusiawi."

Manusia bukanlah ‘makhluk bumi’ melainkan ‘makhluk langit’. Kita adalah makhluk spiritual yang kebetulan sedang menempati rumah kita di bumi. Tubuh kita sebenarnya hanyalah rumah sementara bagi jiwa kita. Tubuh diperlukan kerana salah satu syarat untuk hidup di dunia.

Fahamilah, tubuh ini mengalami evolusi perkembangannya dan akan rosak. Akhirnya tidak dapat digunakan lagi.Pada saat itulah jiwa kita akan meninggalkan ‘rumah’ tubuh ini untuk mencari ‘rumah’ yang lebih layak (Kembali kepada Allah). Keadaan ini kita sebut meninggal dunia. Jangan lupa, ini bukan memaknakan mati kerana jiwa kita tak pernah mati. Yang mati adalah rumah kita atau tubuh kita sendiri.


Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
(Al-A'raaf 7:172)

Surah tersebut menjelaskan tentang sebuah PERJANJIAN TAUHID. Jiwalah (anfus) yang mengambil kesaksian ketika itu. Jiwa pulalah yang mengatakan "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi" dengan anggukan fitrah. Inilah wahyu pertama yang diterima manusia dalam kandungan.

Saat itu ada hubungan antara ruh manusia dengan Allah SWT. Hubungan itu disebut hubungan eksistensi, antara ruh manusia dengan Allah SWT. Allah SWT bersyahadah, menyaksikan eksistensi manusia dan manusia juga bersyahadah, menyaksikan eksistensi Allah SWT.
Kata “RABBI” bermakna Engkau yang menciptakan, menguasai, mengatur kami. Engkau yang mendidik dan yang memelihara kami.

“Balaa Syahidnaa”, Benar, kami menjadi saksi. “Kami” menunjukan keseluruhan diri kita zahir-batin. Pengakuan kita kepada Allah SWT sewaktu di dalam kandungan, menjadi sebab utama atau kunci, password, tiket kita supaya boleh lahir ke dunia ini dengan selamat.

Jadi setiap manusia lahir ke dunia ini pasti membawa kesaksiannya dan menyatakan kesediaannya untuk taat tunduk beribadah kepada Allah SWT. Semua manusia lahir, membawa syahadah keimanan atau sudah menjadi seorang mukmin.

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur.
(Al-Nahl 16:78)

Bersyukur bererti memfungsikan telinga, mata dan pikiran sesuai dengan fitrahnya, sesuai kehendak Allah. Tujuannya untuk membuktikan apa yang pernah terjadi di dalam kandungan itu.

Allah berfirman :
Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah;
Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang;
Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
(As-Sajdah 32:7-9)


Bersyukur...Bersyukur...Bersyukur

Mengapa harus ada stres atau jiwa kacau dalam hidup ini? Jika masih stres atau jiwa kacau, itu menandakan manusia itu telah downgred daripada makhluk langit kepada makhluk bumi.

Selamat Tahun Baru 2018
Continue Reading...

Sep 23, 2017

Terapi @ UrutanGuasa : Tradisional Cina ribuan tahun dahulu

Semalam, 23.09.2017 (Sabtu), Aku sekeluarga meneruskan aktiviti keluarga di pasar karat Parit Raja. Aktiviti rutin yang sememangnya membahagiakan. Aku dan anak-anak gemar melihat barang-barang terpakai seperti kasut kulit, kasut sukan, topi, baju, beg tangan kulit, buku, barang mainan kanak-kanak dan sebagainya. Barangan ini berkualiti walaupun ianya terpakai. 



Malam ini menjadi rezeki aku. Aku menemui sebuah buku terpakai berharga RM5.00. Buku itu bertajuk Kaedah Terapi URUT GUASA - Tradisional Cina. Aku bersyukur kepada Allah SWT yang memberikan keizinanNya untuk aku pelajari berkaitan urutan dan saraf untuk penjagaan kesihatan fizikal yang lebih baik. Maklumlah, umur semakin meningkat dan badan mulai berasa lenguh, lemah dan sengal-sengal.




Sesuai dengan masa berhujung minggu, aku menelaah buku ini dalam tempoh satu malam sahaja. Malam ini juga aku mencari maklumat di internet berkaitan terapi GUASA ini. Pelbagai info dan belum pernah aku ketahui.

Asasnya Terapi Guasa ini adalah urutan trasional Orang Cina ribuan tahun dahulu, Kini, urutan guasa ini telah diamalkan oleh kaum Cina dan semakin popular dalam kalangan orang Melayu.

Continue Reading...

Aug 13, 2017

Ford Laser TX3 Lynx - Janda tetap menggoda.

Bermula dengan membelek-belek gambar kereta di laman mudah.my. Sebuah demi sebuah kereta aku membeleknya khusus kereta-kereta lama yang memiliki 2 pintu. Agak menarik dan uniknya kereta lama. Itu pada tanggapan aku dan barangkali berbeza dengan tanggapan orang lain. 

Aku terpandang sebuah kereta Ford Laser TX3 (Lynx) yang kelihatan sporty. Warna meroon dan nombor plate yang menarik. Aku menghantar mesej menerusi aplikasi whatsapp kepada pemiliknya. Kami berbalas mesej dan berkeputusan positif. Aku mengambil keputusan bahawa pada hari Jumaat (04.08.2017) akan ke Seremban untuk bertemu dengan pemiliknya sambil melihat kereta itu.

Pada hari Jumaat, aku sekeluarga (4 beranak) menuju ke Seremban. Hari Jumaat lebih mudah untuk bergerak kerana hari cuti bagi negeri Johor dan Negeri Sembilan pula hari bekerja. Situasi ini mudah untuk menguruskan setiap urusan yg melibatkan jabatan kerajaan di Seremban. 




Tiba di Seremban, terus berunding dengan empunya kereta Ford TX3. Sudah siap urusan pupakom katanya. Aku hanya perlu berikan salinan IC sahaja untuknya menguruskan pemotongan nama pada kenderaan Isnin (07.08.2017). Manakala, aku hanya uruskan pembelian insuran dan roadtax baru.

Kereta Ford Laser TX3 berwarna meroon. Berkaitan body kereta, cat, tayar, dalamannya masih baik. Cumanya masih ada beberapa hal tentang enjin yang perlu dibaiki. Ada kesan lelehan minyak hitam pada enjin. Distributor perlu ditukar. Gasket head enjin juga perlu ditukarkan. Sikit hal sahaja, berbanding dengan umurnya yang lahir padatahun 1996. Rundingan selesai, bayaran juga diselesaikan.


Amirul memandu kereta itu dari Seremban menuju ke Johor. Biarlah doktor kereta (bakal pemilik bengkel kereta - suatu masa nanti) yang memandu, boleh juga dikesannya masalah-masalah lain sepanjang pemanduannya. Bolehlah dibaiki semula nanti apabila tiba di Batu Pahat.


Selang beberapa hari, proses pembaikan bermula. Amirul mengembangkan bakat/ potensi dan minatnya tentang enjin kereta. Distributor untuk Ford Laser TX3 telah dibelinya. Distributor untuk Ford ini sama dengan Mazda. Kedua-dua jenis kereta ini menggunakan distributor yang sama saja. Rocker caver head juga dibuka untuk melihat getah gasketnya sama ada masih lembut atau sudah keras. Beberapa getah berwarna hitam untuk salur air dan minyak  telah keras dan perlu diganti. Sudah pasti pasti getah jenama 'Samco' berwarna biru menjadi pilihan.

Doktor Kereta (Amirul) sedang memulakan projek.


Rocker cover sudah disembur cat berwarna merah.
Gunakan cat dalam tin aja untuk semburan.

Siap pembaikan. Dalam tempoh seminggu perlu dipantau enjin ini
untuk melihat sama ada masih bocor atau tidak.





Seminggu sudah berlalu. Urusan JPJ sudah selesai, elemen major pada enjin juga sudah selesai. Hanya beberapa hal lain yang masih dalam perhatian untuk proses pembaikan dan solekan. Getah bush kiri sudah koyak dan perlu ganti. Absorber juga sudah kurang memuaskan, sistem brek perlu ditambahbaik dan sistem alarm perlu dinaiktarafkan. Tunggu masa doktor kereta yang sesuai sahaja.

Hari Sabtu (12.08.2017), berhajat untuk membuat solekan untuk TX3 ini. Aku dan Mem Besor lajak ke Ayer Hitam untuk menempah sticker kereta. Beberapa pilihan rekabentuk sticker sudah dilihat, pastinya warna sticker tidak mahu yang terlalu ekstrim. Hanya perlu warna dan corak yang simple. Keputusan sudah dibuat. Pasang aja...

Gantikan tulisan jenama kereta agar kelihatan lebih bertenaga

Pilih design dan warna yang simple untuk sticker pada badan kereta

Isnin (14.08.2017) nanti, urusan skirting depan, tepi dan belakang kereta akan mula dipasang. Tunggu..





Continue Reading...

May 9, 2017

Emosi : Stabil atau Huru-hara.?

Kehidupan manusiawi di abad ke-21 semakin rencam dan menuntut kepelbagaian emosi untuk menghadapi kehidupan ini. Kepelbagaian emosi seseorang dalam kehidupan ini jelas kelihatan daripada tingkahlaku manusia itu sendiri. Ada yang kelihatan sibuk, ada yang sedang termenung, ada yang mundar-mandir ke hulu dan hilir seolah mencari sesuatu yang tidak pasti, ada yang yang ketawa berdekah-dekah, ada yang bermuram-durja dan sebagainya. Perhatikanlah di sekeliling kita, apakah reaksi mereka?

Kemudian, perhatikan pula pada diri kita sendiri. Apakah tingkahlaku yang sedang berlaku? Apakah diri sendiri sedang memikirkan sesuatu perancangan yang tidak pasti lagi untuk masa hadapan? Apakah diri sendiri sedang mencari arah hala tuju hidup? Apakah diri sendiri sedang sedih, susah-hati, resah-gelisah, jiwa-kacau, atau sebaliknya? Apakah diri sendiri dalam keadaan tenteram, bahagia, tenang, gembira, bersemangat dan sebagainya?

Emosi seseorang yang sering berubah-ubah. Mengapa perubahan itu berlaku?

Agak malangnya jika diri sendiri berada di dalam situasi yang tidak selesa, stres, jiwa-kacau, bermuram-durja dan seolah-olah menyesali hidup di dunia ini. Lebih kritikal lagi sehingga berasa mahu membunuh diri sahaja akibat kehidupan di dunia yang tidak menyebelahi nasib diri.


Mari sama-sama kita perhalusi situasi ini. Emosi manusia awam yang sering berubah-ubah dan tidak stabil. Seolah-olah manusia awam gagal berada di satu titik ketenangan dalam menghadapi hidup ini. Mengapa situasi ini berlaku? Seringkali manusia awam menganggap bahawa emosi seseorang berubah akibat persekitaran yang dihadapinya adalah pelbagai. Ini menjelaskan persekitaran adalah sebagai faktor utama. Secara logiknya boleh dianggap begitu. Manakala manusia khusus pula dikategorikan seseorang yang tenang menghadapi apa jua situasi. Senyuman sentiasa terukir di wajah manusia khusus ini.

Pendekatan psikologi juga menyatakan persekitaran adalah penyebab perubahan tingkahlaku yang selari dengan emosi ketika itu. Misalnya, seseorang bertemu dengan seseorang yang tidak digemari. Sudah pasti emosinya berasa tidak selesa untuk hadapi situasi itu. Persoalannya, benarkan begitu?

Situasi 1.
Emosi negatif individu itu muncul apabila hadapi situasi negatif

Situasi 2.
Emosi positif individu itu muncul apabila hadapi situasi positif

Situasi 3.
Emosi tenang individu meliputi tatkala hadapi situasi positif atau negatif.

Berdasarkan 3 situasi itu, di manakah kedudukan diri kita? Apakah sering berada di situasi 1 dan situasi 2 sahaja? Apakah kita berjaya berada pada situasi 3 yakni sentiasa tenang menghadapi apa jua situasi yang berlaku?


Continue Reading...

Dec 4, 2016

LAMA MENYEPI : Menggamit Rindu di Pulau Bahagia



Assalamualaikum WBT

Lama sudah blog ini bersawang. Semakin sepi cerita yang berasaskan pengalaman, pemikiran, keluarga, kerjaya dan sebagainya. Lama. Betul, lama sungguh.

Mengapa begitu? Sebenarnya aku tersasar daripada laluan perjalanan hidup yang berbeda dengan ramai orang. Bukan menghilang, bukan menyepi, bukan berdalih tetapi itulah kebenarannya, aku meneroka perjalanan hidup.

Asasnya, 2016, aku hanya ada 4 buah penulisan di blog  WKK. Hakikatnya, aku mula menyepi sejak tahun 2012 hingga kini. Secara lahiriahnya memang aku ada menjalani kehidupan seperti biasa yakni makan, minum, berkeluarga, berkerja, bermasyarakat dan sebagainya. Namun, dari segi kejiwaan adalah aku sedang mencari arah titik asal dan titik akhir hidup ini. Aku galau.

Kemelut jiwa ini merenggut beberapa aspek dalam jalan kehidupan manusia biasa. Beberapa perubahan mendadak berlaku tanpa diduga. Orang ketawa, aku turut ketawa. Aku hanya ketawa tawar sahaja. Orang bergurau, aku turut bergurau. Gurauan aku hambar. Orang senyum simpul, aku turut tersenyum. Senyuman aku tiada rasa.



Itulah aku. Aku yang mencari dan mendalami serta menggali perihal diri manusia, aku termempan dan tertunduk. Betapa agungnya, manusia ini ciptaan Tuhan Yang Maha Esa.

Jika direnungi akhir 2012 lalu, aku menunaikan haji di Mekah bersama isteri. Mulai 2013, aku mulai mencari jawapan-jawapan tentang persoalan hidup dan kehidupan manusia secara umum dan khusus. 2014, aku hilang arah. Galau dalam keliru. Resah dan pasrah. 2015, aku mulai nampak cahaya perjalanan harus dituju dan terus meniti jalan hidup untuk dimengerti. 2016, aku bersyukur kepada Tuhan kerana memberi ruang dan peluang memahami, menjalani dan mengerti berkaitan kejiwaan dan kerohanian. Pengalaman kerohanian membawa makna besar dalam hidupku apabila umur mulai menganjak era 40an.

Alhamdulillah. Terima kasih isteri yang dikasihi, Hjh Rozita Paiman yang sangat mengerti dan memahami ragam dan situasi aku alami. Sejak awal penerokaan jiwa sehingga ke akhir penerokaan sehingga SEDAR DIRI, sangat membawa makna besar dalam hidupku.
Contoh Pulau Bahagia/Idaman Manusia
Adapun, begitulah segumpal kenangan merentas zaman. Berkaitan kisahnya 
Lama Menyepi Menggamit Rindu Di Pulau Bahagia


***
Batu Pahat, 04.12.2016 : 3.18am
Continue Reading...

Oct 31, 2016

ADHD dan Stres: Peranan Meditasi Mengurangkan Tekanan dan Meningkatkan Fungsi Otak serta membentuk Tingkahlaku Positif

Pengenalan

Saban tahun, bilangan kanak-kanak yang mengidap ADHD di seluruh dunia semakin meningkat. Ramai ibubapa semakin mendapat kesedaran bahawa ubatan ADHD mempunyai risiko kesihatan yang boleh memberi impak negatif di masa depan anak mereka. Maka, ibu bapa mula mencari alternatif dengan melakukan terapi sebagai tindakbalas kepada kebimbangan mereka tentang kesan-kesan dadah dalam ubatan moden terhadap kesan fisiologi dan psikologi anak mereka.

Semakin ramai doktor menyokong amalan terapi alternatif dalam kehidupan dengan alasan bahawa mengharapkan kepada perubatan semata-mata hanyalah menumpukan kepada pengawalan gejala penyakit dan tidak membantu pembentukan kemahiran tingkahlaku dan sosial (Zametkin & Ernst, 1999).

Justeru, rawatan alternatif seperti yoga, meditasi, senaman, diet khas dan pemakanan tambahan dimanfaatkan untuk merawat kanak-kanak dengan ADHD menjadi semakin popular apabila keberkesanannya bersifat positif dapat dikesan. Beberapa badan NGO yang melaksanakan penyelidikan tentang kesan-kesan positif hasil pelaksanaan meditasi terhadap kesihatan badan, fakrot-faktor psikososial dan perkembangan otak. Namun demikian, amat kurang penerbitan kajian tentang amalan meditasi terhadap ADHD.

Stres, kebimbangan dan ADHD

ADHD dikaitkan dengan kegagalan fungsi otak mentadbir tingkahlaku (Bush, et.al, 2005; Durston, et.al, 2004; Zametkin, et.al, 1993). Kegagalan kefungsian otak ini membawa kepada perlakuan ikut gerak hati (keinginan melampau) yang di luar kawalan dan kerencatan tingkahlaku sosial. Hal ini memberi impak kepada fokus terhadap setiap perlakuan dan tindakan, menjadi malas dalam melakukan sesuatu kerja dan pengurusan hidup yang semakin terjejas.

Stres pula mengganggu aturan tingkahlaku (McEwen, 1998). Stress mampu menjejaskan tingkahlaku terhadap tujuan bekerja, pelbagai keinginan semakin mengurang, deria mental kurang fleksibel untuk membentuk strategi  dalam menghadapi tugas kehidupan (Lupien et.al, 2005).

Perbandingan simpthom stres dan ADHD mempunyai kesamaan yang ketara. Penyelidikan terkini membentuk halatuju baru perkaitan antara stres dan ADHD. Vance, et.al (2007) mendapati bahawa kegagalan otak kanan gagal berfungsi dengan baik terhadap kanak-kanak ADHD.


Continue Reading...

May 27, 2016

Retorik Kesedaran RAMADHAN

Langkah Ramadhan Yang Indah

Mama dan ayah masih di dapur. Mama memanaskan kuah labu air. Nasi juga sedang dipanaskan semula dalam periuk nasik elektrik. Ayah membantu mama di dapur. Ayah tetap membancuh dua jenis air panas. Air nescafe 'O' untuk ayah sendiri. Milo panas untuk kami sekeluarga.

Jam loceng di bucu katil aku mula berdering menandakan jam 4.30 pagi. Ayah seolah terkejut mendengar bunyi jam loceng dari bilik aku yang bersebelahan dengan ruang dapur di rumah.

"Yang, jam loceng di bilik Amir sudah berbunyi tu. Haaa... cuba tengok jam dinding tu. Sudah 4.30 pagi", kata Mama yang mula mencedok kuah ke dalam mangkuk biru. Ayah tersenyum saja, lantas menuang air milo ke dalam gelas yang terceratuk di atas meja makan.

"Yang, cepat ler. Tolong kejutkan anak-anak tu. Nanti terlewat pula. Cepat ler..", ayah memandang mama dengan lirikan senyuman yang memang kenal gelagat isterinya. 

"Yer...memang dari tadi nak kejutkan diaorang. Tapi, kaki abang macam tak boleh nak bergerak pulak rasanya tanpa dengar bunyi siren terlebih dahulu daripada muncung mulut isteri abang ni yang bersuara lunak ni...". Ayah memang selalu bergurau dengan Mama. Ayah sering menyambut bicara Mama dengan gurauan. Walaupun wajah ayah nampak serius dan tegas, gurauannya membuatkan kami adik beradik sangat manja tetapi hormat pada Ayah dan Mama.

Aku nampak Ayah sudah mula bergerak menuju ke arah bilik aku. Cepat-cepat aku tutup semula lubang di dinding bilik aku. Aku kembali ke katil. Aku mengerekot di bawah selimut. Aku pejamkan mata.

"Amir, bangun cepat. Jam dah berbunyi ni. Jom sahur.", aku mengeliat sambil mematikan jam loceng yang masih berbunyi. Aku senyum memandang ayah. Ayah cubit peha aku untuk lekas bangun sahur. "Terima kasih ayah, kejut Amir bersahur lagi". Aku menguak selimut.

"Pergi kejut abang di biliknya", arah ayah pada aku. Aku meluru ke bilik abang. Rupa-rupanya abang sudah bangun mengemaskan katilnya. Kakak juga sudah di dapur membantu Mama menyediakan makanan untuk bersahur.

Suasana bersahur memang aku nantikan saban tahun. Banyak kenangan di bulan Ramadhan ini. Aku dapat berbuka dengan juadah yang aku gemari. AKu hanya bagi tahu pada Mama saja. Pasti ada hidangan kegemaran aku terhidang di meja.

"Ha...menung apa lagi Amir? Baca doa makan. Semua dah tunggu ni..", kata Ayah dengan nada tegas. 
Selesai berdoa makan, kami sekeluarga menjamah makanan untuk bersahur. Ayah sering berbual mesra dengan anak-anak sewaktu di meja makan tak kira waktu. Aku rindukan suasana itu.

****

Kini, sudah tiga tahun aku tinggal di asrama lelaki Sekolah Menengah Sains Johor, Batu Pahat. Ramadhan pula akan tiba seminggu lagi. Sudah pasti aku rindukan saat-saat aku menjamu selera bersama keluarga. Kemesraan benar terjalin. Semenjak aku mula menetap di asrama untuk tingkatan 1 pada tahun 2014 lalu, aku seolah-olah kehilangan sesuatu dalam hidup aku. Aku hilang kemesraan keluarga. Aku hanya bergaul dengan rakan-rakan sebaya dan abang senior. 

Aku masih teringat dengan soalan yang terpacul dari mulut aku sewaktu aku darjah enam dahulu. Ayah, kenapa kita kena puasa?, Ayah, kenapa kita mesti lapar waktu siang?, Ayah, kenapa kita makan waktu Maghrib?, Ayah, kalau tak puasa boleh tak?. Setiap soalan aku itu ayah akan menyambut dengan senyuman walau nampak agak serius. Setiap soalan aku itu ayah jawabkan. Aku anggukkan saja kepala aku seolah faham. Jawapan ayah memang logik untuk aku terima.

Malam ini, fikiran aku menerawang lagi perihal semua rukun Islam. Mengapa mesti kerana Allah? Mengapa kerana Allah? Mengapa Allah? Allah?...

Aku tiada jawapan... Cuti semester persekolahan akan bermula beberapa hari lagi. Aku mahu tanya Ayah lagi. Apa itu Allah?

*****

bersambung....


Continue Reading...

Mar 6, 2016

GILA : Takkan sesekali aku mengaku

Simptom "orang gila" akan dipandang 'lekeh' oleh orang yang menganggap dirinya normal. Orang gila itu pula takkan mengaku dirinya adalah gila. Tetapi, cuba kita lihat dunia realiti di sekeliling kita. Betapa ramai orang yang memang "gila".

Ada yang gila pangkat, ada yang gila duit, ada yang gila harta. Siang-malam hanya kira duit dan harta. Kekadang nak tidur pun jadi susah kerana asyik teringatkan duitnya bertimbun-timbun dan hartanya yang berkoyan-koyan. Itu bukan gila ka?

Sebenarnya. dah lama blog aku ini tidak ditulis. Sudah lama tidak dicoret. Sudah lama tidak aku jengah. Hal ini, memang aku mengaku sebab aku berasa malas nak menulis. Ini berpunca aku dapat alihkan malas aku menulis di blog kepada rajin menulis di FB. Ringkas, padat dan mudah dengan menggunakan telefon bodo yang dianggap pintar. 

Adakah telefon itu memang pintar atau aku yang bodo kerana aku tak boleh tertinggal telefon di rumah, pasti aku berpatah balik semula untuk mendapatkan henpon itu. Pintar sungguh telepon itu. hampeh sungguh !!!... atau ... telefon itu memang bodo dan aku yang pintar sebab boleh menggunakan telefon tersebut walau di mana-masa saja. Walau bagaimana pun, aku takkan aku mengaku yang aku gila henpon...

Sebenarnya, hari ini aku sedikit teruja untuk menulis semula di blog ini kerana aku terbaca sebuah blog santai yang punyai citranya tersendiri yakni di blog FakirFikir. Apabila membaca beberapa coretan diblognya itu, aku yakini bahawa dia temui sesuatu yang aku temui dan menyebabkan berlaku beberapa kesamaan. Namun, kesamaan pada fikir itu adalah tanggapan aku saja. Tanggapan aku ini belum pasti sama dengan tanggapannya. Harap pembaca faham, jika tidak faham, buat-buat faham sudahlah. 

Aku tertarik tentang gila yang ditulisnya iaitu..
Hakikatnya, tidak ada orang gila. Mereka hanya pesakit. Mereka menjadi mangsa penafsiran orang yang melihatnya, dengan menyatakan mereka gila. Mereka menjadi mangsa kerana kelakuan mereka yang bertentangan dengan budaya setempat. - Fakirfikir

Maka, aku takkan sesekali aku mengaku aku GILA..! fullstop.






Continue Reading...

Aug 28, 2015

The Matrix

The Matrix adalah keberadaan pada zon sesuatu kepercayaan. Hal inilah dinamakan sangkaan. Sangkaan bertitik-tolak daripada alam fikiran. Namun, sangkaan ini dapat dilupuskan atau dikekalkan apabila individu itu melalui sendiri secara berpengalaman bagi membina keyakinan. Keyakinan ini mengukuhkan lagi kepercayaan tersebut.



Namun, ISLAM menjelaskan tentang kepercayaan kepada Tuhan memberi impak yang mendalam apabila benar-benar mengalami proses kerohanian untuk mengukuhkan keyakinan hidup berTuhan dengan kalimah Laillahailallah, Muhammadarasulullah. Namun demikian, akibat tiada kebenaran perkembangan ilmu ini di sesebuah negara, hal-hal kerohanian tidak tersebarluas dalam konsep ilmu yang boleh dipelajari secara terbuka. Ini berpunca daripada keterbatasan ilmu oleh pihak berkuasa sesebuah negara. 


Bersyukurlah kepada individu-individu yang mendalami ilmu kerohanian yang dipimpin oleh pembimbing yang berpengalaman. Malahan, pegalaman-pengalaman tersebut wajar dibimbing kerna boleh tersesat kefahaman hingga gila isim. Itulah rezeki masing-masing. Ini kerana, pengalaman kerohanian adalah perihal luar batas kotak akal manusia biasa. Sekiranya, hal pengalaman tersebut dikhabarkan kepada orang ramai, pasti ianya menimbulkan persoalan lain dan tandatanya. Misalnya, perihal isra' mikraj Nabi Muhammad SAW akan terjawab apabila individu melaluinya. Di barat lebih kepada situasi yang cuba dibuktikan seperti alien, tanda-tanda akhir zaman dsb. Fail..!




Maka, huraian berkaitan The Matrix ini adalah sebagai satu perkembangan ilmu spiritual oleh ahli-ahli pemikir sehingga mampu difilemkan. Walaubagaimanapun, ilmu kerohanian ISLAM tidak kurang hebat juga namun tidak dapat disebarluaskan untuk masakini. The Matrix boleh pula diterima umum oleh pihak berkuasa. Hairan aku...!!

Kandungan :
Continue Reading...

May 23, 2015

ABL - Aku, Baada Labbaika

Aku Baada Labbaika

hari-hari
wujud pelbagai diri
mengaku itulah diri
yang menguasai alam diri
menghadirkan mengaku jadi diri
berpunca kejadian hidup seharian
dek perasaan dan fikiran
seolah membuat pengakuan
terjelepuklah jiwa kemanusiaan
terbungkam dek alam perasaan
tersembam dek alam fikiran
akibat diri-diri membuat pengakuan

hari-hari
menulusuri diri
baru ku mengecam perihal diri
baru kukupas peletus diri
baru kubahas penimbul diri
baru ku kenal diri-diriku
baru kukenal siapa diriku
baru kurangkum dalam Aku
sebagai umat Muhammad
seorang hamba Allah
Aku, Baada Labbaika
Abadi Bersama LaluanNya

ABL (sabtu - 23.05.2015 : 1.40pm)


Continue Reading...

May 3, 2015

RAHSIA : Berasa aliran elektrik di tubuh badan

Assalamualaikum WBT dan Salam Bahagia buat pembaca..


Sekian lama tersimpan dan direndamkan sesuatu ilmu pengetahuan kerna belum bersedia untuk dikongsikan. Kini, barulah terdetik di hati untuk dikongsikan bersama pembaca. Apakah kita ini, rata-ratanya boleh diumpamakan seperti lena dalam sedar? Ia membawa maksud bahawa dalam kesedaran hidup ini, masih gagal mengerti akan hal-hal yang tersirat. Akibat daripada gagal memaknakan sesuatu hal dari perspektif yang berbeda.

Ini berlarutan daripada hasil doktrinisasi minda dengan pengamalan dan penggunaan alam fikiran semata-mata dalam kehidupan. Maka, apabila berlaku sesuatu kejadian di luar kotak fikiran, manusia mula kebingungan. Inilah impak yang bakal diterima bahawa rakyat Malaysia sedang didoktrin ke arah masyarakat cetakan. 

Namun, kini sudah bermula sistem pendidikan di Malaysia yang diwar-warkan ke arah melahirkan masyarakat anak bangsa yang memiliki tahap pemikiran aras tinggi (Hots). Apakah impian ini dapat dicapai? Asasnya, beberapa perubahan dalam sistem pendidikan telah berubah, namun masih terikat dengan alam fikiran semata-mata dan akan berterusan dengan hal sangka-sangka @ persepsi. Maka, aku amat yakini bahawa matlamat pencapaian ke arah ini sukar dicapai dalam tempoh sebelum tibanya Wawasan 2020. 

Misalnya, kita belajar tentang elektrik statik dalam mata pelajaran Sains di sekolah. Ujikaji dilakukan dengan memegang kain di tangan kiri dan pembaris plastik di tangan kanan. Gosokkan objek ini antara satu sama lain dalam tempoh beberapa minit yang ditentukan. Kemudian, pembaris plastik yang sudah ada arus elektrik statik itu diletakkan pada rambut rakan sebelah. Kita diminta memerhati bahawa rambut akan bergerak-gerak menghampiri pembaris itu. Done,,!!. Setakat itu saja minda kita dididik dalam menimba ilmu. PERHATIKAN BUKTI. 

Contoh kesan elektrik statik rangsangan luar ke tubuh badan
Hakikatnya, apakah pelajar kita diajar untuk mengkaji dalam mengaji? Misalnya, bagaimana elektrik statik itu terbentuk? Setakat ini, minda anak-anak murid hanya berhenti berfikir apabila mendapat bukti pada lapisan pertama saja. Mereka tidak dididik untuk mengkaji dengan lebih mendalam. Contoh, apakah benar elektrik statik itu wujud hasil gosokan semata-mata? Jika benar, cuba alihkan kain dan pembaris itu pada alatan mesin untuk menggosokkannya. Apakah benar, hasil gosokan itu menghasilkan eletrik statik. Cuba pula dengan persoalan bahawa apakah arus elektrik itu terbentuk asalnya dari tubuh badan manusia sendiri dan dialirkan pada objek dipegang. Hasil arus dari tubuh mansuia itu sendiri sebagai puncanya.... cubalah ketuk kepala, tanya akal sehat.

Perkaitan tenaga dalam - dalam persilatan

Selanjutnya, daripada situasi di atas inilah, aku berhajat untuk membawa minda pembaca untuk terus mengikut perkembangan persoalan demi persoalan yang dibentuk agar kita mula mengenali diri masing-masing. Asasnya dalam Al-Quran jelas untuk kita telitikan makhluk ciptaanNya termasuk diri manusia itu sendiri. Aku berhenti setakat ini berkenaan mengenali diri. Aku tidak berhajat untuk menjelaskan selanjutnya kerana tidak mahu disalahtafsirkan oleh pembaca.

Aku lebih gemar menjelaskan tentang aliran elektrik di dalam tubuh badan manusia itu sendiri. Kekadang, ada sesetengah individu akan merasakan seperti terkena renjatan elektrik di dalam tubuh badan apabila menyentuh sesuatu. Kebiasaannya kita alami secara tidak langsung tanpa kawalan minda (sedar).

Pembaca boleh membaca hal ini mengikut urutan link yang diberikan di bawah sekadar perkongsian asas :

1. Kosmo : 2010 - Elektrik Dalam Tubuh
2. Serikandiku : 2011 - Sistem Saraf adalah wayar elektrik
4. Rumbiariswan : 2013 - Elektrik dan tenaga di badan

Malahan, di bawah ini juga aku paparkan berkaitan video perihal perkaitan aliran elektrik dan tenaga dalam dari negara luar. Aku tidak berminat dengan memaparkan kemampuan sebahagian rakyat Malaysia dalam bidang ini. Ini kerana, minda rakyat Malaysia yang telah tercetak sekian lama akan mengaitkan dengan hal-hal agama yang difahami berasaskan tahap pengetahuan sedia ada. Malah, sukar untuk meningkat dan memperkembangkan ilmu ke tahap yang lebih tinggi... PASTI terkait dengan jin, iblis, hantu, syirik dan bermacam-macam tujahan dan tuduhan. Maka, saya DIAM dari perspektif ini. Jika hal agama, sebaiknya ditanya pada ahli agamawan. Saya tidak tahu.

Perkaitan aliran elektrik dan tenaga dalam


Di sini, saya lebih tertarik melihat kerahsiaan aliran elektrik dan tenaga dalam seseorang dari sudut ilmu sahaja. Apabila berbicara hal ilmu, ia dapat dibincangkan dengan lebih terbuka dan mampu melewati negara, bangsa, kaum tanpa menyentuh perihal agama sesuatu kaum. Sekiranya ilmu ini bertunjangkan bidang keagamaan, pemikiran manusia akan lebih terikat dengan salah dan betul dalam ertikata jatuh hukum!. Maka, saya lebih gemar menulis dari sudut ilmu pengetahuan sahaja. Untuk pengetahuan selanjutnya, sila rujuk individu-individu yang lebih mengerti akan hal tersebut.

"Biarkan Si Luncai terjun dengan labu-labunya.."


Sesekali, mari kita menonton filem LUCY


Salam bahagia daripada saya.......

Continue Reading...

Feb 27, 2015

LANGIT SEDANG TERBUKA : menggapai pemikiran luar kotak

Batu Pahat : 27.02.2015 - Langit sedang terbuka kembali lagi...

Penulisan ini hanya berkisar seorang tokoh tidak dinobatkan dalam negara sendiri. Dr Halo-N, seorang ahli tasawuf yang mengaplikasikan Al-Quran dan diterjemahkan menerusi disiplin ilmunya. Penterjemahan Al-Quran berkonsepkan kontemporari dengan dunia semasa. Beliau melaksanakan satu anjakan paradigma dalam menterjemahkan Al-Quran dalam disiplin ILMU SAINS MODEN selari dengan pendidikan Abad ke-21. Ini mempamerkan bahawa, beliau memiliki pemikiran yang agak radikal  dalam menterjemahkan ayat-ayat Al-Quran sebagai bukti sokongan terhadap 9 buah teori baru dalam disiplin ilmu sains.

Beliau, tidak lagi membuat penterjemahan dan memaknakan Al-Quran itu seperti pengetahuan sedia ada umat ISLAM di Malaysia yakni sekadar BERLENGKAR DI KAIN SARUNG sahaja. Maksud berlengkar di kain sarung itu ialah kupasan-kupasan hanya berlegar-legar tentang makna tersurat sahaja, akhirnya tercetuslah fenomena DI SITU, KE SITU jua. Bilakah pemikiran umat ISLAM akan berkembang?


Para pembaca yang berminat untuk mengetahui cara pemikiran Dr Halo-N yang mencipta pelbagai teori dalam Sains Atom Neuklear, anda boleh klik DI SINI. Dalam laman web tersebut, anda boleh memuatturun 3 buah buku hasil tulisan yang dimuatnaik untuk tatapan pembaca. Buku-buku tersebut ialah Al-Fathun Nawa Jilid 1 dan 2. Juga sebuah buku lagi yang bertajuk Halawa Al-Fathun Nawa.

Semoga bahan bacaan ini bermanfaat kepada semua pembaca dengan corak fikir di luar kotak dengan mengaplikasikan ayat-ayat Al-Quran dalam kehidupan dengan lebih kontemporari. Juga semoga keluarga penulisan dan para pembaca beroleh kesejahteraan dan kebahagiaan dalam hidup. InsyaAllah...



Malahan, penulis juga adalah penulis buku Hakikat Insan yang menjadi polemik dalam negara di era tahun 1980-an lalu. Buku tersebut hanya menjadi polemik dalam kalangan agamawan hanya kerana disiplin ilmu yang berbeza dengan kefahaman sedia ada. Itu saja...

Semoga, para pembaca berfikiran terbuka dalam menelaah untuk sesuatu disiplin ilmu termasuk agar mampu membanding beza terhadap sesuatu disiplin ilmu itu. Harapan saya, semoga pembaca tidak terus membuat tafsiran awal tanpa memahami dan merasai apa yang penulis rasai. Maka, duduklah pada disiplin ilmu masing-masing...

Sekian, terima kasih. - Hj Azlan bin Lin

*******
Catatan awal buat renungan...

Percayalah selagi mata dan pemikiran masih bertaut dengan prinsip warga belantara yang melihat pokok di erti pokok. Rotan di erti rotan. Maka selama itulah khazanah rahsia furqan hutan (the soul invention of jungle) tidak akan terwujud. Maka demikianlah khazanah hutan yang bernama Al Quran tidak akan melahirkan rupa furqan kemajuan jika mata pentafsiran masih tertaut dengan cara dan pendekatan lama di wajah balik bahasa tanpa penonjolan mantiq furqannya diserlah ke muka
dunia.  

Sesungguhnya sikap memberanikan diri mengubah pattern pendekatan yang ada kepada satu pattern pendekatan baru perlu dilakukan. Meski pun keheningan environment di hutan terpaksa dibisingkan dengan gergaji baru yang akan menggerak-kejut penghuni rimba. Satu rupa gerak kerja mata gergaji yang seharusnya dizahirkan oleh para intelektual di semua bidang sehingga rupa tamsiliah papan,
meja dan almari terzahir dari lubuk akliah keilmuan yang dituntut selama. Satu tuntutan perubahan baru yang mungkin mengejutkan penghuni rimba di awalnya tetapi akan menzahirkan rupa yang akan diterima kemudiannya. Satu keberanian di atas dasar kesedaran di hakikat tidak ada orang lain yang
akan merubah keadaan kecuali diri sendiri. 

Renung-renunglah. 

*******************
Continue Reading...

Jan 14, 2015

BERSEDIAKAH : Pintu Langit Akan Terbuka?

Pintu langit akan terbuka. Tajuk ini pastinya memberi satu konotasi yang menggegarkan pemikiran. Penggegaran alam pemikiran manusia yang membaca tajuk ini pastinya akan meletuskan persoalan dan pertanyaan. Apakah itu pintu langit akan terbuka?

PASTI... maklumat sedia ada dalam pemikiran seseorang itu akan diolah dan ditafsir berdasarkan pemikiran seseorang itu sendiri. Maka, bermulalah alam pemikirannya membayangkan sebuah daun pintu  terkuak (pintu rumah) di langit membiru. Akhirnya, terletuskan di alam pemikiran seseorang itu bahawa di dada langit membiru, terbuka sebuah pintu agar mampu menembusi alam langit tersebut... PASTI dan PASTI. Itulah yang berlegar dalam kotak pemikirannya. Maka, penafsiran sebegitu adalah berbeza dan sukar untuk keluar daripada kotak pemikiran.

BERSEDIAKAH...pintu langit akan terbuka?

Tertutupnya sebuah pemikiran manusia

Tertutupnya  sebuah kotak pemikiran, akibat daripada penafsiran minda terhadap maklumat yang diperoleh daripada enam pancainderanya yang tersendiri. ENAM PANCAINDERA itu ialah :

1. mata - penglihatan, 
2. telinga - pendengaran, 
3. mulut - percakapan,  
4. hidung - bau
5. lidah - rasa 
6. kulit - haba

Segala penafsiran maklumat daripada pancaindera itu, akan dihantar ke otak. Maklumat tersebut diproses hingga memberi kesan pada tingkahlaku seseorang. Dalam hal ini, pemprosesan maklumat akan berlegar kepada pengetahuan sedia ada seseorang. Maka,jika pemikiran seseorang masih tertakluk kepada maklumat pancaindera, seseorang itu masih berfikiran biasa-biasa saja.
Ramaiiiii... kata P.Ramlee.

Continue Reading...

Oct 24, 2014

BUKU BAHARU


Islam, jalan kesejahteraan
penuh hikmah dan aman
penuh penjelasan beserta kupasan
penuh seni jalan kehidupan
menuju syurga menulusuri titian
titian rambut dibelah tujuh
halus dan lembut penuh seninya
salah laluan penuh siksaan

tatacara penyampaian
penuh hikmah yang beruntaian
tidak putus setiap helaian
mengkhabarkan berita penuh pengetahuan
segala tersurat jadi ikutan
manusia sering dalam kerugian
segala tersirat jadi pedoman
duhai orang yang beriman

mahu jadi manusia
mahu jadi orang
menjalani kehidupan
dengan anugerah buku baru
buku kosong dengan penuh catatan
jadilah manusia penuh harapan
buku kosong dengan menggarap catatan
jadilah orang beriman penuh kefahaman

telusuri catatan lama dengan hikmah
perbaharui catatan baru dengan berhemah
agar perdapat hakiki kebahagiaan
jadilah insan kamil penuh pengetahuan
menulusuri luasnya jalan kehidupan
nikmat tak terucap dengan perkataan
SELAMAT TAHUN BARU
DENGAN BUKU BAHARU
Abadi Bersama LaluanNya

ABL (24.10.2014 - 2.00am)
*******
Dan apabila datang kepada mereka seorang Rasul dari sisi Allah (Nabi Muhammad s.a.w), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka, sebahagian dari orang-orang yang telah diberikan Kitab itu melemparkan Kitab Allah ke belakang mereka, seolah-olah mereka tidak mengetahui (kebenarannya).
(Al-Baqarah 2:101)
*******
Continue Reading...
 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template