Dec 4, 2016

LAMA MENYEPI : Menggamit Rindu di Pulau Bahagia



Assalamualaikum WBT

Lama sudah blog ini bersawang. Semakin sepi cerita yang berasaskan pengalaman, pemikiran, keluarga, kerjaya dan sebagainya. Lama. Betul, lama sungguh.

Mengapa begitu? Sebenarnya aku tersasar daripada laluan perjalanan hidup yang berbeda dengan ramai orang. Bukan menghilang, bukan menyepi, bukan berdalih tetapi itulah kebenarannya, aku meneroka perjalanan hidup.

Asasnya, 2016, aku hanya ada 4 buah penulisan di blog  WKK. Hakikatnya, aku mula menyepi sejak tahun 2012 hingga kini. Secara lahiriahnya memang aku ada menjalani kehidupan seperti biasa yakni makan, minum, berkeluarga, berkerja, bermasyarakat dan sebagainya. Namun, dari segi kejiwaan adalah aku sedang mencari arah titik asal dan titik akhir hidup ini. Aku galau.

Kemelut jiwa ini merenggut beberapa aspek dalam jalan kehidupan manusia biasa. Beberapa perubahan mendadak berlaku tanpa diduga. Orang ketawa, aku turut ketawa. Aku hanya ketawa tawar sahaja. Orang bergurau, aku turut bergurau. Gurauan aku hambar. Orang senyum simpul, aku turut tersenyum. Senyuman aku tiada rasa.



Itulah aku. Aku yang mencari dan mendalami serta menggali perihal diri manusia, aku termempan dan tertunduk. Betapa agungnya, manusia ini ciptaan Tuhan Yang Maha Esa.

Jika direnungi akhir 2012 lalu, aku menunaikan haji di Mekah bersama isteri. Mulai 2013, aku mulai mencari jawapan-jawapan tentang persoalan hidup dan kehidupan manusia secara umum dan khusus. 2014, aku hilang arah. Galau dalam keliru. Resah dan pasrah. 2015, aku mulai nampak cahaya perjalanan harus dituju dan terus meniti jalan hidup untuk dimengerti. 2016, aku bersyukur kepada Tuhan kerana memberi ruang dan peluang memahami, menjalani dan mengerti berkaitan kejiwaan dan kerohanian. Pengalaman kerohanian membawa makna besar dalam hidupku apabila umur mulai menganjak era 40an.

Alhamdulillah. Terima kasih isteri yang dikasihi, Hjh Rozita Paiman yang sangat mengerti dan memahami ragam dan situasi aku alami. Sejak awal penerokaan jiwa sehingga ke akhir penerokaan sehingga SEDAR DIRI, sangat membawa makna besar dalam hidupku.
Contoh Pulau Bahagia/Idaman Manusia
Adapun, begitulah segumpal kenangan merentas zaman. Berkaitan kisahnya 
Lama Menyepi Menggamit Rindu Di Pulau Bahagia


***
Batu Pahat, 04.12.2016 : 3.18am

1 Coretan Lain:

Rumah Kuning on 12/04/2016 7:26 PM said...

walau siapa pun kita, wajib diingat kita akan pulang dan semoga kita sentiasa berada di landasan yg diredhaiNya.

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template