Jul 27, 2013

DIRI : Aku dan Kita..

INI kata kata BBM (Bapak Baginda Mucktar)...

Dalam kehidupan kita menempuh tiga jalan iaitu :-

Pertama:
BERJALAN dengan sendirinya...
Kedua
MENJALANKAN kehidupan sendiri...

Ketiga
DIBAWA berjalan...

Perjalanan Pertama :
Semasa dalam kandungan ibu, kita berjalan dengan Ilmu Tuhan. Itu sebab kita tidak merasa susah.
~ sepanjang kita hidup dalam kandungan ibu, kita tidak hadapi sebarang masalah untuk makan, minum dan sebagainya. Sedangkan kita berada dalam 'sarung berair'. Tali pusat sebagai penyambung nyawa kita. Di situlah penghubung sumber makanan, minuman dan sebagainya.

Perjalanan kedua 
Setelah kita lahir kita harus menjalankan sendiri kehidupan kita. Salah jalan mengakibatkan penderitaan.
~ Apabila lahir, kita seolah TERLUPA dengan perjanjian kita dengan Allah. Segala tindakan kita dalam kehidupan seharian kita seolah-olah kita yang tentukan. Situasi ini bukanlah bermaksud hidup kita tanpa perlu melakukan apa-apa. Hanya beribadat kepada Allah SWT semata-mata. Bukan. Segala perlakuan dan tindakan kita sewajarnya kerana Allah SWT. Apabila hati kita menjadi keras akibat warna-warni kehidupan, membuatkan kita melawan kehendak hati dan ketentuanNya.

Perjalanan Ketiga
 
Setelah perjalanan sampai ke batas, kita dibawa berjalan untuk kembali ke asal.
~ Maksud ke batas ialah kita sudah mengenali roh yang ada dalam tubuh badan kita sendiri tanpa dibatasi oleh kulit dan bulu. Roh yang wujud dalam diri kita hanya dibatasi oleh kulit pada jasad kita. Apabila kita mengenali sifat-sifat roh, jasad kita akan melakukan sesuatu tindakan dengan sifat-sifat roh itu sendiri. Jasad kita hanya mengikuti gerakan roh dalam jasad. Gerakan roh dapat dirasai dengan getaran jiwa @ gerak hati. 
Persoalannya...
Perjalanan pertamalah yang terbaik yaitu berjalan dengan Ilmu Tuhan. Soalnya setelah kita dilahirkan ibu, masih adakah Ilmu Tuhan itu pada kita? Jawapannya masih ada dan padanyalah terletak RAHSIA kehidupan kita.

DIA menghidupkan kita di dalam. Mengaliri dam mengisi jalan kehidupan kita dan terbatas pada kulit dan bulu kita. Pembawaannya yang berjalan dengan sendirinya itu bagi kita TETAP ADA. Dia telah ada semenjak kita diadakan. Keadaan keliling kitalah yang menyebabkan kita lupa atau sampai melupakannya.
"Surah An-Nur (Ayat - 35)
Wallahualam...

1 Coretan Lain:

Rumah Kuning on 7/28/2013 6:03 AM said...

Semoga perjalanan kita diredhai Allah.

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template