Feb 25, 2013

Malaysia : Darul Sampah..?

FAKTA : Dalam tempoh setahun, sebanyak 1.8 juta tan sampah dibuang oleh rakyat Malaysia atau purata 1.3 kg bagi setiap penduduk (KLIK DI SINI).

Jika kita lihat di rumah kita, di kedai-kedai makan, di pasar awam dan di mana-mana saja. Pastinya banyak bahan terbuang, khususkan sisa-sisa makanan. Kebiasaan, sisa-sisa makanan ini akan dibuang saja ke tong sampah. Dapatan kajian menunjukkan setiap orang membuang sampah sebanyak 1kg sehari. Malahan, penduduk Malaysia memerlukan keluasan sebesar negeri Perlis semata-mata untuk membuang sampah dalam sehari. Apa akan jadi di masa akan datang...?. Oleh itu, mari kita cuba perhalusi bahawa sampah yang sedia ada untuk kita kitarkan semula. Ini bertujuan kita menghasilkan baja organisme daripada sisa makanan yang dibuang.

Dengan inisiatif Pengerusi JawatanKuasa IPG Lestari di peringkat IPG Kampus Tun Hussein Onn, En Tokiap telah melaksanakan kursus Menyediakan dan Mengolah Efektif Mikroorganisme (EM) dengan kerjasama SWM Environment Sdn. Bhd. Kursus ini dilaksanakan di Makmal Biologi, IPTHO (ISNIN - 25 Februari 2013). Agak menarik kursus ini..




0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template