Feb 18, 2013

KENANGAN : Habib Ali di Batu Pahat

Aku masih ingat. Waktu itu jam 9.00 pagi waktu Mekah. Aku seorang diri ke Menara Jam Besar. Hajat di hati untuk mencari sedikit makanan untuk mengalas perut. Mata melilau mencari D'Saji Felda. Aku berhajat mengisi perut dengan selera Malaysia.
Menara Jam Besar
Sumber : Internet


D'Saji di Mekah.
Sumber : Internet.
Aku disapa
Assalamulaikum Haji..sorang saja..? Aku disapa dari arah belakang. Aku menoleh. Aku tersenyum. Aku menghulur tangan. 

"Wa'alaikumSalam.. Ya sorang saja Haji. Teringin pulak selera Malaysia", balasku kepada seorang yang aku kenali. Mutawwif - yang menjadi "kepala rombongan" sewaktu ziarah luar di bumi Mekah..

Hj Hasanain Sabri
Alhamdulillah, ustaz tersebut bernama Hj Hasanain Sabri. Beliau adalah salah seorang pemuda Malaysia yang ke Tanah Suci Mekah untuk menuntut ilmu secara 'pondok' dengan biaya sendiri. Hampir 5 tahun beliau di sana. Dalam berbual sewaktu menjamu selera bersama dengannya, aku menyebut  bertugas di Batu Pahat. Terus terpacul soalan daripada mulutnya.

"Haji kenal tak Habib Ali..?" tanya Haji Hasanain.

"Maaf, saya tak kenal. Saya berada di Batu Pahat mulai tahun 2011. Siapa tu Habib Ali..?" tanya aku semula.

Beliau menjelaskan seringkas yang mampu. 

"Beliau, ulama besar. Ramai tokoh agama serata dunia yang ke KL akan singgah di rumah Habib Ali di Batu Pahat. Beliau baru meninggal dunia tahun 2010 lalu.," jelas Haji Hasanain lagi.

Allahyarham Habib Ali
Meninggal dunia lebih kurang jam 5.10 petang pada 13 Mei 2010.
Sumber : Internet.
Pusara Allahyarham Habib Ali
Sumber : Internet
Kami berbual lagi. Aku ingin ketahui bagimana corak pengajian beliau di Mekah. Bagaimana pula pembiayaan kehidupannya. Salah seorang guru tempat pengajiannya ialah Al-Habib Umar. Siapakah Al-Habib Umar ini..?
.
AL-Habib Umar
Sumber : FB Hj Hasanain.


AL-Habib Umar adalah keturunan yang ke 39 daripada Baginda Rasulullah melalui salasilah saiyidina Husain Bin Ali bin Abi Mutalib RA dan Saiyidatina Fatimah Azzahrah RA. Semenjak kecil lagi,beliau telah menghafal Al-quran.

Beliau merupakan seorang ahli Hadith yang mencapai taraf AlHafiz,iaitu telah menghafal lebih 100 ribu hadith berserta sanad dan hukum matan.Beliau juga di gelar dengan panggilan Almusnid,iaitu orang yang mampu menghafal menghafal penuh setiap salasilah hadith sehingga Rasulullah.

Beliau juga di gelar Almufassir,iaitu ahli tafsir Al-Quran yang menghafal setiap Asbabulnuzul dan didukung dengan hadith-hadith yang sahih berserta asbabulwurudnya.Al-Habib Umar adalah seorang yang pengdakwah sekaligus seorang ahli sufi yang berjalan teguh di atas landasan Ahli Sunah Waljama'ah.

Tiba di Malaysia
 

Aku cuba mencari maklumat tentang Allahyarham Habib Ali di Batu Pahat. Terdapat beberapa blog yang menceritakan perihal beliau.  DI SINI menjelaskan tentang rumusan perihal Habib Ali daripada  beberapa buah blog.

 Jeddah : Lokasi penempatan jemaah sementara menantikan bas
yang membawa jemaah ke Lapangan Terbang Jeddah
untuk pulang ke tanahair Malaysia.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template