Aug 26, 2012

RKJ 2012 : Menunaikan Haji Ketika Mengandong

Firman Allah SWT: Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (Al-Ankabut: 2-3)

"Cikgu, bagaimana ya situasi jika bawa isteri menunaikan haji yang masih di peringkat awal mengandung?" tanya seorang teman sewaktu berjalan keluar menuju pintu masjid. Suasana ketika itu sedikit gamat kerana semua peserta kursus haji mula keluar masjid. Hal ini berlaku ketika aku ikuti kursus haji beberapa bulan lalu.

Aku dengar pertanyaannya. Aku tersenyum tanpa berkata apa-apa. Aku tak tahu nak jawab. Aku juga tiada maklumat.

"Untuk soalan tu, saya x reti nak jawab la bang. Maaf ya bang. Nanti saya cuba search di internet, kut-kut ada penjelasan tentang itu. Boleh juga kita tanya pada ustaz minggu depan." balas aku.

Gambar : Google

Aku masih ingat lagi soalan itu. Soalan itu membuatkan aku terpinga-pinga kerana tiada jawapan. Yang aku pasti, dalam minda para bakal jemaah haji sudah ternanam bahawa keadaan fizikal perlu sihat dan tahap kesihatan di paras yang memuaskan. Apabila timbul persoalan bawa isteri yang sedang mengandung untuk mengerjakan haji benar-benar menarik untuk aku dapatkan makluman akan hal tersebut.

Baru-baru ini, sewaktu proses mengemaskini laptop, aku 'tersemak' pada webpage yang telah aku "bookmark" pada laptop aku di dalam folder urusan haji. Aku baca semula. Aku teringat wajah teman itu. Baru aku terfikir, tentunya masih ramai pembaca di luar sana yang ingin ketahui akan hal tersebut. Atas dasar perkongsian itu, aku copy n paste saja berkenaan bawa isteri yang mengandung sewaktu mengerjakan ibadah haji @ umrah.

**************************
Sumber : Kemusykilan

Soalan

Saya telah lama mendaftar haji dan masih lagi dalam proses menunggu giliran yang sepatutnya pada 2015. Tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini suami memohon rayuan dari pihak tabung haji untuk pergi awal memandangkan kedua2 mertua & ibu saya yang telah tua akan turut pergi bersama. Baru2 ini saya telah disahkan mengandong antara 2@3 minggu. Dengan ini andai rayuan kami di terima bermakna pada bulan sept nanti kandungan saya berusia 5 bulan. Adakah saya masih dapat meneruskan haji saya.

Jawapan

Wanita yang sedang mengandung tidak dilarang untuk mengerjakan haji. Oleh itu, anda boleh mengerjakan ibadat haji sewaktu sedang hamil.

Walau bagaimanapun, Panel menasihatkan supaya anda meminta nasihat daripada pakar perubatan terlebih dahulu demi menjaga keselamatan diri anda dan juga kandungan.

Jika mereka menasihatkan supaya anda menangguhkan pelaksanaan ibadat haji ke tahun yang berikutnya, maka anda perlu mengikut nasihat mereka bagi menjamin keselamatan diri anda dan juga kandungan tersebut.

Dalam waktu ini, keselamatan diri anda adalah lebih utama daripada mengerjakan ibadat haji tersebut. Wallahu 'alam.


0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template