Aug 21, 2012

BUDAYA MARHABAN : Di Kg Baru, Sri Gading

Sri Gading - 21.08.2012 :

Assalamualaikum Cikgu. Tinnn..tinnn...tinnn. Bunyi hon motorsikal di luar rumah. Bingkas aku bangun dari kerusi sambil meninjau arah luar rumah.

Wa'alaikumusalam. Apa khabar? Sapa aku sambil menghulur tangan menyambut kehadiran Setiausaha JKKK Kg Baru Sri Gading, Batu Pahat.

"Wahh.. macam ada berita menarik je ni", kata aku untuk memulakan perbualan.

"Begini Cikgu. Raya ke-3 nanti kampung kita ni akan buat marhaban dari rumah ke rumah. Cikgu nak join tak?", beritahunya sambil menghulurkan sekeping surat berkaitan hal itu.

Aku menyambut surat tersebut sambil tersenyum. Aku teliti terlebih dahulu surat tersebut, perenggan demi perenggan.

"Bagus ya di kampung ni. Suka saya tinggal di sini. Mesra orang-orang kampung di sini. Tentang hal marhaban ni, terima kasih kerana jemput saya bersama. Sayangnya saya tak dapat ikuti. Barangkali selepas solat hari raya esok, saya sudah bergerak ziarah saudara-mara di Batu Pahat dan terus lajak ke Melaka dan Perak". Aku menjelaskan situasi perjalanan aku.

Teringin juga aku ikuti majlis itu. Dapat juga mengenali penduduk Kampung Baru ni. Malangnya, aku masih punya tanggungjawab pada pihak mertua dan sanak-saudara. Barangkali lain masa ada rezeki jika diizinkanNya.

"Saya harap berlangsung majlis ni dengan jayanya. Tahun ni maaflah ya, saya tak dapat ikuti. Manalah tahu, untuk tahun-tahun hadapan. Jika ada rezeki dapat juga saya ikuti, InsyaAllah. Untung kampung ni sebab ada Setiausaha yang aktif", kata aku sambil senyum pada Setiausaha JKKK Kg Baru Sri Gading.

Sumber : Internet

Itulah budaya yang masih utuh dalam kalangan masyarakat negeri Johor khususnya di kampung-kampung. Awal minggu pertama sudah berlangsung majlis marhaban. Majlis kunjung-mengunjung. Bagi penduduk taman perumahan pula akan berlangsung majlis marhaban selepas penduduknya kembali semula ke taman perumahan. Maklumlah, kebanyak masyarakat taman perumahan akan pulang ke kampung halaman masing-masing. Itu pengalaman aku sewaktu menetap di Kluang hampir 14 tahun.

Bagaimana pula di tempat tinggal anda? Masih diamalkan budaya marhaban ini..?

****************
Entri ini dalam bentuk schedule kerana aku sefamili masih dalam perjalanan mengunjungi sanak-saudara.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template