Mar 15, 2012

SETAHUN : Aku berada di sini

Batu Pahat - 15 Mac 2012, Khamis :

Identiti bandar Batu Pahat

Bandar BAtu Pahat bukanlah asing bagiku. Bandar ini hanya berjarak lebih kurang 75km daripada bandar Kluang. Aku diami di Bandar Kluang lebih kurang 11 tahun iaitu mulai 1997 hingga 2008. Dalam tempoh itu, Bandar Batu Pahat tetap dijengah apabila tiba 'musim shopping'. Kini, bandar Batu Pahat menjadi daerah untuk aku diami demi tuntutan kerjaya.

Indentiti bandar Kluang

Seingat aku, sewaktu cuti semester bulan Mac 2011 adalah proses 'turun dan naik' untuk aku berkhidmat di daerah Batu Pahat. Dalam tempoh proses turun dan naik inilah pelbagai rencam dan karenah yang aku hadapi. Itu semua adalah proses biasa. Allah telah menetapkan bahawa itulah aturan kerjaya aku setelah menamatkan pengajian di UPSI. Dengan usaha yang berterusan, InsyaAllah dengan izinNya, kita akan mampu untuk mendapatkannya.

Setahun yang lalu, 14 Mac 2011 adalah tarikh aku mula mendaftarkan diri di sebuah institusi perguruan. Dalam organisasi tersebut tidak juga menjadi asing bagiku kerana acapkali isntitusi inilah tempat aku berkursus berkaitan ICT. Beberapa orang yang aku kenali dengan panggilan 'encik...'khususnya perihal ICT telah menjadi rakan sejawat aku.

Persekitaran baru..

Seawal aku di Batu Pahat, hampir 8 bulan aku berulang alik ke Tanjung Malim. Setiap hujung minggu atau 2 minggu sekali aku akan memandu hampir 4 @ 5 jam di lebuhraya untuk ketemu isteri dan anak-anak yang masih berada di Tanjung Malim. Setiap hari Ahad, aku akan kembali memandu melalui lebihraya untuk ke Batu Pahat semula.

Panorama di Proton City, Tanjung Malim


Kini, hampir setahun telah berlalu. Cukup pantas masa berlalu pergi. Hampir 3 bulan, anak-anak dan isteri turut berpindah ke Batu Pahat. Semua sekali berkumpul di Batu Pahat. Akibat kesibukan masa dengan kerjaya dan keluarga tidak terasa akan semua ini berlalu dengan pantas sekali.



Hal ini menyebabkan rumah di Kampung Tersusun Batu 3, Temoh hanya menjadi homestay untuk aku sekeluarga apabila tiba musim cuti sekolah dan sekiranya ada kesempatan untuk menjengah ke sana. Setakat ini, ada rakan yang membantu untuk menjengah dan melihat kawasan sekitar kawasan rumah tersebut. Jika rumput panjang dan perlu dipotong atau diracun, beliau akan sms padaku. Jika aku berkata 'Ya', makanya proses memotong rumput atau meracun akan dilakukan. Upahnya hanya dipindahkan dari akaun ke akaunnya secara online sahaja. Aku bertawakkal dan berserah kepadaNya untuk proses ini.



Dalam setahun, hanya berapa kali saja aku mampu
untuk berlabuh punggung di sini..

Setahun sudah aku di sini..... yang telah berlalu dibiarkan berlalu untuk menjadi kenangan yang terindah. Pengalaman yang akan datang, akan terus diharungi walaupun agak berlainan sebagaimana yang telah dilalui sebelum ini. Semua ini menambahkan Warna-warni Kehidupan.

2 Coretan Lain:

Sire Johhny Deep on 3/15/2012 7:44 PM said...

rumah di Kampung Tersusun Batu 3, Temoh

menantimu..... hehe!!!

azlanlin on 3/15/2012 10:47 PM said...

Jika mampu ku angkat rumah ini sebagaimana Istana Ratu Balqis di zaman kerajaan Nabi Sulaiman..pasti sudah diangkat ke mana-mana saja..

hehhehe

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template