Feb 19, 2012

GEMA TALBIAH : Berkumandang di dalam masjid...

19 Februari 2012 - Ahad :

Rentetan daripada fokus yang diletakkan di awal ambang 2012 lalu, aku mula menyusun langkah untuk Mencari Diri. Usaha adalah atas diri kita dengan keizinanNya. Justeru, minggu ini adalah Minggu ke 2 untuk Kursus Haji yang diuruskan oleh Lembaga Tabung Haji di seluruh Malaysia. Kursus ini kebanyakannya diadakan di masjid-masjid utama. Minggu lalu lebih kepada minggu perasmian pelaksanaan kursus itu. Minggu ini bermulalah berkaitan mengerjakan ibadah haji.

Aku juga ikuti kursus tersebut di Majid Jamek di Bandar Batu Pahat. Seawal jam 8.00 pagi, aku dan bersama mem besar sudah bergerak ke Bandar Batu Pahat. Singgah sebentar untuk bersarapan berdua. Anak-anak sudah mula mampu menguruskan diri dengan sarapan yang disediakan di rumah. Alhamdulillah.

Diperingkat awal ini, aku perlu mencari beberapa maklumat berkaitan ibadah haji. Alhamdulillah, aku temui sebuah website Masjid As-Sobirin yang berlokasi di Lembah Keramat, Kuala Lumpur. Pihak pengurusan masjid tersebut sememangnya ikuti era ICT. Slot video rakaman kursus ibadah haji 2011 telah dimuatnaik ke laman web masjid itu.

Anda boleh KLIK DI SINI
~ Penceramah : Drs Sapawi Che Mat

InsyaAllah, aku akan muatturun satu persatu mengikut tajuk dengan penuh kesabaran. Aku akan jadikan DVD untuk tayangan aku sekeluarga. Malahan akan aku berikan kepada beberapa orang rakan sekerja aku yang sedang ikut kursus haji di tempat yang sama dengan aku. InsyaAllah.

Gema Talbiah :

لَبَّيْكَ اَللّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ اِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ لاَيَزِيْدُ عَلَى هَؤُلاَءِ الْكَلِمَاتِ وَاِنَّ عَبْدَ اللهِ بْنِ عُمَرَ كَانَ يَقُوْلُ: كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه والسلام يَرْكَعُ بِذِى الْحُلَيْفَةِ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ اِذَااسْتَوَتْ بِهِ النَّاقَةُ قَائِمَةً عِنْدَ مَسْجِدِ ذِى الْحُلَيْفَةِ اُهَلَّ بِهَؤُلاَءِ الْكَلِمَاتِ

“Memperkenankan panggilan-Mu ya Allah, Memperkenankan panggilan-Mu! Memperkenankan panggilan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu, Memperkenankan panggilan-Mu! Sesungguhnya segala pujian, karunia dan kekuasaan adalah milik-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu!”


1 Coretan Lain:

ckLah @xiiinam on 2/20/2012 7:28 PM said...

Alhamdulillah...semoga saya akan menurut jejak!

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template