Jan 23, 2012

BBQ : Ziarah-menziarahi

Ahad - 22.01.2012 - Batu Pahat :

Alhamdulillah, sementelah berada di Batu Pahat seumpama seluang kembali ke lubuk. Tempat jatuh lagi di kenang, inikan pula tempat bermain. Sewaktu kecil, dengan air parit merah kehitaman yang kelat dan masam itulah tempat berkubang. Dengan sebatang kayu kelapa merentangi parit yang menjadi laluan lau-lintas menyeberangi parit. Itulah kenangan yang takkan luput di minda.

Memori inilah yang menjadi topik perbualan antara seorang bergelar mama dengan anak-anaknya yang mula memahami akan persekitaran kampung. Rancak berbual di dalam kereta. Sesekali berderai ketawa anak-anak apabila ada cerita yang melucukan. Sesekali juga aku mencelah untuk menyedapkan cerita. Itulah perbualan anak-beranak sepanjang perjalanan untuk ke Batu Puteh, Simpang Lima, Batu Pahat.

Seusai Maghrib tadi, kami bergegas untuk tiba ke Batu Puteh tepat pada masanya. Usah ketinggalan dengan apa yang dirancangkan. Inilah masanya anak-anak kenali sepupu dan sepapatnya. Atuk, Wak, Nyai dan Buyut-buyut mereka. Inilah masanya. Gelaran-gelaran yang unik sebegini hanya ada dalam masyarakat Jawa. Anak-anak sungguh bertuah.

Kami tiba, asap berkelun di hadapan rumah. Masing-masing berkerumun di meja hidangan. Ada satay, ada nasi himpit, ada ikan bakar, ada sotong panggang, ada ayam panggang yang memenuhi meja hidangan. Anak-anak mula bersalaman dengan sanak-saudara. Aku dan Mem Besar tidak terkecuali.
Kami menjamah mana-mana yang selesa dengan perut dan selera. Semakin kurang saja makanan di pinggan, ada lagi yang menghantar hidangan memenuhi ruang di tempat kami menjamu selera. Alhamdulillah.

Ada yang ketawa, ada yang bercerita, ada yang menghayun tangan sambil mengipas hasil laut di atas para yang berbara panas. Gamat jadinya dengan hilai ketawa. Itulah kemeriahan sanak-saudara yang mesra dan penuh dengan kasih-sayang. Kasih-sayang yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. Semuanya bergantung pada didikan orang tua-tua demi kelangsungan keakraban saudara-mara. Aku suka akan suasana itu.

Di suatu sudut, sepasang mata memerhati aku menjamah makanan. Senyumannya terukir dengan kedut-kedut di mukanya. Aku membalas senyuman. Mukanya bersih. Malahan, matanya juga meliar sambil memerhatikan gelagat cucu dan cicitnya. Mulutnya terkumat-kamit.

Selesai makan, aku merapatinya. Bertegur sapa. Kami berbual. Suaranya tenggelam dalam keriuhan anak, cucu dan cicitnya. Aku tertarik dengan perbualan kami. Cakap berhemah. Tidak meninggi diri.

Banyak nasihat tentang kehidupan dan amalan sepanjang kehidupan di pentas opera ini. Cukup baik untuk menjadi amalan. Terima kasih Nyai.....

2 Coretan Lain:

sonata anak kancil on 1/23/2012 7:02 PM said...

assalamualaikum - orang Batu Pahat rupanya...waktu2 cuti ni la baru dapat ziarah...sy pun akan menziarah keluarga di Mersing, dalam masa terdekat

ckLah @xiiinam on 1/29/2012 8:36 PM said...

Batu Pahat tu kampung bapa saya (Rengit). Cuti penggal nanti akan ke Jalan Raja Udang. Ada walimah anak maksu saya. Tak sabar jumpa kaum kerabat yang lama huga tak berkumpul...

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template