Jan 9, 2012

ALANG-ALANG : Semoga dipemudahkanNya.

09.01.2011 - Batu Pahat :

Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.
Alang-alang mandi, biar basah.
Alang-alang menggenggam bara api, biar jadi abu.

Peribahasa

Tiga peribahasa ini merangkumi SATU makna. Setiap matlamat yang ingin dicapai, akan diusahakan hingga berjaya. Bersedia menghadapi segala ujian dan rintangan demi matlamat itu. Sekiranya berasaskan niat yang ikhlas dan diperkenankanNya, InsyaAllah, kita akan menikmati kemanisan hasil usaha itu. Sekiranya sebaliknya berlaku, pasti ada kelompongan-kelompongan dalam usaha kita itu yang boleh menjadi iktibar dalam meneruskan perjuangan untuk mencapai matlamat.

Merangka Strategi

Sebaiknya, kita perlu membuat persiapan awal dengan merangka strategi sebelum melaksanakan tindakan ke arah mencapai matlamat.

Berdasarkan sasaran yang telah aku garapkan pada entri terakhir tahun 2011, aku telah mula laksanakan rangka-rangka strategi untuk mencapai matlamat untuk tahun 2012.

Langkah Pertama

Pagi tadi, aku telah menghubungi 'seseorang' berkaitan matlamat itu. 'Seseorang' itu ialah INDIVIDU PENTING yang memberi ucapan perasmian sewaktu majlis penting dalam hidup aku di akhir tahun 2011 lalu. Aku telah membuat catatan sewaktu perbincangan ringkas menerusi telefon. Lantaran itu, aku perlu membuat surat permohonan bertulis sebagai rujukan pihak tersebut apabila tiba masanya nanti. InsyaAllah, segala tatacara surat permohonan itu akan aku patuhi sebagaimana yang pihak tersebut perlukan.

Langkah Kedua

Mem Besar, selaku penyokong yang HEBAT juga mengorak langkah yang seiring demi matlamat yang telah ditetapkan. Petang tadi, urusan pertama Mem Besar berkaitan paspot antarabangsa telah dibuat di Pejabat Emigresen Batu Pahat. Alhamdulillah.

Resit Bayaran

Langkah Ketiga

Setelah itu, Mem Besar bergegas pula ke Pejabat Tabung Haji Batu Pahat untuk meminta no pendaftaran haji yang dibuat tahun lalu. Setakat ini, segala urusan hari ini dipermudahkanNya. Alhamdulillah.

1 Coretan Lain:

ckLah @xiiinam on 1/12/2012 9:07 PM said...

Semoga urusannya dimudahkan Allah...Amin.

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template