Nov 22, 2011

PENCARIAN : Kutemuinya... adakah ianya satu kepastian?

22 Nov 2011 - Selasa :

Pencarian demi pencarian sepanjang perjalanan hidup, pastinya apa yang dicari akan ditemui setelah berusaha, berdoa dan bertawakkal. InsyaAllah. Dia lebih memahami akan kehendak hambaNya.

Kekadang, pencarian "sesuatu" dalam hidup adalah berbeza-beza antara setiap orang. Ada yang mencari harta kekayaan, ada yang mencari kebahagiaan, ada yang mencari kesenangan dan ada yang mencari kesejahteraan hidup di sini dan di sana. Kepelbagaian inilah yang memberikan Warna-Warni Kehidupan. Perbezaan ini jugalah yang membezakan setiap orang di dunia fana ini.

Pencarian terhadap "sesuatu" dalam diri seseorang bergantung pada indikator-indikator tertentu. Hanya yang diberikan indikator olehNya akan menggerakkan isi hatinya untuk mendapatkan pencarian seseorang. Bagi memenuhi pencarian itulah, seseorang akan berusaha tanpa kenal erti jemu.

Aku juga bersyukur kepadaNya apabila menerima indikator tersebut. Indikator itu jugalah menyebabkan pencarian itu bermula. Sepanjang perjalanan dalam pencarian itu, kita akan diuji dengan ujian demi ujian. Kekadang ujian yang diberikan olehNya kepada kita agak berat namun segalanya bergantung kepada kemampuan kita sendiri untuk mengharungi. Dia lebih ketahui akan kemampuan hambaNya.



Pertemuan aku dengan En Misnon, Ketua Kampung Sungai Nibong, Semerah memberikan satu laluan untuk aku memulakan pencarian tersebut. Pencarian yang ditemui itu masih dalam perkiraan dan perhitungan langkah demi langkah. Berasaskan pengetahuan sedia ada aku, pencarian aku itu harus ditelitikan seteliti mungkin agar menepati seperti mana yang aku kehendaki. Hanya dia lebih ketahui segalaNya...

Langkah mula adalah bermula di Batu Pahat...!

Wallahualam....

2 Coretan Lain:

derisjab on 12/04/2011 4:18 PM said...

Apa yang dicari....

Semalam saya tidak mencari tetapi terjumpa En Fuad di rumah kenduri anak bekas tok sidang Pantai.

En Fuad anak seorang pembeli bijih timah melayu di Pantai Remis - suatu ketika dulu.

Ada cerita menarikkah di sana... sesuatu yang istimewa dulu tetapi kini sudah tiada...

derisjab on 12/04/2011 4:18 PM said...
This comment has been removed by the author.
 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template