Oct 27, 2011

CUTI : Memenuhkan pengisiannya

27 Okt 2011 - Khamis : Tanjung Malim

Aku bercuti seminggu sempena sambutan perayaan Depavalli 2011 ini. Mem Besor dan anak-anak hanya bercuti sehari sahaja. Aku perlu memenuhkan masa sepanjang cuti ini agar tidak menambahkan jumlah tahi mata yang sedia ada menimbun.

Kad matrik sebagai pelajar UPSI masih aktif. Aku manfaatkannya. Aku telefon member yang masih bercuti utk pengajian PhD di UPSI. Kebetulannya beliau ada di Perpustakaan Bainun. Aku bergegas ke sana. Ada perkara yang ingin aku pelajari drpnya iaitu tatacara membina model berdasarkan item soalselidik kita. Ini kerana aku akan menjalankan kajian tinjauan yang berasaskan pendekatan kuantitatif. Ini semua untuk seiringkan dengan Misi 5 tahun yang digarapkan dalam entri terdahulu. Klik DI SINI.

Bagi aku, untuk pengajian di peringkat PhD, kekuatan pelajar terletak pada tahap pengetahuan yang tinggi terhadap metodologi kajian. Menjadi trend terkini, pembinaan model dengan memahami proses pembinaannya akan menjadi kekuatan dalam proses viva dan pembentangan jurnal nanti. Justeru aku telah memuatturunkan perisian SPSS Amos v18 untuk aku pelajari di peringkat awal ini. Permulaannya, aku pening dan tidak fahami satu apa benda pun walaupun cuba explore software itu.

Makanya, pertemuan aku dengan sahabat di library dapat memberikan sedikit cahaya untuk situasi itu. Baru aku fahami sepintas lalu sebagai panduan untuk proses ke arah pembinaan model. Namun, aku perlu banyak membaca untuk menguatkan pengetahuan berkaitan metodologi. Aku pinjam beberapa buah buku untuk dijadikan koleksi (duplikasi - harap jangan tiru). Buku terbaru edisi ke3 berkaitan Structural Equation Modeling (SEM) keluaran 2010 telah aku pinjam.
Malam ini, aku expolre di internet. Dengan sedikit teknik dan trick, aku menjelajah alam maya untuk mencari ebook berkaitan buku tersebut. Alhamdulillah, aku peroleh ebook untuk buku tersebut tetapi keluaran edisi ke2.


Itu pun dikirakan OK. Aku tidak perlu lagi duplikasi buku yang dipinjam. Ebook itu aku jadikan koleksi sebagai kitab meneroka ilmu duniawi.

Bagi mana-mana pembaca yang ingin menyambung pengajian di mana-mana peringkat, tahap pengetahuan anda dalam ICT sangat-sangat membantu anda. Oleh itu, tingkatkan tahap pengetahuan dalam ICT bagi memudahkan proses pengetahuan anda......
~ Itu sahaja pandangan aku untuk kali ini.

Anda boleh layari Warna-warni Kehidupan dengan klik DI SINI.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template