Jul 13, 2011

PENDIDIKAN KHAS : Projek Hati Nurani

13.07.2011 - Rabu

Perbualan rancak antara aku dengan sahabat baru yang berpengalaman dalam bidang pendidikan masakini yang belum tersebar luas, benar-benar menarik minat aku untuk meneroka. Beliau sebagai pencetus minda aku untuk terus meneroka isu baru ini. Aku juga berkira-kira untuk terus meneroka untuk menjadi bahan penerokaan kajian di masa akan datang. InsyaAllah.

Isu projek pendidikan tersebut ialah Program Hati Nurani. Program ini sebagai projek khas yang sedang dalam 'projek rintis'. Program tersebut berkaitan menempatkan sekumpulan guru yang bertugas di hospital. Program Hati Nurani ini lebih bertumpukan kepada para pelajar yang berada di mana-mana hospital kerajaan.

Setelah perbualan kami berlangsung beberapa jam, aku terus mencari maklumat ringkas untuk memahami program tersebut. Beberapa maklumat yang dapat dikumpulkan sebagai indikator awal untuk terus meneroka isu pendidikan yang baru.

1. Sumber : Cikgu Rozali

MATLAMAT
Program Hati Nurani bermatlamat memberikan pendidikan kepada pesakit kanak-kanak dan remaja berumur dalam lingkungan 4 - 19 tahun yang menjalani rawatan di hospital bagi satu tempoh masa tertentu bagi meneruskan pembelajaran agar tidak mengalami keciciran dalam memperoleh pendidikan.

2. Sumber : Utusan

Program sekolah dalam hospital

Oleh FARHANA JONI
pengarang@utusan.com.my


dn 01.1 Program sekolah dalam hospital

NOORAINEE Abdul Rahman (kiri) memberi penerangan mengenai program sekolah dalam hospital yang dikenali sebagai Projek Hati Nurani pada sidang akhbar di kediamannya di Kuala Lumpur, semalam.



KUALA LUMPUR 15 April – Yayasan Nurul Yaqeen akan melaksanakan program sekolah dalam hospital bagi mengelakkan pesakit kanak-kanak yang menjalani rawatan jangka panjang tercicir daripada pelajaran.

Isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman berkata, program yang dikenali sebagai Projek Hati Nurani itu akan dilaksanakan dengan kerjasama Kementerian Pelajaran dan Kementerian Kesihatan.

Menurutnya, projek ini melibatkan beberapa fasa dengan fasa pertama dimulakan Jun ini di tiga buah hospital terpilih iaitu Hospital Kuala Lumpur (HKL), Hospital Ampang dan Hospital Serdang.

“Saya terpanggil menubuhkan projek ini setelah mendapati sebilangan besar pesakit berusia antara lima hingga 18 tahun ketinggalan pelajaran mereka ekoran terpaksa menjalani rawatan di wad dalam tempoh yang sangat lama.

“Di samping itu, program ini juga mampu memberi motivasi kepada kanak-kanak untuk meneruskan pembelajaran mereka apabila kembali ke sekolah nanti,” katanya pada sidang akhbar di kediamannya sini hari ini.

Norainee yang juga Penaung Yayasan Nurul Yaqeen berkata, terdapat dua kaedah pembelajaran yang akan digunakan iaitu pertama secara di dalam kelas dan kedua dengan guru bergerak ke katil pesakit.

“Kita mencadangkan seramai 11 guru bertauliah ditempatkan secara tetap di setiap hospital termasuk seorang guru pendidikan khas, penyelia serta guru di peringkat sekolah rendah dan menengah,” katanya.

Rekod HKL pada tahun lalu menunjukkan seramai 932 pelajar menduduki peperiksaan peringkat sekolah dan awam ketika menerima rawatan di wad dengan 812 daripadanya murid sekolah rendah.

1 Coretan Lain:

Anonymous said...

SEMEMANGNYA PROGRAM SEPERTI INI PERLU DIPERLUASKAN KEPADA HOSPITAL HOSPITAL DI SELURUH MALAYSIA. SEWAJARNYA PUJIAN HARUS DINOBATKAN KEPADA PN SRI NORAINEE DAN PN NORZANAH JAMARI ATAS DAYA DAN USAHA SERTA KREATIVIYI DALAM MENJAYAKAN PROGRAM MURNI INI. SEMOGA DILUASKAN DAN DIUPERMUDAHKAN JALAN OLEH ALLAH DALAM MELAKSANAKAN VISI INI. AMIN

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template