Jul 23, 2011

MERANCANG : Proses melaksanakan kata-kata..

23 Julai 2011 - Sabtu :

Program Hati Nurani semakin meluas promosinya di media masa. Semakin kerap diwar-warkan konsep perlaksanaannya. Hakikatnya, hati aku semakin tertarik untuk membuat kajian dalam isu pendidikan tersebut. Beberapa langkah mula telah aku aturkan. Semoga ianya menjadi kenyataan. InsyaAllah.

Langkah satu :

Rezeki aku telah ditentukan olehNya bahawa aku memulakan kerjaya baru di IPTHO, Batu Pahat. Satu ruang lingkup kerjaya baru yang memerlukan ruang masa untuk aku fahami sepenuhnya bidang tugas dan tanggungjawab. Lokasi IPTHO hanyalah berjarak 10km daripada UTHM, sebuah universiti yang paling hampir dengan tempat tinggal aku.

Ketika aku ikuti Latihan Pembangunan Staf di IPTHO
KLIK DI SINI

Langkah dua :

Aku sudah menemui Dr Wan, Timbalan Dekan, Pusat Pengajian Siswazah, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Parit Raja beberapa minggu lalu. Sempat berbual dengan beliau kaedah urusan pengajian peringkat Phd. Asasnya, ada tawaran khas buat para guru yang berminat menyambung pengajian. Setakat ini, terdapat ramai guru dan pensyarah IPG daripada Johor Bahru yang mengikuti pengajian di UTHM. Pelajar boleh mendaftar di bawah Fakulti Teknik dan Vokasional dan melaksanakan kajian pendidikan masing-masing dengan tidak terikat kepada bidang teknik dan vokasional.

Brosur UTHM yang telah aku simpan kemas-kemas.
Azam dan semangat perlu sentiasa MEMBARA...

Setakat ini UTHM sedang menguruskan Ijazah Kedoktoran Pendidikan (EdD). Setelah lulus urusan tersebut, semua pelajar boleh menukar fakulti. Akhirnya, para pensyarah yang tidak berkaitan dengan Teknik dan Vokasional akan menukar kepada EdD. Semoga perbincangan aku dengan Dr Wan menjadi pencetus semangat aku untuk ke arah tersebut.

Langkah tiga :

Aku akan mencuba meloloskan diri dalam ruang lingkup isu pendidikan terkini iaitu Projek Hati Nurani - Sekolah Dalam Hospital. Aku akan berusaha sehingga aku memasuki ruang itu di peringkat KPM. InsyaAllah.

Langkah empat :

Setakat ini, aku sedang merangka dan menyediakan proposal kajian di peringkat Phd. Beberapa bahan bacaan berkaitan Projek Hati Nurani (Sekolah Dalam Hospital) dalam dan luar negara sedang aku kumpulkan. Sementara jangka hayat keahlian Perpustakaan Bainun, UPSI masih aktif, aku manfaatkan sepenuhnya.

Contoh bahan yang sedang dikumpulkan.

Pencarian kajian literatur berkaitan isu itu dikumpulkan satu-persatu. Semoga Allah permudahkan segalanya. Aku berazam untuk cuba melengkapkan pengajian Phd dalam tempoh 2 atau 3 tahun sahaja. Ini adalah azam aku sempena bulan Oktober 2011 yang bakal tiba. Genaplah umur aku menjejak angka 40 tahun!. Walaupun aku agak terlewat, seboleh-bolehnya aku tak mahu terus tertinggal...


Langkah lima :

Aku harus selesaikan urusan konvokesyen pengajian sarjana yang lalu. Urusan yang kelima inilah sebagai langkah utama yang harus didahulukan.
Bersama Si Patung dalam gaya berjubah untuk konvokesyen.

Urusan ini jugalaha sebagai langkah pencetus untuk memulakan langkah-langkah yang seterusnya demi mencari ilmu duniawi. Aku berazam untuk bergelar Dr. Azlan sebelum berumur 45 tahun. InsyaAllah, semoga Allah permudahkan urusan selanjutnya. Amin.........

Bersama rakan-rakan mahasitua yang bakal menghadiri majlis konvokesyen di UPSI.

Tujuan entri ini bukanlah untuk mendabik dada terhadap apa yang dicapai dan yang bakal merancang perancangan untuk digapai. Jauh sama sekali bertujuan sebegitu. Niat di hati sekadar untuk terus membakar semangat untuk terus melangkah ke hadapan dalam bidang pendidikan dan menuntut ilmu duniawi. Juga terus menjadi pencetus kepada rakan-rakan sekeliling untuk terus mencapai impian dalam bidang pendidikan masing-masing.

Juga, semoga aku berkesempatan untuk meneroka dunia akhirat selepas semuanya selesai nanti. Semoga Allah SWT memberikan kekuatan dan semangat yang JITU untuk terus melangkah ke hadapan. Amin...

2 Coretan Lain:

Pak Ngah: on 7/24/2011 6:51 AM said...

:: TAHNIAH... atas kejayaan dan pencapaian dalam majlis konvokesyen UPSI minggu depan...

azlanlin on 7/25/2011 6:46 AM said...

Terima kasih..atas ucapan dan ingatan...

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template