Jul 3, 2011

IMAN : Sabar dan Syukur

Sejak dari bangku sekolah lagi, kita sudah biasa mendengar kata-kata ustaz @ ustazah berkaitan IMAN.
Sabar itu SEPARUH IMAN
(SUMBER Hadis Nabi : Syeikh Abdus Samad Al-Jawi Al-Palembangi (2006) Siyarus Salikin, Jalan para salik untuk mengabdikan diri kepada Tuhan Rabbul 'Alamin -Juzuk 4, p.31)

Apa separuh lagi dalam iman?

Apakah separuh lagi untuk memenuhi iman itu? Pernahkah kita tanya ustaz dan ustazah?

Saiyidina Abdullah bin Mas'ud r.a berkata :

Ertinya : Iman itu dua bahagian. Satu bahagian SABAR dan satu bahagian lagi SYUKUR.
(SUMBER : Syeikh Abdus Samad Al-Jawi Al-Palembangi (2006) Siyarus Salikin, Jalan para salik untuk mengabdikan diri kepada Tuhan Rabbul 'Alamin -Juzuk 4, p.31)

Iman seseorang adalah himpunan kedua-duanya iaitu SABAR dan SYUKUR. Ini kerana setiap perlakuan manusia di pentas dunia ini menghasilkan dua kesan hasil sesuatu perlakuan/tingkah laku. Kekadang perlakuan manusia menghasilkan mudarat di dunia dan di akhirat dan kekedang menghasilkan manfaat di dunia dan di akhirat.

Atas dasar itu, apabila ditimpa sesuatu mudharat, kita seharusnya bersabar. Sebaliknya, sekiranya memperolehi sesuatu manfaat (kebaikan), sebaiknya adalah bersyukur kepadaNya.

Ini kerana, sabar merupakan permulaan bagi seseorang yang mengikuti jalan ini sepertimana yang diperkatakan oleh Syeikh Ibnu Raslan :

Ertinya : Permulaan segala maqam itu ialah sabar terhadap kehendak Allah Ta'ala, pertengahan segala maqam itu ialah redha terhadap kehendakNya dan kesudahan segala maqam itu ialah setiap manusia semata-mata mengikuti kehendak Allah SWT dan ikhtiarNya atau pilihanNya.

Sebagai rumusannya, setiap perjalanan hidup kita di pentas kehidupan bergantung pada tindakan dan perlakuan kita. Sekiranya yang dilakukan mendatangkan mudarat, maka kesannya adalah mudarat pada diri kita dan orang lain. Jika perlakuan kita memberi manfaat, makanya mendatangkan kebaikan buat diri kita dan org sekeliling kita.

Namun demikian, perjalanan hidup kita juga bergantung pada kesan perlakuan orang sekeliling kita sama ada perlakuan mereka mendatang kesan mudarat atau manfaat. Itulah indahnya WARNA_WARNI KEHIDUPAN. Akhirnya, segalanya bergantung pada kita untuk menyesuaikan diri dalam apa jua situasi. Pengamalan konsep SABAR dan SYUKUR menjadi tunggak keutuhan peribadi dalam mengharungi kehidupan kita. Percayalah bahawa ada HIKMAH yang tersembunyi yang dianugerahkan olehNya kepada kita.. Kepercayaan itu wujud apabila kita menjadi manusia yang berfikir...

Pesanan saya:

~ HIDUP bukanlah untuk mengeluh dan mengaduh tetapi hidup adalah untuk MENGOLAH HIDUP.... wallahualam.....

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template