Jul 17, 2011

DURIAN berlaukkan nasi

17 Julai 2011 : Ahad

Durian yang ada masih berbaki. Sebiji saja lagi setelah beberapa biji yang lainnya diratah begitu saja. Durian dapat dimanfaatkan dengan pelbagai cara mengikut citarasa masing-masing.

Teringat aku sewaktu kecil-kecil dulu. Arwah ayah @ emak akan meminta abang-abang aku mengopek beberapa biji durian. Ulas durian akan diletakkan di dalam pinggan. Sungguh menyelerakan. Dalam pada mengopek, ada juga tangan-tangan penonton di sekeliling sesi mengopek durian itu yang menyelinap ke arah pinggan yang berisi ulas-ulas durian.

Kopek durian perlukan skill tersendiri.

Ehem..ehem.. terdengar suara yang berdehem dari mana entah datangnya. Tangan-tangan yang menyelinap kembali tertarik ke belakang. Ulas-ulas durian semakin membukit di dalam pinggan. Kakak aku pula akan mencedok nasik ke dalam pinggan adik-adiknya. Semuanya terhidang.

Emak masih sibuk memerah kelapa untuk mendapatkan santan pekat. Gula pasir menimbun di dalam piring. Air garam juga terhidang. Inilah makanan yang membangkitkan selera apabila tiba musim durian. Makan ramai-ramai dengan adik-beradik yang ramai.

Beberapa ulas durian diletakkan dalam pingan nasi masing-masing. Abang-abang yang bijak mula memicit-micit ulas durian. Tujuannya mencari ulas durian yang berbiji 'kesit'. Isinya banyak. Adik-adik yang masih 'nangoi' memerhati saja untuk sesi pembelajaran.

wow..menyelerakan!

Sesudah ulas durian yang dipilih tercatuk dalam pinggan, masing-masing mula membuat pilihan mengikut selera tersendiri. Ada yang memilih santan yang berlemak masin atau air garam semata-mata sebagai kuahnya. Gula pasir pula ditabur di atas nasi di dalam pinggan. Proses menggaul sungguh menarik.

Proses menggaul durian + nasi

Setiap orang dengan keletah masing-masing. Ada yang melecetkan isi durian daripada bijinya, kemudian digaul pada nasi yang berlembab air santan @ air garam. Ada juga yang menggaul terus isi durian yang masih melekat pada bijinya dengan nasi yang berlembab. Digaul kemas-kemas sehingga terkeluar isi durian di celah-celah jari. Nasi mula melekat di jari-jari yang menggaul. Feel dan keletah itulah memori yang terindah.

Kaedah nasi durian sebegini masih aku amalkan. Malam ini, aku merasainya seorang diri dengan buah durian daripada Segamat. Adakah anda juga memiliki kaedah tersendiri untuk memakan nasi dengan durian mengikut amalan masing-masing? Mari kita kongsikannya..

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template