Jul 25, 2011

BERTANYA vs JELASKAN : Mengelakkan kekhilafan

25 Julai 2011 - Isnin :

Alhamdulillah, setelah selesai bersarapan dengan rakan lama (En. .........) yang bertugas sebagai pensyarah di Fakulti Pengurusan dan Ekonomi, aku menuju ke Perpustakaan Bainun, UPSI. Dua belas buah buku aku galas ke kereta. Buku-buku itu lebih berkisar kepada Kajian Kualitatif. Satu perkara baru untuk aku. Sebelum ini, aku lebih berfokus kepada Kajian Kuantitatif.

Tiba-tiba Miss Berry aku berbunyi...

Bertanya : Assalamualaikum En Azlan..
Jelaskan : Wa'alaikumusalam. Saya bercakap. Silakan....
Bertanya : Saya En.... daripada Unit Akademik, UPSI.
Jelaskan : Ok...ada apa-apa ke Encik?

Bertanya: Saya ingin bertanya, adakah En Azlan pemegang kad OKU? Saya perlukan penjelasan tentang 'Kod 3' seperti dalam data di tangan saya ini.

Jelaskan : Ya, saya pemegang Kad OKU...tapi kenapa Encik?

Bertanya: Begini....'kod 3' adalah untuk kecacatan fizikal. Maka, ada dua perkara. Pertamanya, adakah Encik Azlan perlukan apa-apa bantuan sewaktu menaiki pentas dalam sesi konvokesyen esok?. Keduanya, saya perlu mendapatkan makluman tentang Encik Azlan kerana kemungkinan Canselor (Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun) atau Naib Canselor (Profesor Dato' Dr Aminah) untuk bergambar dengan pelajar OKU yang menerima ijazah pada Majlis Konvokesyen nanti.
Jelaskan : Benar dalam data yang ada pada saudara tersebut. Saya pemegang kad OKU untuk kecacatan fizikal khususnya kecacatan sejak lahir pada kaki saya. Jika dilihat secara kasar, tidak ramai orang akan menyedari kecacatan saya ini. Sekiranya diamati secara teliti, ramai akan ketahuinya apabila sewaktu saya berjalan. Ciri-cirinya ialah, kaki saya............................(penjelasan secara jelas). Makanya, untuk persoalan pertama saudara, saya tidak memerlukan kerusi roda atau bantuan sesiapa sewaktu saya menaiki pentas di majlis konvokesyen itu kerana alhamdulillah, saya masih mampu untuk menyelesaikan tanggungjawab saya secara kendiri. InsyaAllah untuk setakat ini. Berkaitan persoalan keduanya, saya ucapkan terima kasih atas penghargaan dan saya dengan rasa rendah diri menyerahkan semula hal itu kepada pihak pengurusan majlis konvokesyen khususnya hal bergambar itu. Saya sekadar mengikut ketentuan yang telah ditentukan oleh pihak pengurusan majlis tersebut. Walau bagaimanapun, diharapkan pihak UPSI dapat memaklumkan terlebih awal kepada saya berkaitan hal bergambar itu semoga terlaksana apa yang dirancangkan...

Bertanya : Ok, terima kasih En. Azlan kerana memberi penjelasan tentang persoalan yang saya utarakan. TAHNIAH, saya ucapkan untuk majlis konvokesyen esok hari.

Jelaskan : Sama-sama

Banner Majlis Konvokesyen UPSI 2011


*******************************************
Cuba kita perhatikan sekeliling kita. Berapa ramai yang bersedia untuk bertanyakan terhadap sesuatu perkara untuk mendapatkan penjelasan sebenar. Malahan lebih ramai yang akan membuat persepsi dan keputusan awal sebelum mendapatkan penjelasan sebenar tentang sesuatu perkara. Saya benar-benar memuji tindakan pegawai pengurusan majlis konvokesyen.

Alhamdulillah kerana :
1. Semoga majlis konvokesyen esok hari berlangsung dengan jayanya.... InsyaAllah!
2. Juga aku bersyukur kepadaNya kerana telah diberi kemampuan olehNya untuk mengharungi lautan ilmu peringkat sarjana dengan jayanya walaupun pelbagai kisah suka dan duka yang terpaksa ditempuhi bersama keluarga tersayang... Alhamdulillah..

1 Coretan Lain:

yuhazlina on 7/26/2011 8:31 PM said...

Tahniah Cikgu Azlan

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template