May 22, 2011

PASRAH : Mencari redhaMu..

Sepanjang perjalanan hidup kita lalui, pastinya banyak onar dan belukar yang terpaksa kita rempuhi. Ada yang mudah dan yang payah dan ada yang sangat sukar untuk diterima dek akal dan emosi kita. Itulah dinamakan hidup ini adalah pentas ujian untuk diri kita.

Semakin banyak ujian dan semakin berat laluan yang kita tempuhi, semakin gagah dan kental jiwa dan minda kita menempuhnya. Adakalanya, termempan kita terhadap ujian yang dilalui. Terduduk dan mengenang nasib yang menimpa. Ketika ini akur;aj bahawa kita ini tidaklah sekuat mana melainkanNya. Hati terdetik dan berdetik untuk menyembahNya. Dikala ini jugalah, kita mulai hilang kepercayaan pada orang sekeliling kita. Itu semua adalah proses biasa ke arah kematangan hidup dan mencari redhaNya...

Tatkala terasa lemah, sudahkah kita memohon kekuatan padaNya?


Sebagaimana janji Allah s.w.t. dalam surah Al-Baqarah,

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. …”
[Surah Al-Baqarah, 2: 286]
Tatkala diri kita diuji, berbaliklah kita kepadaNya. Baiki semula laluan hidup yang telah kita redahi. Ada hikmah disebalik itu. Sentiasakan basah bibir kita dengan zikir padaNya. Ucapkanlah "Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun"(sesungguhnya kami milik Allah, dan kepadaNya jualah kami akan dikembalikan)

Firman Allah dalam kitabNya,

" Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, "Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun"(sesungguhnya kami milik Allah, dan kepadaNya jualah kami akan dikembalikan). Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk."
[Surah Al-Baqarah, 2: 155-157]
ps: tatkala diuji, kita digalakkan menyebut, '"Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun"(sesungguhnya kami milik Allah, dan kepadaNya jualah kami akan dikembalikan). bukan hanya ketika berlakunya kematian, seperti tanggapan sebahagian di antara kita.


1 Coretan Lain:

Jutawansawit on 5/24/2011 9:20 PM said...

Segala ujian & dugaan pada kita mempunyai hikmah disebaliknya. Allah maha mengetahui....

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template