Feb 28, 2011

STRESS : Tekanan atau ujian?

28.02.2011 - Isnin :

Salam sejahtera buat pembaca sekalian.

Hari ini, saya tertarik untuk berkongsi situasi berkaitan stress. Rata-rata, masyarakat kini sentiasa berhadapan dengan situasi stress. Stress boleh wujud dalam perbagai sudut. Persekitaran tempat kerja, situasi kerja, perhubungan sosial, tuntutan kehendak kendiri (melampaui batasan Uthopia) dan pelbagai lagi.

Dalam hal ini, tuntutan yang pelbagai sama ada di luar dan dalam diri sendiri sememangnya boleh menimbulkan stress. Namun, situasi ini bergantung pada kemampuan diri kita menanganinya. Semakin tabah dan gigih kita menghadapinya, maka semakin utuh dan tekal kestabilan emosi dan jiwa kita dalam mengharungi kemelut yang sedang kita hadapi.

Justeru, saya ingin berkongsi pandangan deangan semua pembaca. Terdapat satu teori barat dalam situasi kita menghadapi tekanan/stress ini. Person-Invironment Fit Theory. (P-E Fit Theory).

Ringkasan Teori P-E Fit dalam powerpoint yang disediakan untuk proses Viva yang tak tahu bila tarikhnya.

Teori inilah yang saya gunapakai dan menjadi tonggak dalam kajian saya. Teori ini menjelaskan bahawa kita akan sering mencari titik keseimbangan dalam mengharungi kehidupan seharian kita. Apabila tuntutan persekitaran lebih meningkat berbanding dengan kemampuan diri kita, makanya kita akan berasa sangat tertekan. Semakin kita biarkan dan mengelak situasi itu, tekanan akan lebih menjadi-jadi. Berbeza pula sekiranya kita mampu mengharungi sesuatu kemelut dengan pelbagai daya usaha, InsyaAllah, kita akan mencapai titik keseimbangan itu. Ini semua adalah teori barat.

Berasaskan teori ini, kekuatan jiwa dan personaliti kita memainkan peranna penting dalam menangani situasi stress. Hal personaliti ini, pernah saya gambarkan dalam entri terdahulu bahawa umpama JIWA MASUK AIR. Klik di SINI. Kita mampu seimbangkan diri kita dalam apajua keadaan yang sedang kita hadapi.

Mari kita renungi semula. Ujian-ujian kehidupan yang kita hadapi adalah ujian daripadaNya. Allah SWT berfirman yang bermaksud "Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta". (Al-Ankabut: 2-3). Rujuk di SINI.

Secara umumnya, Allah s.w.t. menimpakan bala dan musibah kepada seseorang kerana tiga sebab, sesuai dengan jenis orang yang ditimpa musibah tersebut.

Pertama: Andainya Allah s.w.t. menimpakan musibah dan bala kepada golongan musuh Allah s.w.t., dan golongan yang bersikap sombong dengan Allah s.w.t., dari kalangan orang-orang kafir dan golongan fasiq, maka ia merupakan suatu bentuk azab dan siksaan dari Allah s.w.t. yang dikenakan kepada mereka di dunia lagi.

Kedua: Andainya Allah s.w.t. menurunkan musibah kepada orang-orang mu'min yang kurang beradab di hadapan Allah s.w.t., dengan melakukan pelbagai maksiat, maka ia merupakan peringatan buat mereka supaya mereka kembali kepada Allah s.w.t., dan kembali beradab di hadrat Ilahi s.w.t. dengan mengamalkan segala suruhan dan meninggalkan segala larangan-Nya. Ia merupakan suatu kenikmatan dalam kesulitan.

Ketiga: Andainya Allah s.w.t. memberi musibah kepada golongan khawas (orang-orang soleh) atau golongan khawasul-khawas di kalangan hamba-Nya, yang sentiasa menjaga adab dengan Allah s.w.t., maka musibah tersebut merupakan pintu-pintu untuk meningkatkan darjat mereka di sisi Allah s.w.t., dengan kesabaran mereka.

Hakikatnya, orang yang bijak lebih suka ditimpa dengan ujian kesusahan dari ujian kesenangan kerana kesenangan lebih cenderung untuk menjadikan kita lupa diri manakala ujian kesusahan sering saja menyedarkan kita tentang kelemahan diri.

Tamsilan isu ini menjelaskan bahawa kita seharusnya menyedari hakikat kelemahan diri dan mula merasa perlunya pada bimbingan Ilahi. Ketika itu kita mulai mendaki anak-nak tangga untuk mendekati Allah SWT. Ini adalah salah satu pintu hidayah (ujian) untuk kita kembali merasa diri sebagai hamba. Kita semua adalah hambaNya dan seharusnya kita berusaha sedaya mungkin dalam apa jua keadaan. Malahan, kita juga harus bersedia dengan apa jua kemungkinan yang bakal berlaku. InsyaAllah.

Bersamalah kita RENUNGI diri untuk lebih mengenali diri sendiri. Acapkali, kita lebih gemar mengenali diri orang lain berbanding mengenali kekuatan dan kelemahan diri sendiri. Namun, ada juga ramai yang berpendapat bahawa dengan mengenali orang lain, kita mampu kenali diri sendiri. Ini seumpama cermin diri. Boleh baca entri lama saya dengan klik DI SINI dan DI SINI.

Wallahua'lam.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template