Jan 27, 2011

Di manakah KEJUJURAN? : Aku, kamu, dia, mereka dan kita?

28.01.2011 - Jumaat :

Pernah kita dengar perbualan sebegini? :

1. Maaf, aku sudah tidak percaya sama kamu! Kamu TIDAK JUJUR...
2. Aku kecewa kerana kepercayaan aku sudah hilang terhadap kamu. Kamu TIDAK JUJUR!

Apa itu KEJUJURAN?

Kejujuran atau jujur bermaksud benar, sesuatu perkara, pernyataan, kata-kata atau perbuatan yang benar, kebenaran, tiada penipuan atau dalam erti kata lain yang lebih mudah adalah tidak menipu, tiada penipuan berlaku sama ada di dalam perbuatan, tingkah laku , pernyataan atau tutur kata... (Lihat DI SINI).

Lihatlah sekeliling kita termasuk dalam diri kita sendiri. Adakah nilai kejujuran wujud secara menyeluruh? Aku terfikir akan hal ini apabila menghadapi satu situasi akibat kesan dentuman kuat yang berlaku pada minggu lepas. Klik DI SINI.

Apa cerita ni?

TV LCD Sony tidak keluar gambar. Tiada suara. Rosak!. TV perlu dihantar ke kedai baiki alat elektrik, seorang lelaki muda Melayu sebagai tauke. Aku bangga. Pekerjanya pula daripada Bangladesh yang menjadi juruteknik pembaikan alatan elektrik. Hanya dua orang dalam kedai itu. Aku mencatatkan nombor telefon pada kertas. Beberapa hari berlalu, TV itu tidak dapat dibaiki seperti dimaklumkan oleh taukenya melalui telefon. Ini kerana papan panel dalam TV itu rosak teruk. Jika mahu diganti, hanya wakil Sony yang boleh membaikinya dengan kos melebihi RM500.00. Ok, aku faham akan situasi itu.

Sumber : Sumbangan Pokcik Google.

Aku masih membiarkan TV di kedai kerana taukenya akan cuba mencari alat ganti itu. Beberapa hari berlalu lagi. Diam menyepi. Tiba-tiba aku mendapat panggilan telefon daripada jurutekniknya. "Abang, boleh datang kedai sekarang? Ada mau cerita la." suara jurutekniknya melalui corong telefon. Aku segera ke kedai. Taukenya tiada, hanya juruteknik seorang saja.

"Abang, ini TV mau hantar pada wakil SONY. Harga lebih RM500.00, macam tauke sudah cakap." kata juruteknik untuk menjelaskan situasi.

"Ok..jadi?", tanya aku.

"Abang boleh ambil ini TV dan hantar itu kedai. Tapi, kalau abang mau saya jugak repaire, saya ada kawan boleh kasi hantar itu board (papan panel) dari SONY. Itu harga cuma RM300.00. Kalau abang mau, saya boleh kasi telefon saya punya kawan. Dia boleh hantar esok. Saya boleh kasi pasang", jelasnya lagi.

"Ok. Kamu repaire. Apa-apa hal telefon saya", balas aku.

Oooo..macam tu pulak?

Keesokannya dalam jam 2.00 petang, aku mendapat panggilan telefon daripada juruteknik itu. Dia meminta aku datang ke kedai dengan segera. Aku terus ke kedai itu, hanya juruteknik sahaja yang ada. Taukenya tidak ada lagi di kedai itu. Mungkin waktu rehat/makan. Juruteknik itu menjelaskan hal harga papan panel yang berharga RM300.00 perlu dijelaskan. Perlu buat tambahan RM30 untuk kos upahnya. Makanya, aku membayar sebanyak RM330 untuk harga pembaikan itu.

"Abang, jangan cerita sama tauke. Kalau tauke tanya, saya cakap abang sudah ambil itu TV mau hantar sama SONY. Abang juga tau, jika hantar sama SONY, itu harga lebih RM500.00. Ini cuma RM300 saja." jelasnya.

Aku tidak berdecit walau sepatahpun. Aku mengangkat TV dan masukkan dalam kereta. Balik rumah. TV dipaang, gambar dan suara sudah boleh digunakan kembali. Hingga sekarang, aku masih belum dihubungi oleh sesiapa berkaitan TV itu khususnya tauke kedai membaiki alat elektrik.

Mari kita kupas-mengupas..

Tentang watak dan perwatakan dalam cerita ini.

1. Watak aku. -
~ Adakah terlalu jujur dan percaya?
~ Adakah tergolong dalam kumpulan tidak jujur juga?
~ Adakah mementingkan diri sebagai pengguna?
......mungkin para pembaca ada pandangan dari persektif lain?

2. Watak juruteknik :-
~ Adakah tidak jujur?
~ Adakah mementingkan diri?
~ Adakah bijak mengambil peluang?
......mungkin para pembaca ada pandangan dari persektif lain?

3. Watak tauke :-
~ Adakah terlalu percayakan pekerjanya?
~ Adakah terlalu jujur?
......mungkin para pembaca ada pandangan dari persektif lain?

Inilah sebahagian dalam kalangan kita. Di manakah kejujuran... aku, kamu, dia, mereka dan kita?

Artikel asal daripada Warna-warni Kehidupan.


1 Coretan Lain:

derisjab on 2/04/2011 4:00 PM said...

Bila saya berhadapan dengan situasi ini, saya selalu set saya perlu buat pilihan - repair atau tidak..

Kalau ia, saya akan akur dan tak banyak cakap; Kalau tak berapa berminat nak repair, saya tanya abis dan ketatkan perjanjian.. Kalau dia mau ok, kalau tak, saya balik dan tak mau buang masa.hakikatnya peniaga sekarang terutama yang tamak.. hari-hari asyik memikirkan keuntungan duniawi sahaja.. Betul tak ?

Kita akan terkena juga tapi itu lah hakikatnya.

..gbpencen..ada tv biasa je..

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template