Nov 12, 2010

PULAU BESAR, MELAKA : Apakah misterinya?

11.11.2010 - Khamis :

Asalnya, pada cuti hujung minggu ini aku telah meletakkan sasaran untuk melaksanakan perjalanan destinasi ke sebuah pulau di Melaka. Namun, aku terpaksa membatalkan perancangan itu setelah anak-anak menyerahkan sekeping surat berkaitan aktiviti di sekolah mereka pada hujung minggu ini. Pembatalan ini kerana aku mendahului aktiviti anak-anak iaitu khususnya berkaitan urusan Hari Anugerah Cemerlang di sekolah mereka. Aku mematikan hajat ini.

Pada peringkat awal perancangannya, aku tertarik dengan penceritaan rakan-rakan baru yang aku temui di Ipoh pada minggu lalu. Lantas, pada malam harinya, aku membuat sedikit semakan berkaitan tempat arah tuju ke sebuah pulau di Melaka melalui internet. MasyaAllah, aku berasa kagum untuk aku mengunjungi lokasi itu. Lokasi itu ialah Pulau Besar Melaka.

Rakan-rakan baru yang aku temui di Ipoh baru-baru ini. Visi yang mereka bawa ialah
Pertubuhan Bani Jawi dan penubuhan Ma'ahad Tahfiz di Pulau Besar, Melaka.


Hasil semakan itu, terdapat beberapa kisah pengalaman langsung beberapa orang penjejak yang pernah ke Pulau Besar itu. Pengalaman mereka agak menarik perhatian aku. Kebetulan pula pengalaman unik yang telah mereka lalui dititipkan dalam bentuk catatan penulisan di dada blog masing-masing. Aku sungguh tertarik. KLIK DI SINI.

Jeti di Pulau Besar, Melaka.

"Tidak seperti pulau-pulau peranginan lain yang pernah saya kunjungi, Pulau Besar mempunyai keunikannya yang tersendiri. Minda dan tubuh badan yang lesu terasa segar bila diselimuti bayu laut yang mendinginkan. Jalinan muzik ombak yang menghempas pantai nyata lebih mengasyikkan dari lagu-lagu popular yang berkumandang di corong-corong radio." hasil tulisan penulis itu.




Sebagaimana catatan penulis itu, terdapat beberapa tempat yang menarik di Pulau Besar iaitu :

1) Tasik Biawak (Komodo)
2) Gua Yunus
3) Perigi Tempayan Pecah
4) Perigi Bunian
5) Makam Bersaiz Panjang dan lain-lain lagi.

Selain itu, ada juga beberapa pantang-larang yang harus diikuti dan dipatuhi iaitu :

1) Jangan bawa atau minum arak ke pulau ini.
2) Jangan bawa atau makan daging babi atau anjing ke pulau ini.
3) Jangan lakukan aktiviti maksiat di pulau ini.
4) Jangan berniat jahat, cakap besar, berlagak atau bodoh sombong.

Para pengunjung tidak perlu bimbang berkaitan makanan yang boleh dijamah di Pulau Besar itu. Ini kerana, jika kita tidak membawa bekalan makanan ke sana, masih terdapat wakaf yang menyediakan sarapan pagi, makan tengahari, minum petang dan makan malam secara percuma pada setiap hari. Menunya adalah ‘masakan mamak’ dan bergantung pada bilangan pengunjung yang terdapat di Pulau Besar pada hari tersebut. Kebiasaannya pada waktu puncak seperti hujung minggu, mereka akan memasak kari kambing.

Anda boleh layari LAMAN INI dan LAMAN INI juga LAMAN INI untuk mendapat sedikit sebanyak info berkaitan di Pulau Besar, Melaka.

Kesimpulannya, gabungan penelitian hasil penceritaan rakan yang aku temui di Ipoh dan pembacaan aku berkaitan pengalaman langsung salah seorang pengunjung di Pulau Besar itu, hati kecil aku tetap berkata, InsyaAllah, aku akan ke sana jua. Kenapa dan mengapa aku ingin ke sana, aku sendiri belum pasti. Pasti ada sesuatu yang akan aku temui di sana. InsyaAllah. Wallahualam.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template