Oct 11, 2010

Pemimpin NGO : Ciri Berkualiti


Tahukah anda apakah nilai-nilai yang patut ada pada seseorang N.C.O./
Pegawai ?

Pada pandangan saya seseorang N.C.O. / Pegawai harus mempunyai satu matlamat iaitu melahirkan individu-individu iaitu ahli SJA yang berkualiti dari segi fizikal, mental serta emosi dan dapat membawa sekolah/divisinya kearah kecemerlangan .

Berikut adalah kualiti-kualiti pada diri seorang N.C.O. / Pegawai : -

1. DISIPLIN

"Leadership Through Example" = Kepimpinan melalui teladan

Sebagai seorang N.C.O. / Pegawai kita harus sentiasa mencermin diri . Semua aspek diri kita seperti Pakaian Seragam ,kelakuan , tutur kata ini memainkan peranan penting dalam membina imej N.C.O./ Pegawai . Sebagai seorang N.C.O. / Pegawai kita harus tegas dan adil dengan keputusan dan pendirian .

2. SIKAP YANG POSITIF

" Think Postif ( + ) "

Sebagai seorang N.C.O. / Pegawai kita harus berfikiran postif dalam segala kerja dan aktiviti yang kita lakukan. Pandangan atau tanggapan negatif harus dikikis dari diri kita . Sikap Positif juga merangkumi sikap bertanggungjawab , sifat kepimpinan , keyakinan diri , tidak emosi , sedia belajar dan yang paling penting sekali sifat tidak angkuh .

3. DEDIKASI

"Don't think what you can get but think what can you give the organisation"

Sebagai seorang N.C.O. / Pegawai kita sentiasa harus sedia mengorbankan masa, tenaga dan wang. Jangan sekali-kali berfikir bahawa ini adalah satu kerugian pada diri sendiri tetapi anggaplah ini adalah satu bentuk sumbangan kepada generasi muda dan masa depan SJA.

4. MOTIVASI

"YES, You Can!"

Kita sendiri harus sentiasa bersemangat dan bermotivasi tinggi . Sentiasa memberikan galakkan dan kata-kata perangsang bagi menaikkan semangat ahli-ahli pada masa-masa mereka memerlukannya.

5. DINAMIK

Kita seharusnya sentiasa penuh dengan idea-idea yang dinamik , baru dan tidak kehabisan sumber pengetahuan . Dengan cara inilah ahli-ahli kita tentu tidak akan rasa jemu .

6. KEMAHIRAN

Kemahiran amat penting pada diri seorang N.C.O. /Pegawai . Bukan sahaja kemahiran Pertolongan Cemas , Rawatan Rumah atau Kawad Kaki tetapi kemahiran-kemahiran tambahan seperti penggunaan teknologi IT,berceramah, bermotivasi, bersukan,permainan dan sebagainya .

7. PENGETAHUAN

"Knowledge is Power"

Akhir sekali pengetahuan. Pengetahuan boleh diperoleh dimana-mana sahaja . Buku , majalah , internet dan sebagainya adalah pengetahuan yang biasanya boleh diperoleh dengan mudah . Tetapi pengetahuan yang paling penting adalah perasaan dan permintaan ahli-ahli kita . Walaupun umur kita mungkin meningkat tua atau telah lama meninggalkan sekolah namun kita harus "update" pengetahuan kita tentang kehendak remaja pada zaman sekarang .

Adakah ANDA mempunyai semua KUALITI di atas ?

Sekiranya TIDAK masih belum TERLAMBAT, segeralah bertindak sebelum TERLEWAT.

Sumber : St John Ambulance, Perak.


0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template