Oct 10, 2010

GASING : Menurunkan skill pada anak

10.10.10 - Ahad :

Gasing adalah salah satu jenis permainan rakyat yang telah ditelan zaman modenisasi (Klik DI SINI). Makanya, kita yang pernah terlibat dan melalui zaman itu seharusnya menurunkan skill itu pada anak-anak kerana ianya adalah suatu permainan tradisional nenek-moyang kita. Jika bukan kita yang akan mewarisi permainan itu pada generasi anak-anak kita..siapa lagi?

Contoh gasing masa kini.

Aku masih ingat sewaktu zaman kanak-kanak aku dulu. Aku teringat lagi bagaimana arwah ayah mengajar membuat gasing sendiri. Walaupun beliau seorang yang tidak berpendidikan tinggi dan hanya bekerja sebagai nelayan pinggir pantai untuk sesuap nasi, didikannya pada anak-anak berkaitan pendidikan sangat bermakna. Konsep pendidikan secara formal dan informal amat melekat dalam jiwa anak-anaknya. Walaupun tegas dan garang, semuanya masih terpahat di minda.

Aku dan abang aku diarahkan memotong dahan batang jambu batu yang bersaiz besar di belakang rumah. Kami diajar membentuk lakaran saiz gasing yang sesuai dengan tangan sendiri dan membentuk bujur sebelum memasukkan paku. Cara melicinkan badan gasing juga ada skill tertentu menggunakan parang panjang yang tajam. Seingat aku, hujung parang dicucuk ke perdu akar pokok kelapa agar boleh dihenjut ke atas dan ke bawah. Henjutan ini membolehkan badan gasing yang telah terbentuk untuk proses melicinkannya. Suatu skill yang sangat kreatif. Aku bangga akan kemahiran yang diajarkan oleh arwah ayah aku.

Aku perturunkan skill melilit tali pada gasing plastik agar tidak terburai.
Penggunaan rambu di hujung tali ada tujuannya.


Cara memasukkan paku pada badan gasing juga memerlukan skill yang teliti supaya paku itu menembusi separuh badan gasing secara tegak. Ketegakan kedudukan paku akan membuatkan gasing tersebut berputar ligat dan berdegung. Manakala, mata paku pula memerlukan ketajaman yang menggerunkan rakan sepermainan. Ini bertujuan untuk memecahkan gasing rakan-rakan lain. Pecah atau sompeknya badan gasing rakan adalah suatu kejayaan dalam permainan gasing.

Ibu bapa perlu bersedia untuk berhadapan dengan soalan-soalan
yang di luar jangkauan minda kita.


Cara melembutkan tali pengikat badan gasing juga memerlukan skill tertentu untuk proses itu. Seingat aku, tali gasing perlu direndam semalaman dalam air. Proses menggosok untuk melembutkannya sangat kreatif. Kedua-dua hujung tali dipegang dan dileretkan pada tiang rumah. (Rumah di kampung adalah rekabentuk Kedah. Makanya rumah adalah bertiang kayu). Kekadang, tali juga boleh dilembutkan dengan meleret pada batang kelapa. Ini bertujuan tali tersebut mampu melingkari badan gasing dengan kemas dan ketat. Ini semua menghasilkan putaran gasing yang ligat dan tegap serta berdengung.

Dulu-dulu, selepas pulang dari sekolah, selesainya mengaji Quran, adanya masa terluang di hujung minggu, permainan gasing akan memenuhi masa tersebut. Hubungan sesama rakan, perbincangan proses menghasilkan gasing yang hebat, skill memecahkan gasing rakan lain akan dibincangkan bersama. Semua ini merapatkan hubungan sesama rakan. Kekadang gelanggang dibuka sesama rakan sehingga melangkau ke kampung sebelah.

Mula memutarkan gasing ke tanah.
Ini adalah proses mengangkat gasing yang sedang berputar.

Mari kita mengimbau zaman anak-anak kita masa kini. Mampukah mereka melilit tali ke badan gasing tanpa terburai? Mampukah mereka memutarkan gasing di tanah? Belum lagi disoal mampukah mereka memghasilkan sebiji gasing kayu? Semua kemahiran ini perlu kita perturunkan kepada anak-anak sekiranya kita sayangkan permainan tradisional kita. Jika kita tidak mulakan, siapa lagi? InsyaAllah, tiba masanya nanti akan aku perturunkan teknik dan tatacara menghasilkan gasing sendiri...

Kini, gasing ada dijual di merata kedai runcit. Malangnya, gasing tersebut bukanlah gasing kayu. Apa yang ada, hanyalah sebiji gasing plastik berserta tali. Hanya RM1.00. Tiga biji gasing telah dibeli. Semua tu untuk Amirul, Amir dan aku sendiri. Bolehlah untuk proses melayan anak-anak dan perturunkan skill melilit tali dan memusingkan badan gasing. Jom kita layan...atau kita sendiri tiada skill itu? Tepuk dada tanya selera....

Sempat juga aku tunjukkan skill memusingkan badan gasing di atas telapak tangan.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template