Sep 21, 2010

SILA HUBUNGI : Waris Keturunan Wan Mat Saman

21.09.2010 - Selasa :

Salam sejahtera kepada semua pengunjung blog ini.

Kali ini entri saya berkisar berkaitan pencarian waris keturunan Wan Mohammad (Mat) Saman, tokoh terbilang negeri kedah suatu ketika dahulu. Dalam buku sejarah yang terdapat dalam negara kita kebanyakannya berkisar tentang sumbangan khidmat beliau dalam takhta negeri Kedah. Namun demikian tiada sebarag catatan berkaitan waris-waris keturunannya yang tercatat dalam mana-mana buku yang diterbitkan berkaitan beliau.

Tidak dinafikan bahawa pastinya dalam kalangan pembaca dan pengunjung blog ini adalah salah sorang daripada waris keturunan beliau. Tentunya dalam kalangan kita yang pernah mendengar cerita lisan daripada ibu atau bapa, nenek atau datuk kita berkaitan salasilah keluarga sendiri yang ada susur galur berkaitan Wan Mohammad (Mat) Saman. Cerita lisan itu hanyalah sekadar pemberitahuan dan penyampaian lisan sahaja.

Oleh itu, bagaimanakah untuk kita ketahui apakah cerita lisan yang disampaikan oleh ibu bapa kita, nenek atau datuk kita itu adalah benar atau rekaaan? Bagaimana pula untuk kita meneroka ruang cerita lisan itu di zaman ini.? Mampukah kita membuktikan bahawa jurai salasilah kita itu adalah ada kaitan dengan Wan Mohammad (Mat) Saman, saudara/ri bolehlah lawati blog "Merungkai Warisan, Merentasi Sempadan". Sila klik link tersebut DI SINI.

Semoga kemelut yang bersarang di minda kalian akan cuba dirungkai dan dibantu untuk memahami akan situasi jurai keturunan tersebut.. Marilah sama-sama kita merungkainya...

4 Coretan Lain:

Anonymous said...

ух ты, Браво, эта весьма хорошая мысль придется как раз кстати

Anonymous said...

Всем привет, Успокойтесь!

miss myaira on 4/05/2011 3:18 PM said...

mcmana nak carik.. my mom ada bgtau.. dia adalah cicit Wan Mat Saman.. perhaps me adalah keturunan ke-4.. pls advice

Unknown on 9/15/2013 1:35 AM said...

ayah saya juga ada britahu kami dr keturunan WMS, n byk juga brcerita asal usul keturunan trdahulu brsama salasilahnya sekali....

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template