Sep 27, 2010

DSLR : Teknik Bokeh

27.09.2010 - Isnin :

Dalam pencarian aku berkaitan teknik bokeh dengan menggunakan DSLR dan lense tertentu, entri seperti di bawah sangat mudah difahami. Kredit untuk AbdRahman.

Aku copy dan paste saja entrinya yang simple dan mudah difahami.

************************************************************

Bokeh adalah kawasan kabur sesuatu foto, kawasan yg out-of-focus, kawasan yg berada di luar daerah depth of field. Topik ni jadi topik pertama utk photoblog ini sebab bokeh mudah untuk dihasilkan dan aku cukup suka kesan grafik yg dihasilkan oleh bokeh. Ada tiga cara utk menghasilkan bokeh. Cara betul, cara tipu dan cara separuh tipu (separuh tipu??).

Spesimen Foto: Bunga Teratai Pagi. Nikon D80 @ focal length 500mm f/6.3. Latar belakang bunga teratai yang kabur itu adalah bokeh.

Cara betul kita guna aperture yg besar, gunakan focal length yg besar, pastikan kita berada lebih rapat dgn subjek, rancangkan kedudukan subjek agar background berada lebih jauh ke belakang dan kalau nak lebih lagi bokeh, guna kamera yg saiz sensornya lebih besar.

Aku lakukan sedikit ujikaji mudah untuk menyaksikan bagaimana elemen2 tersebut memberi kesan kepada pembentukan bokeh untuk dikongsi bersama rakan2. Lebih mudah memberi penerangan dengan gambar berbanding perkataan.

Pengaruh saiz aperture lensa kepada bokeh. Kiri: Aperture besar (f/1.8). Tengah: Aperture sederhana (f/5.6). Kanan: Aperture kecik (f/9). Pemerhatian: Semakin besar aperture, semakin kuat kesan bokeh.

Kesan jarak antara lensa dan subjek kepada bokeh. Kiri: Lensa dekat kepada subjek. Kanan: Lensa jauh daripada subjek. Semakin dekat lensa kepada subjek, semakin kuat kesan bokeh.

Pengaruh jarak antara lensa dan subjek kepada bokeh. Kiri: Lensa dekat kepada subjek. Kanan: Lensa jauh daripada subjek. Pemerhatian: Semakin dekat lensa kepada subjek, semakin kuat kesan bokeh.

Pengaruh jarak antara latarbelakang dan subjek kepada bokeh. Kiri: Latarbelakang jauh daripada subjek. Kanan: Latarbelakang dekat kepada subjek. Pemerhatian: Semakin jauh latarbelakang daripada subjek, semakin kuat kesan bokeh.

Pengaruh saiz sensor ke atas bokeh (gambar dari jarak yg sama). Kiri: Imej dari full frame kamera 70mm focal length. Kanan: Imej dari 2x crop factor kamera, 70mm eqv focal length. Pemerhatian: Semakin besar saiz sensor, semakin kuat kesan bokeh.

Kalau takde kamera yg mempunyai sensor yg bersaiz besar , contohnya cuma ada crop 1.5x or 2x DSLR kamera pun masih boleh dapat buat bokeh serupa full frame kamera dan tak mustahil boleh menghasilkan kesan bokeh serupa medium format kamera. Untuk ini, kita boleh guna cara separuh tipu. Cara separuh tipu ni melibatkan penggunaan photoshop “PhotoMerge tool”. Yg ni panjang cerita. Ada masa nanti aku citer pulak ttg “PhotoMerge tool” dlm posting yg lain. Foto di bawah dihasilkan melalui teknik separuh tipu.

Foto Spesimen:
Laluan Tapak Warisan Dunia, Jeti Lim, Pulau Pinang. Nikon D700 @ focal length 70mm macro F/2.8. Dihasilkan dari 4 imej yang disambung dengan Photoshop PhotoMerge.

Penggunaan bokeh cara betul & separuh betul yg terlampau ada kesan sampingan kalau tidak digunakan secara berhati-hati. Ini kerana utk mendapatkan bokeh, kita kena bermain-main dengan depth of field yg terhad. Kalau shooting target tak betul, kita boleh berhadapan dgn masalah out of focus. Utk bilangan subjek melebihi satu, pastikan saiz depth of field merangkumi semua subjek. Tentukan koordinasi yg betul supaya semua subjek berada di dalam daerah depth of field. Kalau tak, ada kemungkinan subjek yg lain out of focus. Gunakan punat “Depth-of-Field Preview” utk memeriksa focus & bokeh sekilas pandang. Aktifkan fungsi “Flash Modelling” pada kamera kerana ia boleh membantu memberi cahaya ketika punat “Depth-of-Field Preview” ditekan.

Cara tipu pulak, kita guna photoshop “Lens Blur Filter” utk menghasilkan bokeh yg kita nakkan. Banyak kerja diperlukan utk melakukannya. Jadi tidak berbaloi guna photoshop “Lens Blur Filter” kalau kesan bokeh tu boleh dihasilkan dengan cara yg betul, sebab lebih mudah menghasilkan bokeh dgn cara yg betul.

Tapi ada ketikanya, mustahil utk kita menghasilkan bokeh yg kita mahukan. Contohnya kita tidak boleh membokehkan background kepada satu subjek yg besar (bangunan contohnya) kerana gambarnya terpaksa diambil dari jarak yg jauh. Mustahil kita mampu melakukannya dengan cara yg betul. Jadi disitu kita guna cara tipu. Di bawah adalah contoh photoshop post-processing yg menggunakan “Lens Blur Filter”. “Grey-scale lens blur mapping channel” (saluran pemetaan skala-kelabu kabur lensa??) dibina ke atas gambar tersebut supaya ia boleh dibokehkannya secara selektif. Kalau tak faham takpe, nanti ada masa aku tulis lebih terperinci tentang penggunaan “Lens Blur Filter” ni pada masa akan datang.

Foto Spesimen: Penyejuk Bangunan, Pemanas Dunia. Nikon D80 @ focal length 55mm F/2.8. Traders Hotel yang telah "dikecilkan" dengan menggunakan Photoshop "Lens Blur Filter".


0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template