May 20, 2010

CILIK : Rombongan tahlil di rumah

"Assalamualaikum Ustaz, apa khabar?" sapaan aku pada ustaz Selamat, guru mengaji anak-anak yang membuka kelas mengaji di taman perumahan aku.

Kami berbual panjang. Banyak perkara kami bualkan. Mulai punca perpindahan kelas mengaji hinggakan penyusunan aktiviti yang ingin dijalankan olehnya untuk memberikan pendedahan awal kepada anak didiknya. Aku cuba menyokong mana-mana yang termampu.

"Apa kata, kalau mulakan di rumah saya, ustaz. Boleh jugak diberikan pendedahan awal untuk mereka..kan?" balas aku terhadap keinginan ustaz untuk memulakan ziarah rumah untuk membeca surah Yassin di malam Jumaat.

"Alhamdulillah, kalau begitu, kita mulakan malam Jumaat minggu ini, boleh cikgu?" tanya ustaz kembali seteleh aku memulakan ruang untuk memberi pendedahan kepada anak didiknya.

Itulah bicara ringkas antara aku dan ustaz dalam menyemarakkan aktiviti yang ingin dilaksanakan dalam memberi pendedahan awal pada anak-anak didiknya. Alhamdulillah, malam ini terlaksana impian anak-anak didiknya. Pelajar-pelajar lelaki dan perempuan yang telah 'naik Al-Quran' dibawa oleh Amirul dan Amir ke rumah.


Mereka membaca Surah Yassin dan sedikit tahlil ringkas. Pendedahan awal. Manakala, pelajar yang masih membaca Iqrak, masih berada di kelas mengaji bersama ustazah untuk meneruskan bacaan.

Alhamdulillah. Mereka dibekalkan sedikit jajan dibawa pulang.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template